Redactie
Redactie Mindset 16 augustus 2020

Good morning! Met deze 6 self-care routines begin jij je dag stressvrij

Dat je snoozen, je (overvolle) mailbox checken of minutenlang door je tijdlijn scrollen beter kunt mijden als je wakker wordt, weten we waarschijnlijk wel. Een overschot aan prikkels op de vroege ochtend is voor niemand goed. Veel beter zou je de dag kunnen starten met een fijne ochtendroutine voorzien van de nodige selfcare. Een goed begin is het halve werk en daarom deelt zusje Bedrock zes fijne self-care rituelen die jij nog vóór acht uur ’s ochtends kunt uitvoeren om je dag met een knaller te beginnen.

Ben je echt geen ochtendmens? Geen probleem, sommige van deze rituelen nemen maar een paar minuten van je tijd in beslag en je profiteert er de hele dag door van.

self-care rituelen
Bron: NOOS Design

 

1. Hydrateren

Het is ontzettend belangrijk om voldoende water te drinken. Goed hydrateren is essentieel voor onze gezondheid. Het zorgt voor de juiste vochtbalans in ons lijf en meer energie.

Water drinken direct als je opstaat is nóg belangrijker. Waarom het zo goed is om op een nuchtere maag water te drinken, schreven we in dit artikel over water drinken in de ochtend.

Het makkelijke aan dit self-care ritueel is dat je ’s avonds voor het slapengaan al een glas water naast je bed kan zetten, zodat je deze de volgende ochtend nog zonder je bed uit te hoeven kan opdrinken.

2. Mediteren

De gezondheidsvoordelen van mediteren kunnen we niet vaak genoeg herhalen. Zo kan mediteren onder andere zorgen voor meer rust en compassie, maar het zorgt er ook voor dat je beter geconcentreerd en gefocust bent. En dat is fijn in je ochtendroutine, zeker als je een drukke dag voor de boeg hebt.

Door direct als je wakker wordt te mediteren, creëer je nog een extra momentje van rust voordat je aan de alledaagse hectiek begint.

Ook handig: probeer eens een dankbaarheidmeditatie en mediteer op 3 dingen waar je dankbaar voor bent (bijvoorbeeld van de vorige dag). Zo begin je je dag met iets positiefs en zet dit meteen de toon voor de rest van de dag.

Luisteren: Bedrock’s geleide meditatie: dankbaarheid deel 1 (5 minuten)

3. Douchen (mét fijne muziek)

Douchen in de ochtend heeft verschillende voordelen. Zo kan een vroege douche ervoor zorgen dat jij beter wakker wordt en je met een fris gevoel aan je dag begint.

Neem je een koude douche, dan is dit nog eens extra gezond. Een koude douche zorgt voor extra adrenaline en maakt endorfines los die je vrolijk maken! Bye bye, ochtendhumeur.

Onze lifehack voor een dubbele dosis vrolijkheid? Douche met je favoriete muziek op. Muziek maakt blij en kan je humeur positief beïnvloeden. Dat is nog eens een goed begin van de ochtend.

4. Rekken en strekken

We schreven al eerder over sporten in de ochtend en waarom dit goed is voor je. Toch begrijpen we dat niet iedereen hier ’s ochtends tijd voor heeft (of tijd voor wil maken ;-)) dus daarom voor alle lazy birds onder ons: maak stretchen onderdeel van je ochtendroutine!

Stretchen zorgt ervoor dat je makkelijker beweegt en een betere houding aanneemt. Handig wanneer je een hele dag zittend bureauwerk moet uitvoeren. Deze stretchoefening duurt maar 5 minuten en zorgt op de lange termijn voor meer flexibiliteit.

5. Write it down

Heb je een drukke dag voor de boeg? Schrijf het op en maak een to-do lijstje met alle taken die jij die dag nog voor elkaar wil krijgen. Door je taken op te schrijven, schrijf je ze letterlijk van je af en creëer je meer rust en ruimte in je hoofd.

Daarnaast zorgt een to-do lijst voor meer inzicht en controle. Door te plannen kan je effectiever en productiever werken en hou je uiteindelijk meer tijd over voor leuke dingen.

6. Voedzaam ontbijt

Last but not least, begin je dag met een voedzaam ontbijt. Door een goed ontbijt onderdeel te maken van je ochtendroutine breng je de spijsvertering op gang en krijg je meer energie. Daarnaast helpt een maaltijd in de ochtend om cravings gedurende de rest van de dag te voorkomen.

Voor een voedzaam ontbijt hoef je echt geen uren in de keuken te staan. Een simpele ontbijtsmoothie is al in minder dan 5 minuten gemaakt!

Geen ontbijt-fan bent en te gehecht aan je kopje koffie in de ochtend? Probeer dan eens deze smoothie met havermout en koffie om toch de nodige voedingsstoffen binnen te krijgen.

Have a nice day! 

Meer inspiratie voor je ochtendroutine?

Reageer op artikel:
Good morning! Met deze 6 self-care routines begin jij je dag stressvrij
Sluiten