Waarom self-care belangrijk is en tips om dit toe te passen in je leven

Een businesslunch hier, vijf vergaderingen op het werk daar, snel rushen naar de sportschool en daarna nog een etentje met familie en vrienden. Het moment dat we in bed ploffen en happen we naar adem. Voor veel millennials is dit de dagelijkse realiteit. Veel te weinig mensen nemen tijd nemen voor self-care, en dat is een onderschat probleem.

Hoe gaat het met je? De kans is groot dat je hier ‘druk druk druk’ op antwoordt. We hebben tegenwoordig zoveel verplichtingen dat tijd maken voor onszelf het laatste is waar we aan toekomen. Wij leggen je uit waarom het een goed idee is om tóch die tijd voor jezelf te nemen en hoe je dit precies kan doen.

De nodige brandstof

Self-care kan gedefinieerd worden als ‘het actief werken aan het eigen welbevinden en dit zowel op mentaal, emotioneel als fysiek vlak’. Self-care gaat om de momenten die je brandstof geven om weer verder te kunnen.

Het gaat om precies aan te voelen wat je lichaam en geest nodig hebben. Klinkt op het eerste gezicht misschien eenvoudig, maar self-care is een proces dat veel inspanning vergt. Toch brengt dit heel wat voordelen met zich mee.

De voordelen van self-care

Uit onderzoek van de American Psychological Association blijkt dat self-care leidt tot minder stress, piekergedrag en angst. Bovendien leidt het ook tot méér positieve gevoelens en meer mindfulness. Need we say more?

Maar hoe dan?

Heb je het idee dat self-care inplannen moeilijk is? Hoeft niet. De volgende praktische tips kunnen je al een heel eind op weg helpen.

1. Wandel de stress uit je lijf

Wandelen is een eenvoudige manier om even tot jezelf te komen. Fiets je normaal naar je werk? Reken eens wat extra tijd en ga te voet. Ook tijdens het werken kunnen kleine wandelingetjes tussendoor helpen om je concentratie te verbeteren.

2. Bel met een vriend

Hoe vaak gebeurt het dat je spontaan een vriend of vriendin opbelt om te vragen hoe het met hen gaat? Daag jezelf uit om de volgende keer dat je in de trein zit eens een vriend op te bellen.

Het gevoel van een vertrouwde stem horen heeft een kalmerend effect. Een luisterend oor bieden aan een ander maakt ook dat je voor heel even niet herinnerd hoeft te worden aan jouw eigen dagelijkse beslommeringen.

Wil je gelukkig en succesvol zijn? Wees dankbaar

3. Zet je telefoon op ‘niet storen’

Ja, deze is extreem simpel, maar ook extreem onderschat. Hoe vaak gebeurt het niet dat je in je workflow zit en uit je concentratie wordt gehaald door een Whatsapp-berichtje? En dan te weten dat dit allemaal te vermijden valt door slechts één druk op een knop.

4. Neem de tijd voor een gezichtsmasker

Neem de tijd voor een gezichtsmasker: niets voelt beter dan je huid een klein verwenmomentje te geven. Steek een paar kaarsjes aan, zet rustige muziek op en doe tijdens het wachten even helemaal niets. Just relax!

5. Hou een dagboek bij

Studies hebben al langer aangetoond dat schrijven een positief effect heeft op je mentale gezondheid en dat het depressies kan tegengaan. Een dagboek bijhouden is dan ook een zeer effectieve manier om aan self-care te doen. Het schrijfproces helpt je reflecteren over je leven en het werkt kalmerend. Waarom zou je er niet meteen aan beginnen?

Misschien vind je dit ook interessant: Deze self-care apps gaan je helpen je doelen te bereiken

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Waarom self-care belangrijk is en tips om dit toe te passen in je leven
Sluiten