Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Carrière 18 juli 2020

Dit is het advies van Simon Sinek voor ondernemers, bazen en managers in onzekere tijden

“Optimisme is geen ontkenning van de huidige staat waarin we verkeren, het is een overtuiging dat de toekomst rooskleurig is”, zegt business coach en de bestsellerauteur van Start With Why, Leaders Eat Last en The Infinite Game, Simon Sinek. In een interview met Inc. deelt hij waardevol advies voor ondernemers, managers en bazen gedurende de coronacrisis.

“Ik geloof fundamenteel dat we door de crisis uiteindelijk beter af zullen zijn, en niet ondanks de crisis”, zegt hij in het interview.

Begin nog steeds met ‘why’

De naam Simon Sinek ken je waarschijnlijk van het ‘why’-principe. Hij gelooft dat een bedrijf beginnen moet starten met je ‘why’. Waarom doe je wat je doet? Het is nu een decennium geleden dat zijn boek ‘Start With Why’ uitkwam, maar nog steeds adviseert hij lezers en klanten dat het ‘waarom’ de basis van hun bedrijf moet blijven. Zeker ook tijdens een crisis.

“Het is normaal dat een crisis ons vertrouwen doet wankelen”, zegt hij daarover. “Een crisis kan ons uit koers brengen, maar dat betekent niet dat je ‘why’ opeens veranderd is en dat je moet stoppen je hierop te focussen.” In andere woorden: je kan wel veranderen wat je doet (net zoals horecazaken massaal gingen bezorgen toen ze dicht moesten), maar je mag niet veranderen waarom je het doet.

Goed leiderschap ten tijde van een crisis

Volgens Sinek verandert er niet zoveel aan goed leiderschap tijdens een crisis. Goede leiders zijn er altijd voor hun mensen, luisteren naar hun behoeftes en tonen moed. Ook als dat betekent dat ze moeten toegeven dat ze het eigenlijk ook niet zo goed weten in onzekere tijden. “De grootste fout die leiders maken, is denken dat ze alle antwoorden nodig hebben”, zegt hij. Goede leiders vinden de mensen in een organisatie net zo belangrijk als de winst. Sterker nog, ze weten dat een goede relatie met hun werknemers uiteindelijk zorgt voor betere resultaten.

Als advies geeft hij aan dat managers en eigenaren van bedrijven zouden moeten checken hoe het hun werknemers gaat als ze ze niet meer op dagelijkse basis zien. En dan bedoelt hij geen e-mail met de tekst: ‘Ik ben hier als je me nodig hebt’. “Pak de telefoon en bel even”, zegt hij. “Luister en zorg dat ze zich gehoord voelen.” Dit hoeft echt niet elke dag te zijn, maar het is goed om regelmatig even in te checken bij je werknemers.

“Leiderschap gaat niet over de leiding hebben, maar over zorgen voor degenen onder onze leiding.”

Ook het bekijken waard, Simon Sinek’s TED Talk over waarom goede leiders je veilig laten voelen:

Dit vind je misschien ook interessant

Reageer op artikel:
Dit is het advies van Simon Sinek voor ondernemers, bazen en managers in onzekere tijden
Sluiten