Ondernemen 21 mei 2019 Tessa Ham

Sharon Hilgers richtte webshop My Jewellery op: “Eigenlijk is het een uit de hand gelopen hobby”

My Jewellery is een webshop met tien fysieke winkels, tweehonderd medewerkers in dienst en maar liefst 230.000 volgers op Instagram. Maar ooit runde Sharon Hilgers (op 22-jarige leeftijd!) de webshop in haar eentje, naast haar baan als docent Frans. Hoe wist Sharon My Jewellery uit te bouwen tot het merk dat het nu is?

We spraken de oprichter van My Jewellery over het ontstaan van de webshop, de groei van het bedrijf en de rol die social media daarbij speelt.

Hoe is My Jewellery ontstaan?

“Eigenlijk is My Jewellery een uit de hand gelopen hobby. Ik gaf Franse les op een middelbare school, maar wilde daarnaast ook iets creatiefs doen. Social media kwam heel erg op in die tijd, dus vond ik het leuk om de sieraden die ik maakte te laten zien op Facebook, Twitter en Instagram. Het aantal volgers groeide snel. Voor de webshop die ik opstartte, moest ik dagelijks pakketjes versturen.

Ik ben vol voor mijn bedrijf gegaan, toen ik overdag een sieradenbeurs had en ‘s avonds een ouderavond op school.

“Toen ik die hele ouderavond vergat, dacht ik: ‘Oké, dit is echt het punt dat ik nú een beslissing moet maken’.”

Ik zat met mijn hoofd heel ergens anders.

Er volgde een tijd dat ik geen financiële zekerheid had, maar het heeft goed uitgepakt. Ik kon de structuur van een baan loslaten en al mijn tijd en energie in het bedrijf stoppen. Inmiddels is My Jewellery uitgegroeid tot een merk met tien fysieke winkels en dagelijks enorm veel bestellingen in de webshop.”

View this post on Instagram

Feels like SUMMER! ☀️🌸🌷 een webshop vol nieuwe zomerse items = een feestje met dit móóie weer! 💗 #myjewellery #newarrivals #armparty #summerproof

A post shared by MY-JEWELLERY.COM (@myjewellery) on

Hoe vond je het om de stap te nemen om te gaan ondernemen?

“Ergens wel jammer. Als docent ben je echt onderdeel van een school. Je hebt collega’s en veel contact met de leerlingen. Destijds werkte ik in mijn eentje vanuit huis, dat is best een eenzaam bestaan. Gelukkig nam ik na een half jaar al mijn eerste medewerker aan.

Dat was trouwens wel spannend. Vooraf denk je dat het je vooral gaat ontzorgen, maar dan kom je erachter dat het ook een stukje managen met zich meebrengt. Dat geeft weer een hele andere druk. Ik was toen 22 jaar, best jong nog. Daar word je heel snel volwassen door. Het was vallen en opstaan, maar enorm goed voor mijn ontwikkeling.

Inmiddels heb ik tweehonderd werknemers in dienst. Maar of je nou een klein of een groot team hebt, dat maakt eigenlijk niet heel veel uit qua leiderschap. Al die tweehonderd mensen staan niet iedere ochtend aan mijn desk natuurlijk. Mijn bedrijf is heel organisch gegroeid.”

Hoe was het om je eerste winkel te openen?

“Drie jaar geleden opende ik mijn eerste winkel in Den Bosch. Dat was eigenlijk toevallig. We wilden een sample sale organiseren en ik wilde dat graag in de stad doen. Dan zie je namelijk al die tasjes door de winkelstraat gaan. Maar de eigenares wilde het pand niet tijdelijk verhuren, alleen voor een jaar. Toen dacht ik: hé, dat is eigenlijk best leuk. De huur was toegankelijk en de winkel lag in een leuk straatje.

Eigenlijk liep die winkel vanaf dag één heel goed.

“Mensen kwamen er vanuit het hele land naartoe.”

Ik kwam erachter dat je door een fysieke winkel heel veel kennis opdoet. Je hoort de reacties van klanten en kan daarop inspelen. Wat moeten we verbeteren? Wat moeten we behouden?

Ik ben daarom Funda in de gaten gaan houden of er winkels in leuke winkelstraten vrijkwamen en al snel opende ik mijn tweede winkel in Utrecht. Winkels versterken echt het online kanaal. Je kunt erdoor een sterke band opbouwen met klanten. Bij een webshop blijft er toch een beetje afstand.”

Wat is de grootste les die je hebt geleerd tijdens het ondernemen?

“Ik heb echt geleerd op mijn gevoel te beslissen. Als ik bij iemand of iets een slecht gevoel heb, dan doe ik het gewoon niet, ook al zou het een hele mooie stap voor mijn business zijn. Ik heb echt durven te vertrouwen op mijn gevoel, tegen cijfers en tegen adviezen in. Dat komt ook omdat de combinatie van social media en sieraden heel dichtbij me staat.”

Sieraden van My Jewellery

Waarom is My Jewellery zo snel gegroeid denk je?

“Ik heb onwijs hard gewerkt, dat is de basis. Daarnaast heb ik hele fijne mensen om me heen verzameld die net zo gepassioneerd zijn als ik. Ik heb een hecht team, met mensen die er al vanaf het begin werken. Zo is er een meid die een paar jaar terug bij me stage liep. Zelf ben ik wat creatiever aangelegd, maar zij is enorm goed in de operationele en analytische kant. Ze heeft inmiddels een grote rol in het bedrijf en is general manager.

“Ik kijk niet zozeer naar ervaring, maar meer naar het enthousiasme dat mensen hebben, in combinatie met een goed stel hersenen.”

Het is daarnaast ook echt doorpakken. Als ondernemer kan je niet stilzitten als je wil dat het merk wel vooruit gaat. Als je geen zin hebt in een nieuwe winkel of nieuwe investering moet je het wel gewoon doen. Je moet je persoonlijke struggles aan de kant zetten en naar het grotere doel kijken.”

Je noemde social media als grote factor bij het ontstaan van je bedrijf. Spelen die nog steeds een grote rol?

“Zeker, social media zijn nog steeds de motor van het bedrijf. Onze hele strategie is daarop gebaseerd. Facebook is nog steeds goed voor directe verkoop en Instagram gebruiken we echt om het verhaal te vertellen.

Pas geleden organiseerden we een trip naar Marrakech met influencers, zoals Maan, en hun moeders. Dat begon als een creatief plan op de maandagochtend en groeit dan uit tot een olievlek op social media. ”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Wat een prachtige trip hebben mama en ik gehad naar Marrakech. Leek wel een sprookje van 1001 nacht 🧞‍♂️ Dankjewel lieve @myjewellery voor de goeie zorgen en mooie 💍👙

Een bericht gedeeld door Maan (@maan.de.st) op

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

“Ik kijk nooit heel ver vooruit. Vooral omdat ik een paar jaar geleden niet dacht dat ik dit allemaal zou kunnen realiseren. Ik zou nog een aantal winkels willen openen, maar wil niet dat My Jewellery echt een keten wordt. Wel zou ik de stap naar het buitenland willen maken, maar dat is lastiger dan gedacht. Het vergt een hele nieuwe aanpak. Een mooie uitdaging.”

Neem eens een kijkje in de webshop, waar je niet alleen sieraden, maar ook de leukste accessoires en kleding kunt scoren.

Meer inspirerende interviews

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Sharon Hilgers richtte webshop My Jewellery op: “Eigenlijk is het een uit de hand gelopen hobby”
Sluiten