Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 23 nov 2020

Door ‘Sint op je Beeldscherm’ kunnen gezinnen en bedrijven tóch corona-proof de Sint ‘op bezoek’ krijgen

Vorige week werd officieel bekend gemaakt door minister-president Rutte dat Sinterklaas dit jaar anders gevierd zal worden dan andere jaren. Zeker voor een oude man als de Sint is het natuurlijk niet echt verstandig om bij heel Nederland op bezoek te komen. Drie ondernemers bedachten daarom het concept ‘Sint op je Beeldscherm’ en gaven de goedheiligman een spoedcursus Zoomen en Skypen. Zo kan Sinterklaas alsnog met de kinderen (en volwassenen) praten, maar dan volledig corona-proof.

Sint op je Beeldscherm is bedacht door mensen die onder andere achter verschillende festivals en clubevenementen zitten. Een branche waar door corona het afgelopen jaar veel in het water is gevallen. Marjet Wesselink (26), Jeroen Schipper (30) en Henk Witteveen (54) gingen daarom op zoek naar een idee wat 100 procent zeker door zou kunnen gaan.

Geheel in stijl spreek ik twee van de drie ondernemers achter ‘Sint op je Beeldscherm’ via Zoom over hun afgelopen jaar en hun nieuwe concept.

Hard geraakt door corona

“Henk en ik werken al zo’n elf jaar samen”, zegt Jeroen. “Vier weken geleden klopte hij bij mij aan met het idee om iets corona-proof rondom Sinterklaas te doen. Wat voor mij een belangrijk aspect in dit project is, is dat ik gewoon weer lekker bezig kan zijn met iets dat 100% doorgaat. Of ik er heel veel aan over hou is in deze situatie een beetje van ondergeschikt belang, maar ik hoop het natuurlijk wel. Normaal gesproken organiseer ik feesten en doe ik artiestenmanagement, maar ik ben acht maanden lang alleen maar bezig geweest met cancelen en verplaatsen.

“Daar word je op een gegeven moment wel moe van.”

Bij de eerste vier persconferenties denk je nog: hierna kunnen we wel weer aan de slag. Bij de laatste paar keren wist je al van tevoren dat het juist alleen maar moeilijker zou worden.”

“Ik was echt blij toen Jeroen mij belde”, vertelt Marjet. “Op 19-jarige leeftijd, tijdens mijn eerste stage, ben ik de evenementen-, club- en festivalwereld in gerold en ik ben er nooit meer weggegaan. Voor de eerste lockdown werkte ik als freelance event marketeer voor ID&T, dus was ik bezig met Amsterdam Open Air organiseren. Het werk viel allemaal in één keer weg.”

Nieuwe ideeën

Dat was even slikken voor Marjet. “Twee weken lang heb ik in mijn huis gezeten, met de gedachte: ‘Shit, wat moet ik nou met mijn leven?’ Het is heel gek dat je niet meer kunt werken aan dat wat je het allerleukst vind om te doen.” Het gaf haar wel de ruimte om andere dingen op te pakken. “Ik heb nu eindelijk de tijd om vrijwilligerswerk te doen en bijles te geven aan vluchelingenkindjes. Ook heb ik een nieuw dinerconcept opgezet rondom lustopwekkend eten.”

“Tijdens corona heb ik geen moment gedacht: godverdomme, wat is dit nu weer?”, vertelt Jeroen. “Ik ben blijven organiseren, bijvoorbeeld dinner parties en hotel evenementen. Maar iets wat je ’s ochtends hebt bedacht, kan vaak ’s avonds al niet meer. Bij het Sinterklaas idee was het meteen duidelijk dat dit sowieso door kon gaan.”

marjet en jeroen
Marjet en Jeroen

Livesessies en videoboodschappen

In vier weken tijd zetten Marjet, Jeroen en Henk het concept ‘Sint op je beeldscherm’ op poten. Het idee: de beste man heeft leren Zoomen en Skypen, waardoor Sinterklaas toch corona-proof met de kinderen en – let’s be honest – de volwassenen kan kletsen. “Je kan bij ons onder andere een livesessie boeken. Dat is de online versie van de Sinterklaas die normaal gesproken bij je thuis op bezoek komt”, legt Marjet uit.

“Nadat je het product hebt afgerekend, vragen we je om een formulier in te vullen”, zegt Jeroen. “Hier vul je de naam en leeftijd van je kind in, zijn of haar hobby’s, de hoogte- en dieptepunten van het jaar en hoe het op school gaat. Wij schrijven dan een script die ook nog een keer door de ouders wordt gecheckt.”

