5 oefeningen om een positieve mindset te trainen

Van nature zijn mensen doemdenkers. Dat is niet per se onze eigen fout. We zijn getraind om negatieve dingen eerder te zien dan positieve dingen. De negativity bias noemen we dat, vertelt geluksprofessor Patrick van Hees uit aan de NOS. Vroeger – in de tijd van de Neanderthalers – moesten we namelijk de negatieve dingen sneller zien dan de positieve om te kunnen overleven. Maar is een positieve mindset dan helemaal niet mogelijk?

Positiever in het leven staan, maakt het namelijk allemaal een stuk makkelijker. Met een positieve mindset kun je bijvoorbeeld beter met stress omgaan, en dat is lang niet het enige voordeel. Hoe kun je jouw mindset trainen om positiever te worden?

Oefeningen positieve mindset trainen

Voordat we vijf oefeningen delen, willen we allereerst een grote tip meegeven: heb geduld. Je kunt niet verwachten dat je morgen opeens een positieve mindset hebt. Net zoals je bijvoorbeeld voor een sportprestatie moet trainen voordat je het succesvol kunt uitvoeren, moet je dat ook met je mindset.

Heb geduld en je zal zien dat je langzaam maar zeker steeds positiever in het leven zal staan.

1. Begin de dag positief

Wanneer je jouw dag begint op een negatieve manier met een negatieve emotie, begin je eigenlijk al met 0-1 achterstand. Een manier om de dag met een positieve mindset te beginnen is door tegen jezelf te zeggen dat ‘vandaag een goede dag’ wordt.

Het voelt waarschijnlijk gek om dit tegen jezelf te zeggen en misschien geloof je er in eerste instantie ook niet in. Maar op termijn zal je ontdekken hoe krachtig zo’n positieve affirmatie kan zijn.

Te zweverig voor jou? Begin dan elke ochtend met een dansje. Zet een lekker nummer aan en dansen maar! Want… wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag.

2. Schrijf elke dag drie positieve dingen op

Dankbaarheid is enorm krachtig. Uit onderzoek is gebleken dat dankbaarheid depressies kan verlichten, helpt bij slapeloosheid en hartpatiënten zelfs sneller helpt herstellen. Je kunt je mindset dan ook trainen om dankbaarder en daardoor meer positief te zijn.

Wil je gelukkig en succesvol zijn? Wees dankbaar

De opdracht is simpel: schrijf elke dag voordat je naar bed gaat drie dingen op die vandaag positief waren. Zelfs als je een kutdag hebt, zal je iets kunnen verzinnen. Je hebt immers een dak boven je hoofd en mensen die van je houden.

Naar verloop van tijd zal je de positieve dingen herkennen als ze gebeuren en zal het je lukken om positiever in het leven te staan.

3. Stop met negatief tegen jezelf praten

‘Omdenken’ noemen we dit ook wel mooi in het Nederlands. Maar gedag zeggen tegen de negatieve dingen die je tegen jezelf zegt, is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. De eerste stap is jezelf ‘betrappen’ op je negatieve gedachten.

Zo kan je jezelf namelijk gaan trainen om deze negatieve self-talk te herkennen en dit om te buigen naar positieve gedachten.

Hieronder delen we een aantal positieve uitspraken die je tegen jezelf kunt zeggen:

  • ‘Dit is een kans om iets nieuws te leren’ in plaats van ‘Ik heb het nog nooit gedaan dus ik weet niet of het lukt’.
  • ‘Oefening baart kunst’ in plaats van ‘Dit gaat me nooit lukken’.
  • ‘Ik doe m’n best en blijf het proberen’ in plaats van ‘Ik ben hier zo slecht in’.

We waarschuwen alvast dat het aan het begin dom, ongemakkelijk en nep aanvoelt. Maar geloof ons: hoe vaker je actief gaat omdenken, hoe meer het natuurlijk zal gebeuren.

Zo overkom je je beperkende gedachten

4. Omring jezelf met positieve mensen

Oké, dit is misschien niet helemaal een ‘oefening’, maar toch zal je moeite, tijd en energie moeten steken in het ontmoeten van positieve mensen als je deze nu nog niet om je heen hebt. Wanneer jij je constant omringt met mensen die een negatieve kijk op de wereld hebben, zal het logischerwijs moeilijker zijn om zelf een positieve mindset te behouden.

Door jezelf met positieve mensen te omringen, die positieve verhalen vertellen, zal je je mindset trainen om zelf ook een positievere kijk op het leven te hebben.

5. Maak van fouten waardevolle lessen

We zijn mensen, geen robots. En dus is het logisch dat we af en toe fouten maken. In onze relaties, op ons werk en in het leven in het algemeen. Toch voelt het aan als het einde van de wereld wanneer we een fout maken of als iets niet zo loopt als we van tevoren dachten.

Hoe zorg je nou dat je fouten gaat zien als de waardevolle lessen die ze eigenlijk zijn? Koop een mooi notitieboek waar je al je fouten én successen bijhoud. Van beide kun je namelijk wat leren. Schrijf allereerst op wat er goed of fout is gegaan en vervolgens één concrete les die je hiervan hebt geleerd.

Stel je voor dat je een deadline niet hebt gehaald. Dan spreek je bijvoorbeeld vanaf nu af dat je altijd bij een groot project van tevoren een planning maakt.

Falen als doel: een leuke én effectieve methode om lef te ontwikkelen

Success

In 8 stappen een succesvolle freelancer

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ons e-book t.w.v. € 19,95

Reageer op artikel:
5 oefeningen om een positieve mindset te trainen
Sluiten