Mindset 12 nov 2018 Sterre Radstaak

Waarom snoozen een hel is voor je hersenen

Veel van ons zijn er schuldig aan. We snoozen die wekker nog een keertje en draaien ons nog lekker om. Want ach, wat maken die vijf minuten nou uit? Helaas blijft het nooit bij die vijf minuutjes en moeten we ons haasten om nog op tijd te komen. Maar waarom worden we eigenlijk niet goed wakker na het snoozen van de wekker?

Volgens neurowetenschapper en slaapconsultant Els van der Helm is het slecht om je wekker te snoozen én eigenlijk überhaupt om wakker te worden van je wekker. Wait, what? Het is goed om te weten dat je uit jezelf wakker wordt, als je genoeg hebt geslapen. Een wekker is dus een teken dat je niet genoeg nachtrust krijgt.

Misschien ook interessant: Opgebrand? Dit zijn de eerste symptomen van een burn-out

Snoozen verpest de kwaliteit van je slaap

Oké, dit klinkt inderdaad een beetje vaag, maar het is echt zo! Zoals we hierboven al zeiden, heb je eigenlijk geen wekker nodig in the first place. Als je genoeg slaap krijgt dan. In realiteit onderschatten veel mensen hoeveel slaap ze nodig hebben. Guilty! En toch is het hartstikke belangrijk dat we wel genoeg slaap krijgen.

Maar waarom is het uitstellen van je wekker nou eigenlijk slecht voor ons? “Er zijn andere hersengebieden en stofjes actief als je wakker bent dan wanneer je slaapt. Als het aan je hersenen ligt, blijven ze het liefst ongestoord slapen.” zegt Els. Als jij dus je wekker nog een keertje wegdrukt om toch nog te blijven liggen, worden je hersens nog een keertje uit hun slaap gehaald.

Dus als jij je wekker niet nog een keertje wegdrukt (of van jezelf wakker wordt!) heeft je slaap een betere kwaliteit, dan als je wel snoozet.

Moeite om te stoppen met snoozen?

Heb je moeite om te stoppen met snoozen? You’re not alone. Maar er zijn wel een paar oplossingen die jou kunnen helpen. Blijkbaar is snoozen echt niet nodig, en zeg nou eerlijk. Hoe lekker is het om wél je volle acht uur slaap te pakken?

Waarschijnlijk kun je wel raden wat we gaan zeggen, maar het werkt wel:

Ga op tijd naar bed

Hoe vroeger je naar bed gaat, hoe eerder jij aan je slaap komt. En het is helemaal niet erg om soms om half tien al naar bed te gaan.

Moeite met slapen? Dit doen slaapexperts als het ze niet lukt in slaap te komen

Later opstaan

Kun je niet vroeg slapen? Probeer dan juist het tegenovergestelde. Probeer later op te staan. Voor studenten en werkende mensen gaat dit misschien iets lastiger. Maar als je je wekker om zes uur zet en je weet dat je toch tot half acht blijft liggen, waarom zou je je wekker dan niet gewoon om half acht zetten?

Vaste bedtijden

Hoe kinderachtig het misschien ook klinkt, het is echt een gouden tip. Als jij elke dag rond dezelfde tijd naar bed gaat en je staat elke dag om ongeveer dezelfde tijd op, went je lichaam daaraan en gaat het minder moeite kosten.

Slaap-apps

Ben je echt helemaal radeloos en werken bovenstaande tips niet? Dan hebben we nog een andere oplossing voor je. Er bestaan verschillende slaap-apps die jou vertellen wat je kunt veranderen om je slaap te verbeteren.

In de app van Els (Shleep) is er zelfs een module die jou binnen tien dagen afleert om te snoozen. Hoe handig!

Bij Pzizz helpen ze je met beter (en makkelijker) in slaap te vallen door middel van rustgevende geluiden. Om te voorkomen dat je gaat wennen aan de geluiden biedt de app meerdere geluiden.

En hoewel bovenstaande apps zich vooral richten op de nachtrust, zijn er ook apps die zich richten op powernaps. Brainwave is een voorbeeld van zo’n app. De app geeft je een maximale tijdsduur wat ervoor zorgt dat je niet te lang ligt te slapen.

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Waarom snoozen een hel is voor je hersenen
Sluiten