Wel een bedrijf, niet echt budget? Zo doe je PR als je geen geld hebt

Een goede PR-strategie is enorm belangrijk voor je bedrijf. Die kan ervoor zorgen dat mensen bij je aankloppen omdat ze ‘via via’ van je hebben gehoord, of dat je booming wordt op social media. Nu kun je daar natuurlijk een bureau voor inhuren, maar wat als je dat geld helemaal niet hebt (of liever uitgeeft aan andere dingen)? Zo doe je PR als je geen geld hebt.

Jordan Cathleen, oprichter van Dawn Public Relations, geeft tips op Create & Cultivate.

Zorg dat je je verhaal klaar hebt

PR bestaat veel uit journalisten mailen: persberichten, uitnodigingen, noem maar op. Dat kan best lastig zijn als je daar weinig ervaring mee hebt. Het eerste wat je jezelf moet afvragen is: wat is mijn verhaal? Als een journalist een reclame voor het zoveelste restaurant met ‘food sharing‘ krijgt, gaat die mail waarschijnlijk direct de digitale prullenmand is. Maar als je inspiratie hebt opgedaan uit verschillende culturen, of een bijzondere missie hebt met je restaurant, dan kan daar al veel meer over geschreven worden.

Zoals Jordan schrijft: “Goede pitches vertellen een verhaal in plaats van dat ze iets willen verkopen. Dat laatste komt dan hopelijk vanzelf.”

Pas het verhaal aan op de doelgroep

Pas je mail ook aan op verschillende soorten mensen: influencers met een doelgroep van 14-jarigen zullen over heel andere dingen willen praten dan mensen die voor het NRC schrijven. Je moet ze vanzelfsprekend ook anders aanspreken.

Het is verleidelijk om elk nieuwtje naar elke mediapersoon te sturen, maar je bouwt een kwalitatiever netwerk op als selectief bent in de doelgroep van je PR-mailings en specifiekere content pitcht. Zelfs als mensen die eigenlijk niets met je product te maken hebben, over je schrijven, is de kans alsnog erg klein dat hun doelgroep er ook daadwerkelijk op klikt.

PR als je geen geld hebt: denk aan de drie C’s

Vertel je verhaal ‘clearly, concisely and confidently‘, raadt Jordan aan. Oftewel: duidelijk, beknopt en met zelfvertrouwen. Ja, als je een nieuw coachingspakket hebt en daarover schrijft, wil je meteen ook even je andere diensten aanraden. Dat kan best wel heel even, maar wijd er geen hele alinea’s aan en zorg dat de hoofdboodschap van je nieuwtje duidelijk blijft en je duidelijk maakt wat de waarde voor de ontvanger is.

Zorg dat er genoeg informatie in je persbericht staat, maar zéker niet te veel. Journalisten die overspoeld worden met mails gaan dat echt niet allemaal lezen; hoe gepassioneerd jij er ook over bent.

Hoewel je met deze tips voor PR als je geen geld hebt al een eindje komt, raadt Jordan toch aan om ook een communicatiespecialist in je team op te nemen zodra je wat budget ‘over’ hebt. Want: “PR is veel meer dan aandacht van de media, en het zal de investering zeker waard zijn.”

Wij spraken eerder al met Chantal en Suzanne van PR-cursus.nl waarom PR voor je bedrijf zo belangrijk is, wat de grootste misvattingen zijn en hoe je PR op een goedkope manier kan aanpakken. Hier lees je het interview.

Like the smell of fresh juice in the morning? Meld je aan voor onze wake-up letter

* indicates required


Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Wel een bedrijf, niet echt budget? Zo doe je PR als je geen geld hebt
Sluiten