Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 19 augustus 2020

De kracht van positief denken: zo ‘win’ je op werk met de psychologie van sport

Michael Jordan kreeg het in 1998 bij de NBA Finals voor elkaar om met 18 seconden op de klok de bal weg te kapen bij de tegenstanders en het winnende schot te scoren. Door de gedachtes die hij op dat moment had, is dit sportfeitje niet alleen interessant voor de sportfans onder ons. Het laat namelijk zien hoe krachtig positief denken is.

“Mijn gedachtes waren heel positief”, vertelt hij later in het boek ‘The Mindful Athlete‘. Dat boek is geschreven door George Mumford, zijn sport psycholoog op dat moment. Jaren voor de wedstrijd hebben Jordan en zijn team met Mumford gewerkt aan hun mindset. Volgens de sport psycholoog heeft de manier waarop je denkt enorme invloed op je prestaties.

Positief denken, wat bedoel je daarmee?

Self-talk is alles wat je tegen jezelf zegt, of dat nou hardop of in je hoofd is. Dat kunnen positieve dingen als “Ik kan dit” of “Ik ga winnen” zijn. Maar het kan ook zijn dat je vooral negatief tegen jezelf bent en dingen zegt als “Ik verkloot het altijd” of “Ik ga falen”.

Herkenbaar? Dat stemmetje in het hoofd heeft iedereen. Maar als je niet doorhebt hoe krachtig de dingen zijn die je bij jezelf denkt, heeft dat invloed op je prestaties. De baas worden van je eigen gedachtes (oftewel je mindset), is al populair in de sportwereld. Atleten als Michael Jordan, Tom Brady en Tiger Woods werken met mental coaches en sport psychologen, zodat hun brein beter kan omgaan met stress. Zij weten dat een groot deel van een goede prestatie leveren mentaal is.

De kracht van positief denken

Uit onderzoek blijkt dat jij je onrustig en onzeker gaat voelen als je constant negatieve gedachtes over jezelf hebt. Het voelt misschien een beetje gek om jezelf op te hemelen, maar het is bewezen dat positief denken kan helpen met je prestaties én je humeur. Dat is op zich niet gek. Als jij voor een taak denkt: ‘Dit kan ik niet’ sta je natuurlijk al met 1-0 achter.

Maar ja, die negatieve gedachtes stoppen is niet makkelijk. Dat doe je al je hele leven. Hoe zorg je ervoor dat je positief gaat denken?

Hoe stop je de negatieve gedachtes?

Allereerst: accepteer dat je nerveus kunt worden, of dat je even niet zo lekker in je vel kan zitten. Heb je bijvoorbeeld een presentatie en ben je daar nerveus voor? In plaats van krampachtig die nervositeit weg te stoppen, kun je ook accepteren dat je nou eenmaal zenuwachtig bent.

Een techniek die je daarnaast kunt gebruiken om positief te denken, is om je negatieve gedachtes letterlijk om te draaien. Heb je een sollicitatiegesprek en denk je: ‘Ik weet niet of ik hier wel gekwalificeerd voor ben’, denk dan: ‘Ze zouden me niet uitnodigen als ik hier niet gekwalificeerd voor was.’

De negatieve – en eigenlijk best gemene – dingen die we tegen onszelf zeggen, zullen we nooit zeggen tegen iemand van wie we houden. Best gek toch? Een tactiek die kan helpen is dan ook om tegen jezelf te praten alsof je jouw beste vriend(in) bent.

Je mindset veranderen is moeilijk en het zal je echt niet in één keer (of tien keer) lukken. Maar hoe vaker je expres positief gaat denken, hoe sneller je dit vanzelf zal gaan doen.

Change your mindset

Reageer op artikel:
De kracht van positief denken: zo ‘win’ je op werk met de psychologie van sport
Sluiten