Waarom PR zo belangrijk is voor je bedrijf en hoe je dit goedkoop aanpakt

Tessa Ham 25 jan 2019 Ondernemen

PR is enorm belangrijk, want je wil immers wel dat je doelgroep te weten komt dat jouw fantastische product of bedrijf bestaat. Maar wat kun je eigenlijk doen aan PR? En is dat niet onwijs duur? We vroegen het aan experts Suzanne van Duijn en Chantal Schram van PR-cursus.nl.

Wanneer zijn jullie begonnen met PR-cursus.nl en waarom?

“We waren eerst eigenlijk ‘concullega’s’. Chantal werkte als PR-adviseur in loondienst en Suzanne was al begonnen als freelance PR-adviseur. Hierdoor wisten we allebei hoeveel vraag er was naar PR-kennis, maar we kenden ook de nadelen van PR-bureaus. Die zijn vaak duur en een tikje ouderwets. Daar zitten veel zelfstandig ondernemers niet op te wachten. Zij hebben geen grote budgetten, maar willen wel free publicity.

Tijdens een kopje koffie eind 2017 kwamen we op het idee om samen een e-course te maken over PR, zodat mensen kunnen leren hoe ze het zelf kunnen doen. Scheelt een hoop geld, maar je krijgt wel resultaat. We lanceerden PR-cursus.nl  in mei 2018. Het is echt gaaf om te zien dat onze cursisten al in grote en kleine media hebben gestaan.”

PR, bedrijf

Waarom is PR zo belangrijk?

“Veel ondernemers vinden het lastig om (meer) klanten te vinden, maar dat is toch de sleutel naar je inkomsten. PR gaat over zichtbaar worden en een reputatie opbouwen zonder geld uit te geven. Het is geen adverteren. Daardoor is het ook enorm geloofwaardig.

Advertising is saying you’re good, PR is getting someone else to say you’re good.

In de media komen geeft je veel bekendheid en maakt je echt een expert in je vak. Wij geloven er echt in, omdat we hebben gezien hoe erg het ons heeft geholpen om veel in de media te komen en online goed zichtbaar te zijn.”

Wat zijn volgens jullie de grootste misvattingen over PR?

“Dat het alleen iets zou zijn voor grote bedrijven. Het is meer dan woordvoering of crisiscommunicatie. Iedereen kan aan zijn of haar PR werken en daar baat bij hebben. Een andere misvatting is dat het duur zou zijn. Het is juist de bedoeling dat je free publicity krijgt haha. Daar kan je een duur bureau voor inhuren, maar je kunt ook eenmalig investeren en het zelf leren.”

Wat zijn cruciale stappen op het gebied van PR bij het beginnen van je bedrijf?

“Het begint al bij je lancering. Vaak wordt het daarbij vergeten, terwijl een nieuw bedrijf toch gevierd moet worden? Benader de media dus en betrek ze bij je lancering. Zo krijgt je nieuwe bedrijf meteen een boost, buzz en bekendheid.

Belangrijk is wel om goed te bedenken wat je doelgroep is en welke media daar bij passen. Als je je richt op grote kranten, terwijl je doelgroep jong en online is, ga je niet veel aan die publiciteit hebben. Kies dus media die bij jouw doelgroep passen, ook al zijn dat misschien kleinere titels.”

Wat zou elk bedrijf sowieso moeten doen?

“Er zijn heel veel manieren. Je kunt beginnen aan je owned media, dus de kanalen die je zelf in de hand hebt. Denk aan je website, waar je op kunt bloggen of video’s op kunt plaatsen, maar ook je social media (officieel geen owned maar ‘borrowed media’, maar je kunt wel zelf bepalen wat je post).

Verder kun je natuurlijk een persbericht maken en uitsturen, de media benaderen met dingen als een interviewpitch, een gastblog aanbieden of een persevent organiseren. Maar zelfs als je klanten iets over je posten, is dat al PR. Er zijn dus heel veel PR-middelen om in te zetten voor meer gratis publiciteit. Kies wat bij jou past.”

Lees ook: Zo scoor je dit jaar 10K volgers op Instagram

Het is best spannend om zelf een mailtje te sturen naar bijvoorbeeld kranten. Hebben jullie daar tips voor?

“Het zijn ook maar gewoon mensen!

PR moet uiteindelijk een win-win zijn: de krant heeft weer een mooi verhaal en jij krijgt publiciteit.

Als je het op zo’n manier bekijkt, dan heeft de krant er dus ook baat bij dat jij ze mailt. Zo is het minder eng om te mailen. En wat heb je te verliezen? Nee heb je, ja kun je krijgen. Voor elke dertig mails die je uitstuurt, krijg je misschien vijf reacties, maar dat zijn er toch vijf. Focus op wat wel lukt, anders wordt het al snel een beetje deprimerend.”

Hoe zorg je ervoor dat mensen op jouw ‘reclame’ zitten te wachten? Is een Telegraaf bijvoorbeeld ook enthousiast als je de zoveelste timmerman bent?

“Het gaat al mis als je je eigen mail ziet als reclame. Dat moet je niet doen. Je moet ook nooit te commercieel zijn in je benadering. Dan word je direct doorverwezen naar de sales-afdeling en mag je een advertentie inkopen. Maar als je ze benadert met een oprechte win-win, en kennis deelt waar de krant en hun doelgroep wat aan hebben, dan zitten ze daar inderdaad op te wachten.

Misschien ben je de zoveelste timmerman, maar wat maakt je bijzonder?

Een advocaat die timmerman is geworden heeft een bijzonder verhaal te vertellen bijvoorbeeld.

Zoek naar de dingen die jou onderscheiden van je concurrent. Daar zitten de interessante verhalen en dus de kansen voor gratis publiciteit.”

Kun jij wel wat hulp gebruiken? Op PR-cursus.nl kun je inmiddels niet alleen meer terecht voor de e-course. Suzanne en Chantal bieden ook een PR-kickstart aan via de mail, één op één PR-coaching en workshops aan. In de blogs, hun socialmediakanalen en de nieuwsbrief vind je veel gratis tips.

Reageer op artikel:
Waarom PR zo belangrijk is voor je bedrijf en hoe je dit goedkoop aanpakt
Sluiten