Zo geef je in 2019 aandacht aan het positieve in plaats van het negatieve

Tessa Ham 30 dec 2018 Mindset

We leggen de aandacht vaak bij de negatieve aspecten van ons leven. Daar kan ik over meepraten. Als ik denk aan mijn stage bij een grote Nederlandse omroep, denk ik vooral aan de keer dat ik een grote fout maakte. Ook al kreeg ik ook een hoop complimenten. Af en toe lig ik zelfs ‘s avonds wakker in bed van die beschamende opmerking die ik drie jaar geleden op een feestje maakte.

Van nature focussen de meesten van ons op het negatieve. Dat heet de ‘negativity bias‘. Ben je één keer gebeten door een hond? Dan zal je waarschijnlijk bang zijn voor honden, hoeveel positieve gebeurtenissen met honden daar ook tegenover staan. Uit onderzoek blijkt dat we vijf complimenten nodig hebben om de schade van één negatieve opmerking teniet te doen. Alleen voornemen dat je volgend jaar een positieve mindset gaat hebben, werkt dus ook niet. Wat kun je wel doen?

‘s Ochtends dankbaar wakker worden

De ochtenden zijn vast niet je favoriete onderdeel van de dag. Het is niet gek om een beetje grumpy wakker te worden, zeker niet als je trein vertraging heeft, je in de file terecht komt of een tiener met z’n blikje energy naast je gaat zitten in de tram. Jammer, want wie de dag positief begint, zal de rest van de dag ook een beter humeur hebben.

Je kunt je mindset veranderen door elke ochtend drie dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Ergens in je achterhoofd weet je deze dingen wel – en misschien moet je ook wel echt graven, maar als je ze niet opschrijft, sta je ook niet stil bij hoeveel je hebt om dankbaar voor te zijn.

Zeg ja tegen kansen

Als er kansen zich aandoen, dan voelt dat altijd een beetje eng. Je zit nu veilig in je comfort zone, en daar heb je het best prima. Bedenk één tot drie dingen waar jij in wil groeien volgend jaar. Avontuur? Vriendschap? Geluk? Plezier? Carrière? Je hoeft echt niet overal ja op te zeggen, maar als een kans zich aandoet die met deze drie dingen te maken heeft, dan moet je die pakken.

Kies een mantra

Een mantra klinkt misschien een beetje zweverig, maar dat hoeft het echt niet te zijn. Schrijf een mantra of gewoon een zin op die je in 2019 wil gaan geloven. Dat is voor iedereen anders, maar denk hierbij bijvoorbeeld aan: “Ik ben genoeg” of “Ik kan het”. Zeg het zachtjes voor jezelf, of schreeuw het zo hard mogelijk. Kijk wat voor jou werkt. Herhaal, herhaal en herhaal het vervolgens. Hoe vaker je het doet, hoe minder belachelijk het lijkt. Alleen door te oefenen zal jij je mindset kunnen veranderen.

Spendeer tijd met de juiste mensen

Emoties zijn besmettelijk. Als je veel tijd doorbrengt met negatieve mensen die altijd klagen, of mensen die jouw klein of niet genoeg laten voelen, dan zal het moeilijk zijn om een positieve mindset te hebben. Omring jezelf dus met positieve mensen en mensen die jou een goed gevoel geven.

Millennials lijden het meest onder de verwachtingen van zichzelf

Wees lief voor jezelf

Een positieve mindset hebben lukt ook niet als je dat kleine zeurende stemmetje in je hoofd de ruimte geeft. Daar bedoel ik het ‘Wat nou als’-stemmetje mee. Heb je iets niet goed gedaan? Bedenk dan wat je ervan kan leren. Laat jezelf verdrietig zijn, neem een lekker bad en eet een hele chocoladereep zelf op.

Als je niet negatief over jezelf denkt, helpt dat enorm bij een positieve mindset.

Verder lezen over je mindset

Reageer op artikel:
Zo geef je in 2019 aandacht aan het positieve in plaats van het negatieve
Sluiten