De 5 grootste PR-fouten die ondernemers maken (en hoe je ze kunt fixen)

Tenzij je het geluk hebt dat de klanten één voor één via mond-op-mond-reclame bij je aan komen bellen, kun je er bijna niet omheen als je een eigen bedrijf hebt. Je moet PR doen. Je bedrijf in de picture zetten en ervoor zorgen dat potentiële klanten met je in aanraking komen.

PR lijkt in eerste instantie soms makkelijk – je weet immers als geen ander waarom mensen jou zouden moeten inhuren – maar het kost ook veel tijd als je het goed wilt doen.

Want simpelweg journalisten mailen en hoping for the best is niet genoeg.

De 5 grootste PR-fouten

Dit zijn de grootste PR-fouten die ondernemers maken én hoe je zorgt dat jij ze niet ook maakt. Want dat is nergens voor nodig.

1. Je vertelt geen verhaal maar promoot alleen je product

Simon Sinek leerde het ons al in zijn TED Talk: je product kan nog zo geweldig zijn, als jij het verhaal van je product niet naar voren brengt wordt het lastig om je product aan de man te brengen.

Mensen zijn meer dan ooit op zoek naar een verhaal als zij een product of dienst kopen. Ze willen bijdragen aan de missie en impact maken met hun aankoop.

De oplossing? Maak het verhaal achter je product of dienst de drijver van het bericht. Neem een journalist mee in de missie en welk probleem jouw product of dienst oplost.

Heb je daarbij hulp nodig? Check deze 3 vragen die je jezelf moet stellen bij alles wat je doet.

2. Je merk heeft geen gezicht

Mensen willen weten wie er achter een merk of product schuil gaan/gaat. En dan hebben we het niet over een uitspraak uitlichten en hier en daar je naam noemen, maar je naam écht neerzetten.

De oplossing? Get yourself out there! Ga aan de slag als spreker op relevante events, laat jezelf horen als in verschillende podcasts en vertel je ondernemersverhaal.

Laat je zien als autoriteit in het vakgebied en krijg zo jou én je verhaal inclusief product over de bune.

Handig: 6 personal branding tips om een sterk merk van jezelf te maken

3. Je hebt maar één verhaal

Als onderneming heb je nooit maar één verhaal. Je hebt altijd meerdere uitgangspunten vanuit waar je een verhaal kunt vertellen.

De oplossing? Onderzoek in welke media jouw klanten zich begeven. Wat lezen ze (online en offline), waar kijken ze naar, waar hangen ze uit, wat luisteren ze?

Op die plekken wil je je verhaal kwijt, maar sommige van die plekken hebben een andere benadering nodig.

Bij de één wil je misschien je duurzame verhaal kwijt, bij de ander het verhaal over de functionaliteiten van je product of dienst.

Spits per medium je verhaal of pitch af. Zorg ervoor dat je verhaal bijdraagt aan hun platform en licht dat aspect van jouw verhaal uit dat naadloos aansluit op hun normen, waarden en missie.

4. Kwaliteit vs. kwantiteit

Vaak wordt gedacht dat des te groter het bereik van een medium, des te relevanter de aandacht. Wrong.

Soms heeft een publicatie met een kleiner bereik wél meer betrokken lezers en haal je daar uiteindelijk meer uit.

De oplossing? Kijk ook naar meer kwalitatieve aspecten, zoals de boodschap en het verhaal zelf: word je missie duidelijk gecommuniceerd, is het verhaal positief en hoe vaak word jij of je bedrijf genoemd (of misschien ben je wel de lead van het verhaal!)?

Sommige publicaties zijn goed voor de verkoop, sommige publicaties zijn goed voor de merkbekendheid. Hou in gedachten dat het ene niet per se beter is dan het ander.

Interessant: Zo kun je Instagram Stories inzetten voor je bedrijf

5. Slechte timing

Op het ene moment kan jouw verhaal heel interessant zijn voor een journalist, terwijl het er op een ander moment veel minder toe doet of geen prioriteit is.

De oplossing? Als je je persbericht wil uitsturen, is het belangrijk om in de gaten te houden wat er speelt. Denk aan inhaakdagen, maar ook grote, culturele momenten in de industrie zelf en wereldwijd.

Verder lezen: De 5 stappen om jouw personal brand te bouwen 

Create & Cultivate

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
De 5 grootste PR-fouten die ondernemers maken (en hoe je ze kunt fixen)
Sluiten