Daarnaast biedt Sint op je Beeldscherm ook videoboodschappen aan. “Dat is echt een cadeau”, zegt Marjet. “Dan neemt Sinterklaas van tevoren een videoboodschap op. Daar kan je een fles wijn bij bestellen of een doos banket. En als je dat niet wil, versturen we ‘m naar je WhatsApp.” Ben je niet zo goed in het schrijven van een boodschap? Dan hoef je alleen maar een paar steekwoorden op te schrijven en maken de ondernemers achter het concept er wat moois van.

Sinds kort is er nog een optie te boeken: een conference call waar de Sint als verrassing opeens komt ‘inbreken’. “Eerst boden we dat alleen aan bedrijven aan”, zegt Jeroen. “We hebben net een bedrijf bevestigd dat op maandagochtend altijd een teammeeting heeft via Zoom. Als ze de maandag voor Sinterklaas een half uurtje bezig zijn, verschijnt de Sint opeens in de call.”

Nu is deze optie dus ook te boeken voor het feest thuis. “Normaal gesproken vier je het met meerdere gezinnen”, zegt Marjet. “Dat kan nu natuurlijk niet, behalve als je het online via een video call doet.”

“Hoe leuk is het dan als de Sint opeens meedoet?”

Sint op je Beeldscherm
Fotograaf: Sofia Schuijt

Genoeg Sinterklazen vinden

Voor hun concept hebben ze veel Sinterklazen nodig, maar waar haal je die eigenlijk vandaan? “Dat is nog niet zo makkelijk”, zegt Marjet. “Er gaat echt een wereld voor je open als je in de Sinterklaas-scene duikt. Er bestaan allerlei Sinterklaascentrales.” Je kunt niet zomaar iedere buurman inzetten om Sinterklaas te spelen, leggen de twee uit.

“Je wil natuurlijk de leukste Sinterklazen hebben”, vertelt Jeroen. “Veel mensen zeggen: ‘Oh, dat vind ik wel leuk’ en zetten dan een zware stem op, maar het is veel meer dan dat. Je moet onwijs goed kunnen acteren dat je die kinderen kent.” Omdat de ondernemers ook willen dat doven en slechthorenden met de Sint kunnen Skypen, is de zoektocht nog lastiger. “Gelukkig hebben we nu drie Sinterklazen gevonden die gebarentaal kunnen”, vertelt Jeroen.

Hotelkamers vol met Sinterklazen

Op 4, 5 en 6 december zullen de meeste livesessies voor particulieren worden gehouden. “We willen kamers in het Ambassade Hotel gaan afhuren”, zegt Jeroen.  “Zij hebben kamers die er precies uitzien zoals de kamer van Sinterklaas, in barok stijl met een groot bed en alles erop en eraan.”

Eén kamer gebruiken ze die dagen voor de make-up en lunch, en in de overige kamers zitten allemaal Sinterklazen met gezinnen te Skypen en Zoomen. “Een hele productie gaan we dan draaien”, zegt Marjet. “Eindelijk weer!”

Marjet, Jeroen en Henk hebben de situatie positief weten om te buigen. Hebben ze nog tips voor ondernemers die het momenteel niet zo positef in zien? “Er zijn altijd mensen die je kunnen helpen”, geeft Jeroen als tip. “Het is echt geen schande als je er even niet zelf uitkomt.” Marjet raadt aan om jezelf opnieuw uit te vinden: “Het is helemaal oké om daar de tijd voor te nemen. Ga het gewoon doen. Misschien lukt het niet en komt er weer een nieuwe persconferentie waardoor je idee niet door kan gaan. Maar uiteindelijk bedenk je een nieuw idee dat wél lukt.”

Ook enthousiast geworden van Sint op je Beeldscherm? Bekijk de website voor alle producten die worden aangeboden. Zo kunnen scholen en bedrijven naast een video call met de Sint ook van alles boeken om de verjaardag van de goedheiligman extra goed te vieren, van een Sinterklaas quiz tot muziekbingo met DJ’s.

Verder lezen? Sinterklazen maken veel mee in de weken voor pakjesavond. Hulpsint Wouter (75) vertelt de ins en outs

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Door ‘Sint op je Beeldscherm’ kunnen gezinnen en bedrijven tóch corona-proof de Sint ‘op bezoek’ krijgen
Sluiten