Deze 3 gasten maken Phatfour: de vetste e-bike van Nederland waar je op gezien wil worden

Elektrische fietsen zijn hot, en echt niet alleen meer bij mensen van middelbare leeftijd die je op zo’n elektrische fiets voorbij zoeven. Maar eerlijk is eerlijk: echt fantastisch zien de meeste elektrische fietsen er niet uit. Dat kan anders, dachten Amsterdamse vrienden Pieter van Beusekom (33), Mels van Hoolwerff (32) en Daan Valk (31). Aan de tekentafel bedachten ze het design voor de Phatfour, een stoere elektrische fiets die doet denken aan een oude motorfiets.

We belden met Pieter van Beusekom en Daan Valk om ze alles te vragen over het ontstaan van Phatfour, hun grootste uitdagingen en hoe het is om te ondernemen met vrienden.

Wanneer kwamen jullie op het idee voor de Phatfour?

Daan: “We kennen elkaar al lang en hebben alle drie een passie voor voertuigen en design. In de garage van Mels bouwden we al motoren om tot caféracers en gaven we auto’s een vette upgrade. Toen we na een biertje in Amsterdam teruggingen naar huis en werden ingehaald door een oudere man op een elektrische fiets, moesten we daar eerst om lachen. Maar het zette ons ook aan het denken: waarom is er eigenlijk niet iets aantrekkelijks voor onze generatie?

Samen zijn we aan de tekentafel gedoken. In eerste instantie om voor onszelf een elektrische fiets te ontwerpen en bouwen. Dat is een beetje uit de hand gelopen.

“We kregen op straat in Amsterdam zoveel reacties toen het eerste prototype af was.”

Dat gaf ons het zetje om het serieus aan te gaan pakken. We zijn toen het eerste prototype gaan optimaliseren.

phatfour e-bike
Bron: Phatfour

Eigenlijk is waar we nu staan een gekke, maar vooral ook leuke samenloop van omstandigheden. Toen we een brandshoot gingen schieten in de Jordaan gooide een vrouw een portier open tegen onze fiets. We raakten in gesprek met de vrouw en haar man, die een investeerder bleek te zijn. Dit toeval heeft er onder andere voor gezorgd dat we nu op dit punt zijn.”

Hoe zagen die eerste dagen van Phatfour eruit?

Daan: “De eerste vijftig frames hebben we zelf nog één voor één staan buigen en lassen. De eerste buigmachine was nog een handmatige buigmachine, waarbij je letterlijk aan de muur aan het hangen was om die buiging te maken.”

Pieter: “Als je daar nu op terugkijkt is dat een heel romantisch verhaal, maar in werkelijkheid stonden we op vrijdagavond half twaalf nog frames te lassen, omdat we alledrie nog een andere baan hadden. De enthousiaste reacties van mensen als ze ‘m kregen, gaf wel onwijs veel voldoening. Zelf heb ik ook nog steeds één van die eerste modellen, dat vind ik echt kicken.

Op een gegeven moment heeft Daan zijn baan opgezegd en hebben Mels en ik een stap teruggedaan in onze andere onderneming. Dan zit je opeens met z’n drieën in een bedrijf. Het is echt een rollercoaster. We groeien heel hard en momenteel bestaat ons team uit tien man.”

Hoe is het om met z’n drieën te ondernemen?

Pieter: “We kennen elkaar al lang en goed. Je weet dus wat je aan elkaar hebt, maar het vraagt op privévlak ook veel van je. Op dit moment kunnen we zakelijk en privé goed scheiden. Af en toe hebben we een verschil van mening binnen het bedrijf. Maar eigenlijk is dat erg leuk: door met elkaar te schakelen kun je juist snel stappen maken.”

Daan: “Het is erg leuk om zoveel van elkaars discipline te leren. Je hebt allemaal je eigen specialisatie, maar je leert ook met elkaars discipline rekening te houden. Ik kan aan de voorkant wel honderden fietsen willen verkopen, maar als de productie daar nog niet klaar voor is, moet je bijvoorbeeld met elkaar gaan meedenken.”

Wat zijn jullie grootste uitdagingen geweest?

