Veel aan het piekeren? Psychologen tippen manieren om hiermee te stoppen

Terwijl ik dit artikel typ, heb ik er net een slapeloze nacht opzitten. De reden dat ik de slaap niet kon vatten, komt je waarschijnlijk bekend voor: ik lag te piekeren. Hielp me dat vooruit? Voor geen meter.  Viel ik daardoor sneller in slaap? Evenmin. Des te interessanter is het vandaag om de psychologische literatuur in te duiken en uit te zoeken wat de beste anti-piekertips zijn.

Op Medium stellen psychologen dat de gemiddelde mens er een behoorlijk handje van heeft om onnodig veel te piekeren. Vaak gaat dat over de ‘what ifs‘ en de ‘what shoulds‘ van het leven. Wat als ik dit anders had aangepakt? Wat als ik niet voor de juiste partner gekozen heb? Of: wat als ik de verkeerde carrièrekeuzes maak?

Het probleem met piekeren

Natuurlijk kan het geen kwaad om over belangrijke beslissingen na te denken, maar de grote valkuil van piekeren zit ‘m in het feit dat je piekert over dingen die buiten jouw controle liggen. In plaats van te piekeren, zou het daarom beter zijn om te accepteren dat sommige dingen buiten jouw macht liggen en dat het dus geen zin heeft om erover te blijven tobben, maar helaas is dat voor veel mensen makkelijker gezegd dan gedaan.

Het resultaat van piekeren is dat je minder goed slaapt en zo mogelijk nóg meer gaat piekeren. Dat maakt het hele overthinking gebeuren nogal mentaal uitputtend. Daarnaast zal ook je fysieke gezondheid er op termijn onder lijden, want de negatieve effecten van slaaptekort liegen er niet om.

> Lees ook: 8 x enge dingen die gebeuren met je lichaam als je een nachtje slaap mist

Hoe kan je piekeren vermijden?

Het ‘slechte’ nieuws is dus dat piekeren een vaak voorkomend – en lastig – fenomeen is. Het goede nieuws is echter dat psychologen hebben uitgezocht hoe je piekergedrag de kop in kan drukken.

1. Vervang je piekergedachten door iets anders

Realiseer je zelf dat je aan het piekeren bent? Praat dan in op je eigen gedachten door de situatie vanuit een ander standpunt te bekijken. Hierdoor ga je vanzelf minder waarde hechten aan je negatieve gedachten.

Vraag jezelf af: wat is de kans dat datgene waar ik me zorgen om maak, ook echt gebeurt? En als de kans klein is, wat zijn dan realistischere scenario’s? De kunst zit ‘m in het afstand kunnen nemen van de negatieve spiraal waar je je in bevindt. Als je eenmaal snapt dat er ook andere manieren zijn om naar een probleem te kijken, gaat dat makkelijker dan je denkt!

2. Zet je negatieve gedachten om in positieve gedachten

Elke negatieve gedachte kan op een andere, positieve manier geformuleerd worden. “Ik ben niet gelukkig in mijn huidige baan”, kan je bijvoorbeeld net zo goed formuleren als “Ik ga op zoek naar een baan waar ik veel meer voldoening uit haal”.

Op die manier krijgt je huidige situatie geen negatieve, maar juist een positieve lading. Je beslist namelijk om een negatieve situatie te veranderen in het belang van je eigen geluk. You see?

3. Zorg voor afleiding

Ben je jezelf ervan bewust dat je aan het piekeren bent? Zorg dan zo snel mogelijk voor afleiding. Verplaats je aandacht naar iets wat je concentratie op een positieve manier nodig heeft.

Dat kan gaan van je favoriete Netflix-serie kijken tot het werken aan presentatie of tot een goed boek lezen. Wedden dat je je al snel verliest in dit soort activiteiten en dat het piekeren spontaan wordt geremd?

Tot slot geven psychologen nog het volgende mee: “Het stoppen van piekeren kan een grote uitdaging zijn, maar het is zeker niet onmogelijk. Hoe vaker je erop oefent, hoe sneller je dingen anders zal interpreteren en hoe minder je stress zal ervaren”. Kortom: you got this!

Meer over de mind?

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Veel aan het piekeren? Psychologen tippen manieren om hiermee te stoppen
Sluiten