Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 2 aug 2020

7 tips om beter te presteren op werk

Heb je het gevoel dat je nog beter zou kunnen presteren op werk? Het is bewonderenswaardig dat jij het beste uit jezelf wil halen. Zeker als je ooit promotie wil maken of om een salarisverhoging wil vragen is het goed om uit te zoeken hoe je honderd procent kan geven. We delen daarom 7 tips die je helpen beter te presteren op werk.

Zo zorg je voor meer focus en productiviteit en daardoor ook betere resultaten.

7 tips om beter te presteren op werk

Volg deze 7 tips op als je beter wil presteren en sleep zo die promotie of salarisverhoging in de wacht!

Bepaal je doelen

Bedenk een aantal doelen (tussen de drie en vijf) die je de komende periode wil behalen. Wat vinden jij – en je werkgever – belangrijk? Doelen voor jezelf opstellen helpt je ergens naar te streven en zo net wat beter te presteren. Bovendien kan je pas echt goed prioriteiten stellen als je doelen voor jezelf hebt opgesteld. Ook dit leidt weer tot betere resultaten. Een win-win dus, deze tip.

Beter worden in prioriteiten stellen? Doe dan mee aan de gratis online cursus over productiviteit van WorkJuice. Onderaan dit artikel kan je je inschrijven. Meer informatie vind je hier.

Neem pauzes

We’ve said it before, but we’ll say it again. Je kunt niet acht uur lang gefocust werken. Je bent een mens, geen robot. Dat is ook precies de reden waarom uit onderzoek blijkt dat je van regelmatige pauzes juist productiever wordt. Probeer in die pauzes ook echt even iets anders te doen. Luister dus geen werkgerelateerde podcast of lees geen artikel over iets in je vakgebied.

Er is een reden waarom al onze beste ideeën onder de douche ontstaan. Als je gedachten de vrije loop hebben en informatie op een andere manier kunnen verwerken, kom je tot de beste oplossingen.

Maak een to-do list

Zeker voor de chaoten onder ons kan deze tip niet ontbreken in dit lijstje met tips om beter te presteren. Schrijf je taken op voor meer rust en overzicht in je hoofd. Vergeet grote taken niet op te breken in behapbare concrete taken, zodat je je minder overweldigd bent en het eerder gedaan krijgt.

Lees ook: Veel te doen? Waarom het zo irritant is als je jouw to-do list niet helemaal afkrijgt

Beperk het aantal taken

Hoe meer taken we op onze to-do list proppen, hoe productiever en succesvoller we zijn, toch? Leg de focus eens op kwaliteit in plaats van kwantiteit om beter te presteren. Weet goed prioriteiten te stellen, taken te delegeren aan anderen of samen te werken. Als je op deze manier drie taken afkrijgt, presteer je veel beter dan dat je tien taken afraffelt en je doelen niet behaalt.

Ken je zwakke punten (maar focus op je sterke eigenschappen)

Al van kleins af aan wordt het in ons gehamerd: stop al je aandacht in de punten die je kan verbeteren. En alhoewel het goed is om te weten waar je zwakke punten liggen, kan het helpen om er eens op een andere manier naar te kijken. Je kunt nou eenmaal niet in alles goed zijn. Als je je te veel op je zwakke punten focust, steek je veel energie in punten waar je toch nooit fantastisch in zal worden.

Je kan deze energie ook stoppen in je sterke punten – de punten die jou uniek maken. Hiermee verhoog je niet alleen je kans op succes, maar ook je werkgeluk.

Meer weten? Eline en Eva van Strengths Consultancy: “Focus je eens niet op je verbeterpunten, maar op je sterktes”

Stop niet met leren

Jezelf blijven verdiepen in nieuwe informatie over je vakgebied of zelfs het leren van hele nieuwe vaardigheden, zorgt er in de eerste plek voor dat je genoeg uitdaging in je werk blijft vinden. Dat zorgt weer voor meer voldoening. Een mooie bijkomstigheid is dat je er ook beter door gaat presteren – je hebt immers meer kennis in huis.

Houd een prestatielijstje bij

Houd gedurende de week een lijstje met je prestaties bij en kijk er elke vrijdagmiddag even naar. Zo krijg je een veel beter inzicht in wat je daadwerkelijk voor elkaar hebt gekregen. Als je een taak van je to-do list hebt afgestreept, is het namelijk weg uit je gedachten. Je doet veel meer dan je je kan herinneren.

Zo’n prestatielijstje helpt je niet alleen gemotiveerd te blijven, het is ook nog eens handig. Op het moment dat je voor een promotie strijdt of om een salarisverhoging vraagt, weet je namelijk precies wat je de afgelopen periode hebt bereikt. Hierdoor sta je een stuk zekerder in je schoenen en kan ook je leidinggevende in één oogopslag zien wat je allemaal voor elkaar hebt gekregen.

Meer handige presteren tips?

In 4 weken naar een productiever leven?

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
7 tips om beter te presteren op werk
Sluiten