Pieter: “Er zijn natuurlijk heel veel uitdagingen geweest. Maar de grootste vraagstukken waar we tegenaan liepen waren toch wel: hoe doe je de productie in Nederland en hoe zet je een merk neer? Het was een hele kunst om een productiebedrijf in Nederland te vinden die frames wil bouwen. Het moet natuurlijk wel concurrerend en schaalbaar zijn.”

Daan: “Het neerzetten van een brand was inderdaad ook echt een uitdaging. Hoe zorg je er in een sterk concurrerende markt voor dat je je onderscheidt? Hoe bouw je een merk op? Dat Geraldine Kemper inmiddels onze ambassadrice is en bondscoach Ronald Koeman op de Phatfour fietst, is een mooie bevestiging van buitenaf dat er een merk staat waar we trots op kunnen zijn.”

Wat onderscheidt jullie Phatfour van andere elektrische fietsen?

Daan: “Allereerst doen we de productie volledig in Nederland. Dit is niet alleen duurzaam, we kunnen ook de kwaliteit waarborgen.”

Pieter: “Het betekent ook dat de lijnen heel kort zijn en dat we snel kunnen schakelen. Als ik nu in de auto stap, zit ik over 1,5 uur bij de frameproducent aan tafel. Door de fiets volledig in Nederland te produceren, maken we ook nog eens een maatschappelijke impact.”

Daan: “Bovendien kunnen we snel opties toevoegen aan onze fietsen. Als wij vaak ideeën terugkrijgen van onze klanten, gaan we er meteen mee aan de slag. We hoeven niet bij een producent of leverancier te gaan vragen of ze zoiets voor ons willen maken. Ten slotte investeren wij in relaties op de lange termijn.”

Pieter: “Wij willen mensen plezier en avontuur laten beleven. Dat kan alleen met een goed en leuk product én een leuke ervaring bij je aankoop. Als je onze klantenservice belt als er iets mis is, moet het hele plaatje gewoon kloppen.”

phatfour elektrische fiets
Bron: Phatfour

En het design?

Daan: “We hebben hard gewerkt aan het design, dus natuurlijk vind ik ons design absoluut de mooiste. Maar iedere concurrent kan zeggen dat ze een mooi design hebben. Wat ons echt onderscheidend maakt zijn onze service, het Nederlands vakmanschap en de kwaliteit.”

Was duurzaamheid in het begin al een doel voor jullie of is dat gaandeweg ontstaan?

Pieter: Het duurzaamheidsaspect is altijd meegenomen, maar we zijn er nog niet. Een batterij kost ook een hoop energie en stoffen om dat te maken. Wij proberen het proces zo circulair mogelijk te maken, alles wordt gerecycled. We maken wel degelijk impact: onze fiets is dertig keer zuiniger dan het OV. 

Daan: “En hij is zuiniger dan een Tesla.”

Pieter: “In een Tesla worden er inderdaad veel meer grondstoffen gebruikt. Qua duurzaamheid hebben we hierdoor een grote impact. Daar komt ook bij dat we in Nederland produceren. Onze vervoersstromen zijn veel minder groot.”

Daan: “We worden ons ook steeds bewuster van wat we beter kunnen doen.”

Wat zijn jullie dromen voor de toekomst?

Pieter: “We willen een nieuwe categorie mobiliteit aanwakkeren binnen Nederland, Europa en misschien nog wel daarbuiten om te zorgen dat mensen een duurzamer alternatief qua vervoer hebben. Momenteel zijn we bezig met fietsen en daar zijn we ook nog lang niet in uitontwikkeld, maar het zegt niet dat we daarbij hoeven te blijven. Als we in Europa mensen een duurzamer alternatief van vervoer kunnen geven, denk ik dat wij erg tevreden zijn.”

De e-bike is verkrijgbaar vanaf 2.290 euro. Op de website van Phatfour kun je je eigen elektrische fiets samenstellen. Eerst uitproberen? Boek dan een proefrit.

Meer inspirerende interviews

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Deze 3 gasten maken Phatfour: de vetste e-bike van Nederland waar je op gezien wil worden
Sluiten