Jaime Andreas
Jaime Andreas | LinkedIn Mindset 24 september 2020

Pieker je veel over werk? 7 tips om hiermee om te gaan

Ben je buiten je werk veel tijd kwijt aan het piekeren over werk en slaap je daardoor slecht of ervaar je veel stress? Erg naar, maar nergens voor nodig! Zoiets levert alleen maar onnodige stress op en zorgt ervoor dat je minder goed kunt genieten van je verdiende vrije tijd.

Piekeren komt in de vorm van negatieve gedachten, zoals dat je denkt iets niet goed te doen. Maar soms zijn het slechts voorbereidende gedachten voor de volgende dag, dus wat je allemaal nog moet doen. Beide zijn vervelend.

Tips tegen piekeren over werk

Dit zijn een aantal tips om beter met gepieker om te gaan. En check ook zeker deze manieren die psychologen tippen om hiermee te stoppen.

1. Maak to-do lijstjes

Maak voor iedere week en iedere dag een to-do lijst op werk met werkzaamheden die je wil afronden. Wees ook eerlijk voor jezelf en maak het haalbaar. Wanneer je alles van die lijstjes afrond, heb je weinig om je zorgen over te maken en wordt het makkelijker om van dag tot dag te werken.

Handig hierbij: Wat is belangrijk op je to-do list? Stel prioriteiten in deze 4 stappen

2. Praat met je leidinggevende

Veel negatieve gedachten over het werk dat je doet? Ga dan eens met je leidinggevende praten. Vraag aan haar of hem wat zij/hij van je werk vindt. Je leidinggevende kan je goed vertellen hoe je het doet en eventuele feedback geven waar je aan kunt werken. Je zult zien dat je leidinggevende ook veel goede dingen te zeggen heeft.

3. Pak je rust

Neem een paar momenten op de dag rust zodat je niet de hele tijd bezig bent met werk. Neem even afstand. Wanneer je thuis bent is het belangrijk om momentjes voor jezelf te nemen en niet druk bezig te zijn met werkzaamheden.

Doen: 7 easy tips voor een minder vol hoofd en meer rust

4. Bewust je werk afsluiten

Sluit je werk bewust af door een andere activiteit te starten. Ga wanneer je thuis bent bijvoorbeeld sporten, koken, schoonmaken of een boek lezen waardoor je het werk echt afsluit en daar niet meer mee bezig bent. Sluit je laptop af, lees geen mailtjes meer en doe de werktelefoon op stil.

5. Zie de leuke aspecten van je werk

Je werk is niet alleen stress en gedoe, probeer je juist te focussen op die leuke aspecten van je werk. Denk aan je leuke collega’s, de mooie omgeving of het gevoel wanneer je een moeilijk rapport afmaakt.

6. Maak je hoofd leeg van zorgen

Merk je toch dat je je zorgen maakt? Probeer je hoofd dan leeg te maken van die zorgen. Ga lekker sporten om het eruit te zweten of maak tijd voor je gezin, partner of vrienden zodat zij je kunnen afleiden. Wat ook goed helpt, is je zorgen letterlijk van je afschrijven op pen en papier. Dan staan ze op papier en kunnen je gedachten het makkelijker loslaten.

7. Realiseer dat werk niet het belangrijkste is

Echt waar: je werk is niet het belangrijkste in het leven. Het is vooral belangrijk dat je gezond bent en gelukkig bent met jezelf en je leven. Ga dus leuke dingen doen, neem tijd voor jezelf en doe je werk alleen als je op werk bent.

Dit vind je misschien ook interessant

Reageer op artikel:
Pieker je veel over werk? 7 tips om hiermee om te gaan
Sluiten