De sharks van ‘Shark Tank’ geven tips voor meer naamsbekendheid

Tessa Ham 22 nov 2018 Carrière

Waarschijnlijk ken je het Amerikaanse programma Shark Tank wel. Op dit moment is het award winnende programma bezig aan zijn tiende seizoen. De afgelopen tien jaar zagen miljoenen mensen hoe ondernemers een pitch gaven in de hoop dat de sharks in hun idee of start-up zouden investeren. De ideale manier om naamsbekendheid voor je bedrijf te krijgen natuurlijk.

Entrepeneur vroeg de sharks hun ultieme tip om naamsbekendheid voor je bedrijf te creëren.

Social media

“Social media is heel erg belangrijk”, benadrukt Bethenny Frankel. Ze is een televisiepersoonlijkheid en begon een bedrijf die alcoholische drankjes verkoopt met weinig calorieën (die ze later voor 100 miljoen euro verkocht). “Maar je moet wel creatief op social media zijn.” Zakenman Matt Higgins is het met haar eens. “Je overleeft het tegenwoordig niet als je social media niet begrijpt.” Social media is volgens hen de ideale manier om naamsbekendheid te krijgen.

Lees ook: Instagram tips van expert Amber (The Social Good Girl) voor je bedrijf

Een community

Daymond John is de eigenaar van kledingmerk FUBU en is daarnaast spreker, schrijver en een investeerder. “Je moet een community bouwen”, zegt hij. “Niemand hoeft meer iets nieuws te kopen in deze wereld. We hebben alles al. Ze kopen alleen iets als ze zich verbonden voelen met een community en/of ze een behoefte hebben die jij bij ze kan wegnemen.” Als je geen of niet genoeg resources hebt om een community op te bouwen, dan kun je ook influencers inschakelen om zo gebruik te maken van hun community.

Shark Tank, naamsbekendheid creëren, tips, investeerders

Geef niet op

“Wat vaak gebeurt is dat mensen opgeven als het moeilijk wordt”, zegt miljardair Mark Cuban. Hij is een man waar je advies van wil aannemen. Naast investeerder in Shark Tank is hij de eigenaar van de Dallas Mavericks. “Een bedrijf beginnen is nooit makkelijk. Als ondernemen makkelijk zou zijn, dan zou iedereen rijk zijn en zouden we met z’n allen ergens op een strand zitten.”

Hij vervolgt: “Als het moeilijk wordt, dan moet je hard werken en je voor duizend procent voor je bedrijf geven. Mijn andere tip is sales. Geen enkel bedrijf kan overleven zonder sales.” Als jouw kracht ligt in het bedenken van een product bijvoorbeeld, maar niet in het verkopen, is het slim om hulp te vragen van iemand die daar wél goed in is. Niemand kan alles alleen.

Media aandacht

Een andere shark is Barbara Corcoran. Zij is business consultant en spreker. Ook heeft ze meerdere boeken, tv-programma’s en columns op haar naam staan. Volgens haar is het belangrijk dat je een manier hebt om in de media te komen.

Je hebt een invalshoek of trucje nodig om ervoor te zorgen dat de media aandacht wil besteden aan jou, en niet aan je concurrenten. Zorg ervoor dat je iets in handen hebt wat uniek, anders of ontwrichtend is, zodat je gratis media aandacht krijgt.

Reageer op artikel:
De sharks van ‘Shark Tank’ geven tips voor meer naamsbekendheid
Sluiten