Heftig: psychische vermoeidheid door werk neemt steeds meer toe

Om negen uur op kantoor zijn en stipt om vijf uur weer vertrekken, doen maar weinig mensen meer. We werken thuis, soms zelfs ook in het weekend of ‘s avonds, en scheppen steeds meer op ons bordje. Het gevolg: ons hoofd kan het allemaal niet meer zo goed aan.

Dat blijkt ook uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO). Uit de antwoorden op vijf stellingen over werk en psychische vermoeidheid, blijkt dat 16 procent van de werknemers tussen de 15 en 75 jaar zich maandelijks meerdere keren psychisch vermoeid door werk voelde in 2017. In 2015 was dat nog ‘maar’ 13 procent.

Meest voorkomende klachten

De stellingen gingen over verschillende klachten: je leeg voelen aan het einde van een werkdag, ‘s ochtends moe zijn, emotioneel uitgeput zijn, je uitgeput voelen door werk of dat het veel van je vergt om met anderen te werken. Vooral het leeg voelen komt veel voor, onder bijna 30 procent van de werknemers en 20 procent van de zelfstandig ondernemers.

Lees ook: Opgebrand? Dit zijn de eerste symptomen van een burn-out

Het zijn sowieso vooral werknemers zich regelmatig psychisch uitgeblust voelen: gemiddeld zo’n twee keer vaker dan zelfstandigen. Onder die laatste groep is het percentage echter ook gegroeid in de laatste jaren.

Jonge mensen het meest vermoeid

Hoewel het aantal klachten toeneemt in alle leeftijdsgroepen, hebben mensen van 25 tot 35 jaar relatief nog altijd het meeste last van psychische vermoeidheid door werk. Bijna 20 procent van hen geeft aan regelmatig op de bank neer te ploffen en niks meer te kunnen (oké, dat zeiden ze niet zo letterlijk, maar het is een gevoel dat we allemaal kennen).

Misschien vind je dit ook interessant: Druk druk druk: waarom zien we druk zijn als een statussymbool?

Ben jij toevallig zo’n jonge werknemer wie best wel een stapje terug zou willen doen? Misschien heb je iets aan onze tips om psychische vermoeidheid door werk te voorkomen:

Zo voorkom je psychische vermoeidheid door werk

Breek taken op in dingen die afgemaakt kunnen worden

Het komt weliswaar vaak voor dat mensen zich leeg voelen na een werkdag, maar ironisch genoeg wordt dat vaak veroorzaakt doordat ons hoofd zo vol is van dingen die we nog moeten doen. Ben je bijvoorbeeld om half zes nog begonnen met het wegwerken van je mailbox, maar moest je er nog twaalf toen je eindelijk naar huis vertrok? Dan kun je dat misschien maar moeilijk loslaten.

Dat soort situaties onstaan vaak doordat we te grote taken in één keer willen doen. We zetten bijvoorbeeld ‘werken aan project A’ op ons lijstje, maar dat komt natuurlijk nooit af. Zorg daarom voor kleine taken die je sowieso af hebt aan het einde van de werkdag, ook als je dan nog niet klaar bent met het grote geheel.

Stel grenzen

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen zo’n 55 procent van de taken op werk krijgt toegewezen, terwijl mannen slechts de overige 45 procent hoeven te volbrengen. Toch krijgen we daar lang niet altijd genoeg erkenning voor: vrouwen doen weliswaar meer werk dan mannen, maar het is ook vaker ‘laagwaardig routinewerk’.

Als die klusjes eigenlijk helemaal niet tot je werkzaamheden behoren, wees dan niet bang om gewoon nee te zeggen. Kost wat moeite, maar het scheelt je hoofd een heleboel uitputting.

Neem genoeg pauzes

Wanneer zijn we moe? Als we te veel fysieke inspanning hebben geleverd op een dag. Wanneer is ons brein moe? Als we te veel mentale inspanning hebben geleverd. Zorg daarom dat je overdag genoeg rust neemt, zodat het je brein niet te veel wordt. En dan bedoelen we niet per se door Instagram scrollen, maar liever een stukje wandelen of kletsen bij het koffie-apparaat. Een goede baas keurt dat echt niet af.

Focus je vooral op andere activiteiten

Zorg ervoor dat je avonden en weekenden echt van jezelf zijn. Dat kun je doen door in bed te Netflixen, maar vaak helpt het juist ook om iets actiefs te doen. Of je nu graag vaak gaat sporten of liever een leesclubje begint: als je je realiseert dat je werk niet het belangrijkste is in je leven, zul je veel minder snel psychisch vermoeid door werk raken.

Meer lezen over stress?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Heftig: psychische vermoeidheid door werk neemt steeds meer toe
Sluiten