Redactie
Redactie Leren 23 augustus 2020

Goed gevonden worden in 2020? 3 SEO-tips van een expert

Het hebben van een goede vindbaarheid kan leiden naar meer merkbekendheid én nieuwe klanten. Dat willen we toch allemaal? Vooral in deze bijzondere tijd is SEO één van de belangrijkste marketingkanalen voor ondernemers. Maar wat is de beste manier om je vindbaarheid naar een hoger niveau te tillen?

SEO-expert Manouk Keurntjes van e-learning platform School of SEO deelt 3 tips om jouw vindbaarheid te verhogen in de zoekmachines.

Tip #1 – Schrijf voor je doelgroep – niet voor de zoekmachine!

‘Vroeger’ schreef je je websiteteksten voor de zoekmachines. Hoe vaker het zoekwoord in de tekst stond vermeld, hoe hoger je werd vertoond in de zoekresultaten. Gelukkig is het algoritme van Google nu zo ingestoken dat alleen kwalitatieve en relevante content de hoge posities kunnen claimen. Met als voornaamste reden? Dat jij – als website eigenaar – schrijft voor mensen én niet voor zoekmachines.

En dat is eigenlijk heel erg logisch. De zoekmachine wil het beste antwoord kunnen geven op de zoekvraag van een gebruiker. Daarvoor zijn kwalitatieve antwoorden nodig. Door een tekst vol te proppen met een zoekwoord kan de zoekmachine niet bepalen of er daadwerkelijk een antwoord staat op de zoekvraag. Het algoritme van Google weet welke woorden er gerelateerd zijn aan een bepaald onderwerp. Op deze manier kan er bepaald worden welke tekst er het beste antwoord kan bieden. Deze website krijgt dan de eerste positie in de zoekresultaten.

Tip #2 – Maak Google blij – lever kwaliteit en relevantie

Ik liet deze twee woorden al vallen bij tip #1: kwaliteit en relevantie zijn cruciaal voor je vindbaarheid. Kwaliteit staat voor het geven van het juiste antwoord. Wanneer jij expert bent op een bepaald gebied kun jij daar als geen ander content over schrijven.

Heb jij ergens geen expertise van? Schrijf daar dan niet over. De zoekmachine is heel slim – zij kunnen door middel van slimme algoritmes achterhalen wie er daadwerkelijk in het vak zitten en wie niet. Onderschat Google niet!

Ook het leveren van relevante content is erg belangrijk. Google wilt zoekresultaten tonen met de laatste informatie en nieuwtjes. Wanneer jij een feitje over een recent onderzoek plaatst in jouw SEO-artikel laat dit zien dat jij op de hoogste bent van alles wat er speelt in jouw branche. Dit kan nét dat extra stukje informatie zijn wat jouw positie in de zoekresultaten kan verhogen.

Tip #3 – Laat zien dat jij dé expert in jouw branche bent

Dit is dé key tot het krijgen van hoge posities in de zoekresultaten: toon aan dat jij dé expert bent van jouw branche. Oftewel: claim jouw stukje internet. Het schrijven voor SEO-doeleinden betekent eigenlijk dat jij moet aantonen dat jij meer weet over jouw expertise dan ieder ander persoon dat over hetzelfde onderwerp schrijft op het internet. Daarnaast geldt ook: hoe meer zoekvragen jij kunt beantwoorden, hoe groter jouw autoriteit wordt in de zoekmachines. Dit verhoogt de SEO-waarde van jouw website, en dus ook jouw posities in de zoekresultaten.

De bottom line? Schrijf specifiek voor jouw doelgroep, zorg dat je content kwalitatief en relevant is en laat aan de wereld én Google zien dat jij de expert bent in jouw branche!

Manouk Keurntjes is specialist op het gebied van SEO: het verhogen van je vindbaarheid in de zoekmachines. Ze heeft één missie: SEO toegankelijk maken voor iedereen. Dit doet zij door bedrijven en ondernemingen te helpen met het opstellen en uitvoeren van een passende SEO-strategie, maar ook door kennis te delen via workshops en online cursussen. Het laatste doet zij via haar e-learning platform School of SEO. Wil je ook meer leren over SEO? Volg haar dan op Instagram of bezoek School of SEO.

Lees ook: Met deze SEO checklist vergeet je de basics nooit meer en scoor je hoger in Google

Reageer op artikel:
Goed gevonden worden in 2020? 3 SEO-tips van een expert
Sluiten