Leren 10 feb 2019 Tessa Ham

Podcasts: hoe populair zijn ze nou écht en hoe verdien je er geld mee?

Je hoort tegenwoordig onwijs veel over podcasts. “Podcasts zijn hot”, lees je overal. Maar hoe populair zijn ze nou echt? Zou je er geld mee kunnen verdienen?

Ben je nieuw met het hele podcast gebeuren? Lees dan eerst dit artikel even.

De populariteit van podcasts is in stroomversnelling geraakt. Dat komt onder andere omdat ze makkelijker zijn te produceren en dus meer mensen een gok wagen. Tja, en newbie podcast luisteraars die de podcast van hun idool gaan luisteren, zullen vervolgens sneller er nog één proberen.

Dat podcasts echt een ding aan het worden zijn, zie je bijvoorbeeld ook aan het feit dat Spotify zich vol gaat richten op deze content. Ze willen betere aanbevelingen doen door middel van personaliseringstechnologie, er komt een update aan van de interface en ze zorgen voor exclusieve podcasts op hun platform.

De statistieken

  • Podcast luisteraars luisteren gemiddeld zeven shows per week. Dat aantal is met 40 procent gestegen sinds 2017.
  • Er zijn 550.000 actieve podcasts in meer dan honderd talen. Er zijn zo’n 18,5 miljoen afleveringen te vinden.
  • De top 5 onderwerpen van podcasts zijn: society & culture, business, comedy, news & politics en health.
  • Advertentie inkomsten uit podcasts stijgen snel. in 2016 was dat 119 miljoen, in 2017 al 220 miljoen.

Hoe kun je er geld mee verdienen?

Advertenties! En er zijn een aantal redenen waarom adverteerders juist kansen moeten zien in podcasts. In tegenstelling tot tekst en video heb je de volle aandacht van de luisteraar. Ook hebben podcast luisteraars vaak een abonnement op Netflix of Amazon Prime, wat betekent dat ze minder worden blootgesteld aan reclames op tv.

Maar het beste: maar liefst 67 procent van de luisteraars vindt het niet erg om reclames tussendoor te horen die voor hen nuttig zijn.

Hoe werkt dat precies?

Adverteerders kunnen adverteren in je podcast (een advertentie wordt opgelezen door de host) of kunnen je podcast sponsoren (ze worden benoemd als sponsor). Als je meer dan 10.000 keer beluisterd wordt, zullen adverteerders honderden euro’s betalen voor een aflevering. Ook Dynamic Ad Insertion is in opkomst. Dat houdt in dat luisteraars meer gepersonaliseerde advertenties horen van 15 tot 60 seconden.

Mocht je eigen producten hebben, dan kun je die natuurlijk ook promoten in de podcast. Als je een fanbase hebt opgebouwd is crowdfunding ook een optie. Zo verdient podcastmaker Noah Lungeons op deze manier bijvoorbeeld 1.200 dollar per aflevering.

Podcast tips

Like the smell of fresh juice in the morning? Meld je aan voor onze wake-up letter

* indicates required


Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Podcasts: hoe populair zijn ze nou écht en hoe verdien je er geld mee?
Sluiten