Carrière 3 feb 2019 Tessa Ham

Zo kun je Pinterest inzetten om je bezoekcijfers te laten stijgen

Pinterest heeft meer dan 250 miljoen gebruikers, die samen al zo’n 175 miljard pins hebben opgeslagen. Het is daarom best gek dat het platform zo underrated is. Zeker omdat steeds meer content makers klagen over het bereik van Facebook. Pinterest biedt veel kansen, die de meesten nog niet benutten.

Er zijn een paar grote verschillen tussen Pinterest en andere social media platforms.

Plannen voor de toekomst

Op social media kanalen als Facebook en Instagram plaatsen we foto’s en berichten over wat we nu aan het doen zijn, of in het verleden hebben gedaan. Je plaatst daar bijvoorbeeld een foto van de bruiloft van je zus, in de jurk die je voor de bruiloft hebt gekocht. Pinterest draait meer om de toekomst. Daar zoek je bijvoorbeeld de inspiratie voor de jurk of voor het cadeau dat je aan je zus wil geven.

Gebruikers hebben nog niet besloten

Bijna alle zoekopdrachten in Pinterest zijn zonder merknaam. Dat betekent dat mensen geïnspireerd willen worden en nog niet weten naar wat ze precies op zoek zijn.

De levensduur van een pin

De ‘half-life’ van een Facebook-post is maar dertig minuten. Een Instagram-post ‘leeft’ al wat langer, met zo’n 19 uur. Pinterest is wel echt een vreemde eend in de bijt, want de levensduur van een post is zo ongeveer oneindig. Dat betekent dat je ook door oude pins nog veel traffic op je site kunt krijgen.

Hoe zorg je ervoor dat je bezoekcijfers stijgen?

Oké, we weten nu wat Pinterest uniek maakt. Maar hoe kun je het ook daadwerkelijk inzetten om je bezoekcijfers te laten stijgen?

Maak een zakelijk account aan

Hierdoor kun je de statistieken van je Pinterest profiel bekijken (welke pin heeft het best gescoord, hoeveel mensen gaan vanuit Pinterest naar je website). Ook kun je je website verifiëren. Dat is fijn, want dan kun je Rich Pins maken, waar je meer informatie in kwijt kunt.

Gebruik zoekwoorden

Bedenk op welke woorden mensen naar jouw content zouden zoeken. Plaats je recepten? Zoek dan op recepten en bovenaan verschijnen woorden die ermee te maken zouden kunnen hebben. Dit is een goede manier om de zoekwoorden te vinden die je kunt gebruiken.

Verwerk deze zoekwoorden in je bio, en in de titels en beschrijving van je borden. Vergeet ook niet een categorie in te vullen als je een nieuw bord maakt, want daardoor zullen mensen je ook sneller kunnen vinden. Gebruik ten slotte ook zoekwoorden bij de pins die je plaatst.

Gebruik de juiste afbeeldingen

Voor een visueel platform als Pinterest is het belangrijk dat de afbeeldingen visueel aantrekkelijk zijn en interesse opwekken. Verticale afbeeldingen werken het best (houd de afmetingen van 735 x 1102 px aan). Je kunt heel eenvoudig via een tool als Canva afbeeldingen voor Pinterest maken. Pins met tekst op de afbeelding krijgen meer klikken dan pins zonder tekst.

Wees actief

Op Pinterest is het niet de bedoeling dat je even jouw content dumpt en het platform daarna weer vergeet. Volgens Mediapost kun je het beste elke dag actief zijn en krijg je het beste resultaat als je tussen de 15 en 30 pins bewaart per dag. Zorg dat elk bord in ieder geval 40 pins heeft.

Laat mensen weten dat je op Pinterest zit

Vergeet niet op je blog of website een icoontje van Pinterest te zetten. Ook kun je alle afbeeldingen die je tussen je tekst plaatst, pinbaar maken. Stel dat je een interieur website hebt, en een artikel over mooie bureaustoelen hebt geschreven. Dan is het fijn als je bezoekers de bureaustoel kunnen pinnen die ze mooi vinden. Andere mensen zien de bureaustoel dan voorbijkomen en bezoeken je site ook weer.

Be social

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Zo kun je Pinterest inzetten om je bezoekcijfers te laten stijgen
Sluiten