Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 18 sep 2019

PR-expert Renée van der Hoff geeft tips: “Iedereen heeft een verhaal te vertellen”

Al sinds haar veertiende droomde Renée van der Hoff (30) van reizen naar het buitenland. Daarom zei ze ze 5 jaar geleden haar baan én huur op om een 3-jarige wereldreis te maken. Zodra ze weer voet in Nederland zette, wilde ze er alweer op uit, dus besloot ze een PR en content bureau op te richten waarmee ze locatie-onafhankelijk kan werken.

“Op reis had ik de blog Meet Me At The Beach gestart, waar ik steeds wat serieuzer aan ging werken”, vertelt Renée over hoe ze in de wereld van PR terecht is gekomen. “Onbewust was ik bezig met PR. Toen dacht ik: waarom kan ik hier anderen niet mee gaan helpen?”

We vroegen Renée waarom PR zo belangrijk is, hoe je jouw eigen unieke verhaal kunt vinden en tips op het gebied van PR.

Waarom is PR zo belangrijk?

“Als er voor iemand PR belangrijk is, dan is het wel voor startende ondernemers. Grote organisaties worden vaak door de media zelf in de gaten gehouden, jij als startende ondernemer niet. PR zorgt voor zichtbaarheid, naamsbekendheid en een goede reputatie.

Het wordt vaak vergeleken met marketing, maar er is een belangrijk verschil. Ik leg marketing altijd uit met de uitspraak: wij van WC Eend adviseren WC-Eend. Bij PR adviseert een ander de WC-Eend, waardoor het een stuk geloofwaardiger overkomt.

Een ander verschil is dat marketing altijd geld kost en PR gratis is als je het slim aanpakt.”

Waarom vinden veel mensen het lastig om aan PR te doen?

“Je moet toch een bepaalde drempel over. Bij PR word je het middelpunt van de aandacht. Je zegt eigenlijk: ‘Hé, kijk mee eens’.

Op zich is PR makkelijk, maar je moet er wel de tijd voor hebben en weten hoe je de media creatief moet benaderen met jouw verhaal. Vaak denken mensen dat ze geen verhaal te vertellen hebben, maar niemand doet het zoals jij.”

Hoe vind je dat unieke verhaal?

“Als ik goed doorvraag bij bijvoorbeeld mijn klant Amar van Nooboo, die kleding maakt van bamboe, blijkt dat hij daadwerkelijk in Indonesië heeft gewoond en daar heeft gezien hoe vervuilend de kledingindustrie is. Dat is wat hem anders maakt dan andere merken die kleding van bamboe verkopen.”

Eigenlijk moet je dus op zoek naar je unique selling points?

“Niet helemaal. Ik vind zelf unique selling points een beetje misleidend, omdat je dan denkt dat je op elk vlak anders en uniek moet zijn. Het gaat er vooral om dat jij jouw verhaal, de reden achter je onderneming, goed over weet te brengen.”

PR expert Renee van der Hoff van Desk Dertig

Op welke manieren kun je PR inzetten?

“Allereerst hebben we het persbericht, waarvan veel mensen zeggen dat het uit de tijd is. Dat vind ik een misvatting, het is iets wat ik nog maandelijks schrijf. Er zijn natuurlijk ook andere creatievere manieren om in de media te komen.

Een interview pitch bijvoorbeeld, waarbij je specifieke media benadert voor een interview. Hier ben je wat meer tijd aan kwijt. Je kunt wel dezelfde pitch kopiëren en plakken en verzenden naar verschillende platforms, maar je hebt een veel hogere kans van slagen als je je pitch aanpast op content die al geschreven is bijvoorbeeld.

Naast inhaken op iets dat al gepubliceerd is, kun je ook inhaken op de actualiteit. Op de Issue kalender zie je precies wat voor dagen eraan komen. Zo hebben we met de Wereldwinkel Tilburg ingehaakt op Fairtrade Dag. Maar je kunt ook inhaken op zaken als kerst, of zelfs het wisselen van de seizoenen.

Een andere manier van PR doen is door samen te werken met influencers. In ruil voor een dienst of product, geven zij jou exposure. Je betaalt ze dus niet direct. Je stuurt een berichtje met: “Mag ik je wat opsturen en wil je daar dan een stukje over schrijven?” Dat hoeven echt geen grote influencers te zijn. Niche influencers met minder volgers zijn een stuk geloofwaardiger voor de volger.”

Lees ook: Waarom je als bedrijf beter micro-influencers kunt inzetten

Heb je nog andere tips voor ondernemers?

“Je kunt jezelf nomineren voor relevante prijzen zoals de Viva 400 of ASN Bank Wereldprijs. Zelfs als je niet wint, geeft dit je vaak goede exposure. Een gastblog waar je je expertise laat zien is ook een goede optie. Als je denkt dat video beter bij je bedrijf past, kun je een gastvlog maken.

Het is ook slim om je aan te melden voor de Facebookgroep Roept u Maar. Daar plaatsen media oproepen om kandidaten te vinden voor hun artikel of uitzending. Ook dan is het belangrijk jezelf creatief te pitchen, omdat de journalisten genoeg berichtjes krijgen met ‘Ik wil wel’.”

“Ten slotte: durf die media te benaderen. Get out there!

Hulp nodig bij het vinden van jouw verhaal of het benaderen van de media? Met haar PR en content bureau Desk Dertig biedt Renée verschillende PR-pakketten aan die je kunnen helpen. Op haar blog Meet Me At The Beach deelt ze tips voor PR en locatie-onafhankelijk werken.

Meer PR tips?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
PR-expert Renée van der Hoff geeft tips: “Iedereen heeft een verhaal te vertellen”
Sluiten