Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Carrière 25 okt 2019

Met deze SEO checklist vergeet je de basics nooit meer en scoor je hoger in Google

Een hogere positie in Google en andere zoekmachines betekent meer bezoekers op je website. In tegenstelling tot social media, waar je post maar een bepaalde tijd leeft, kan je via Google maand na maand bezoekers binnenhalen op hetzelfde artikel of product. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw artikelen goed scoren op het gebied van SEO?

Als je het eenmaal doorhebt, is het veel makkelijker dan je misschien zou denken. Met de hulp van onze SEO checklist kom je al een heel eind!

SEO betekenis

Voor de mensen die nog helemaal nieuw zijn met SEO: die afkorting staat voor Search Engine Optimization, zoekmachine-optimalisatie in het Nederlands. Als je bezig bent met SEO, ben je jouw website of blog aan het optimaliseren om beter gevonden te worden op Google en andere zoekmachines.

Hoe hoger je natuurlijk komt bij de zoekresultaten van onder andere Google en Bing, hoe meer bezoekers je op je website zult krijgen. De eerste vijf zoekresultaten krijgen bijvoorbeeld 68 procent van de kliks. Die wil jij binnen hengelen!

SEO checklist

Maar goed, hoe zorg je nou dat – in ieder geval – de basics van SEO op jouw website op orde zijn? Om je een handje te helpen maakten we een SEO checklist. Print ‘m uit en leg ‘m op je bureau, zodat je nooit één van de stappen vergeet.

SEO checklist basics

Gebruik een titel en subkoppen

De H1 kop van je tekst is de titel van het artikel een H2 kop is een tussenkopje, zoals die hier vlak boven. H3 is dan weer een slag kleiner. Je merkt vast zelf ook wel dat een lap tekst met tussenkopjes veel beter te lezen is.

Maar dat niet alleen: als je relevante keywords en keyphrases in de koppen gebruikt, zal je ook weer beter gevonden worden.

Zorg voor een meta title en meta description

Hè, we hebben toch net al een titel ingevuld? Jep, waar de H1 zichtbaar is op de website, is de meta title zichtbaar in de zoekmachine en in het tabblad van de browser. Dit kan dus een andere titel zijn, waarbij het enorm belangrijk is dat je inspeelt op de behoeftes – en dus de zoekopdrachten van de eventuele bezoekers.

De meta description is een omschrijving van wat je op de pagina kunt vinden. Ook dit is zichtbaar in zoekmachines. Ook hiermee kun je dus mensen overtuigen om jouw website te bezoeken.

Gebruik jij WordPress?

Als je WordPress gebruikt, raden we je aan om de Yoast plugin te downloaden. Hiermee kun je heel gemakkelijk de meta title en meta description aanpassen. De tool geeft verder nog aan op welke SEO punten je goed en slecht scoort.

Gebruik een korte url

Houd de url zo kort en relevant mogelijk: www.workjuice.nl/seo-checklist-basics is veel SEO vriendelijker dan /dit-is-een-seo-checklist-lange-rare-url, als je snapt wat ik bedoel.

Lees ook: Dit is waarom je maar niet gevonden wordt in Google

Check of je keyphrase overal terugkomt

Met behulp van een (betaalde) keywordtool of een gratis optie, zoals Google Trends, kom je erachter op welke woorden en zinnen mensen zoeken. Jep, tegenwoordig zoeken mensen niet alleen meer op woorden en kan een keyphrase dus veel krachtiger zijn dan een keyword.

Zorg dat deze keyphrase in de eerste alinea voorkomt, in de titel en in de meta description. Laat ‘m daarnaast verspreid over de tekst wat vaker terugkomen, maar don’t overdo it!

Gebruik afbeeldingen met een alt-tekst

Beeld maakt je tekst aantrekkelijker en brengt je boodschap soms zelfs beter over. Zoekmachines als Google weten dat de meest waardevolle en kwalitatieve content vaak afbeeldingen bevatten en belonen dat. Maar let hierbij wel op dat je een alt-tekst toevoegt.

Dat is een beschrijving van wat er op de afbeelding is te vinden. Idealiter bevat dit natuurlijk je keyword of keyphrase! Hetzelfde geldt voor je bestandsnaam. Seo-checklist.jpg is een stuk SEO vriendelijker dan DSC901293.jpg.

Extra tip: zorg dat de afbeeldingen niet supergroot zijn, dat doet je laadtijd en daarmee je ranking in zoekmachines niet ten goede.

Plaats interne links naar relevante artikelen

Natuurlijk plaats je externe links naar de bronnen die je gebruikt (ook dat vindt Google fijn!), maar vergeet de interne links naar je eigen artikelen niet. Dat is niet alleen fijn voor jezelf, omdat mensen hopelijk doorklikken, maar ook voor je ranking in zoekmachines.

Gebruik ten minste 300 woorden

Zoekmachines willen de meest waardevolle content bovenaan ranken, omdat daar hoogstwaarschijnlijk de informatie is te vinden die de gebruiker zoekt. Maar hoe waardevol kan een artikel van minder dan 300 woorden zijn? Houd daarom just to be sure een minimum van 300 aan.

Als je de checklist eenmaal een paar keer hebt afgewerkt, zul je zien dat SEO helemaal niet zo ingewikkeld is als het op het eerste gezicht lijkt!

Meer traffic binnenhalen door visuele zoekmachine? Zo kun je Pinterest inzetten om je bezoekcijfers te laten stijgen

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Met deze SEO checklist vergeet je de basics nooit meer en scoor je hoger in Google
Sluiten