Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Solliciteren 22 april 2020

Op zoek naar een nieuwe job? Zo helpt social media jou bij het vinden van je droombaan

Solliciteren is een kunst op zich. Om je droombaan te scoren heb je niet alleen een sterk cv en een onderscheidende sollicitatiebrief nodig, je moet ook een goede indruk maken bij het sollicitatiegesprek. Alhoewel deze onderdelen nog steeds belangrijk zijn, is er iets wat we vaak vergeten: onze online aanwezigheid op social media.

Steeds vaker gebruiken werkgevers en recruiters social media om hun volgende kandidaat te vinden. Andersom kunnen mensen die op zoek zijn naar een baan social media gebruiken om op te vallen.

Social media inzetten

Maar hoe doe je dat dan? Hoe gebruik je social media om die droombaan te bemachtigen? Door je netwerk uit te bouwen, te zorgen voor een goede eerste indruk en je te onderscheiden van de rest. En wij vertellen je precies hoe je dat aanpakt.

1. Netwerken op LinkedIn

Goed nieuws als je jezelf niet naar een ongemakkelijke netwerkborrel ziet gaan waar je niemand kent. Netwerken kan tegenwoordig heel goed via LinkedIn. De eerste stap is natuurlijk om een goed profiel te hebben en je te onderscheiden van de rest.

LinkedIn is een zakelijk platform, waardoor het echt niet raar is als je mensen uitnodigt die je interessant vindt, of die werken bij jouw droombedrijf. Stuur wel altijd even een persoonlijk berichtje mee. Om echt optimaal gebruik te maken van LinkedIn kan je ook reageren op posts die je voorbij ziet komen, een mentor zoeken via het platform en je aansluiten bij LinkedIn-groepen over jouw vakgebied.

Lees ook: Hét stappenplan naar een ijzersterk LinkedIn-profiel

2. Andere social media

LinkedIn mag dan hét zakelijke platform zijn, dat betekent niet dat je op carrièregebied helemaal niets kunt met andere social media. Op Facebook zijn er zat groepen waarbij je je kunt aansluiten, Ambitieuze Meisjes is bijvoorbeeld een algemene carrièregroep voor vrouwen.

Twitter is in sommige vakgebieden nog heel populair en met Pinterest of Instagram kan je meer persoonlijkheid laten zien. Als het relevant is voor jouw vakgebied val je met een online portfolio of eigen website natuurlijk enorm op.

3. Uitstraling

Of je het nou wilt of niet, als jij online aanwezig bent, ben je een personal brand aan het bouwen. Dit doe je door de foto’s en teksten die je plaatst en begint bijvoorbeeld al bij je profielfoto. Dit is je eerste indruk, dus zorg ervoor dat het geen onscherpe selfie is van jou in bikini.

4. Google jezelf

Heb jij je naam wel eens ingevoerd bij Google? Zo kom je erachter of er misschien dingen staan op internet waarvan je niet wil dat potentiële werkgevers het zien. Je kan dan van het recht om vergeten te worden gebruik maken. Op verzoek moeten zoekmachines gegevens over jou verwijderen als jij dat wilt.

Misschien kom je wel dronken foto’s tegen van vijf jaar geleden die je beter kunt verwijderen van je Facebook-profiel. Geloof ons, jouw potentiële werkgever of een recruiter komt die ook tegen. 92 procent van de recruiters checkt je social media voordat ze je op gesprek uitnodigen.

5. Op zoek naar een baan

Je kunt social media en je online aanwezigheid niet alleen inzetten ter voorbereiding. Ook als je echt op zoek bent naar een baan, kun je deze kanalen goed gebruiken. Misschien deelt iemand in je netwerk wel een interessante vacature of ken je via via weer een ingang. Social media kan je enorm helpen om die droombaan te vinden.

6. Gebruik je netwerk

Zodra je echt op zoek bent naar een baan, kun je de vorige stappen gebruiken om die droombaan te scoren. Misschien heb je via LinkedIn iemand weten te contacteren die bij de organisatie werkt en gaan jullie een (virtueel) kopje koffie drinken.

Maar je kunt ook simpelweg een oproep plaatsen, waarin je aangeeft naar wat voor uitdaging je op zoek bent. Je kunt in de privacyinstellingen aanpassen dat je huidige baas (en andere relevante mensen) het berichtje niet te zien krijgen.

7. Zoek je werkgever op

Je kunt tegenwoordig online veel over organisaties vinden. Hoe zij zich onderscheiden, wat hun missie en cultuur is, wat voor mensen er werken… en dat zijn nog meer een paar voorbeelden. Als je op sollicitatiegesprek komt, maak je een goede indruk als je veel over het bedrijf weet. Je komt dan geïnteresseerd en proactief over, en laten ze daar nou net naar op zoek zijn.

Handig! Dit is alles wat je moet weten over solliciteren

Reageer op artikel:
Op zoek naar een nieuwe job? Zo helpt social media jou bij het vinden van je droombaan
Sluiten