Carrière 13 feb 2019 Tessa Ham

De 5 stappen om jouw personal brand te bouwen (en ja, jij doet dit ook)

Het voelt een beetje ijdel om te zeggen dat je een personal brand aan het bouwen bent, alsof je beroemd wil worden met je online kanalen. Maar of je het nou weet of niet, ook jij hebt een personal brand. En je bouwt daar elke dag aan, door middel van je online aanwezigheid.

Het is onwijs tof dat sommigen wél influencer willen worden en hun personal brand willen monetizen. Maar dat zijn niet de mensen waar dit artikel voor bedoeld is. Een sterk personal brand is voor iedereen die in hun carrière wil groeien fijn. Het zorgt voor meer geloofwaardigheid, autoriteit en authenticiteit.

Een personal brand bouwen

Hoe zorg je er nou voor dat het ‘merk’ dat je momenteel aan het bouwen bent, overeenkomt met de personal brand die je wil hebben?

Het is ten eerste belangrijk om niet ‘nep’ te zijn. Je creëert geen personage voor een film. Nee, je kiest alleen welke aspecten van je leven en je persoonlijkheid je naar voren wil laten komen.

Stap 1: het updaten van al je profielen op social media

Bekijk al je socialmediakanalen en check of ze aan de volgende punten voldoen:

  • Heb je een professionele headshot en is die op alle kanalen te zien?
  • Heb je overal dezelfde username of url, zodat mensen je gemakkelijk kunnen vinden?
  • Staat er overal in je bio wat je momenteel doet en eventueel een link naar een website/portfolio/LinkedIn?
  • Is je LinkedIn up to date? Hier vind je tips om LinkedIn te rocken.

Stap 2: bepaal een doel

Wat wil je met je personal brand bereiken? Het is belangrijk om hier eerst een antwoord op te bedenken. Wil je dé autoriteit worden op jouw gebied? Dan zou je bijvoorbeeld tips en informatie kunnen bloggen. We noemen maar een voorbeeld.

Bedenk waar je over één jaar wil zijn. Is dat bij hetzelfde bedrijf, maar dan in een andere positie? Wil je juist een nieuwe baan? Of wil je gewoon je netwerk laten groeien? Wat het antwoord ook mag zijn, bedenk een plan om dat doel te bereiken. Bedenk een paar onderwerpen die jou kunnen helpen dat doel te bereiken en zorg dat je die onderwerpen regelmatig laat terugkomen in je online aanwezigheid.

Stap 3: focus je op twee kanalen

Probeer niet alles tegelijkertijd te doen, maar kies twee kanalen per keer uit waar je voor de volle 100 procent voor gaat. Kijk welke het beste bij je doel passen en begin met die twee.

Amber (The Social Good Girl) over Instagram inzetten voor je bedrijf

Stap 4: volg nieuwe inspirerende mensen

Doe research naar mensen die je zou willen volgen. En dan bedoelen we niet: volg de mensen die iedereen al volgt en die je sowieso al zou moeten volgen. Nee, zoek uit welke inspirerende mensen er in jouw branche werkzaam zijn en bouw een echte band op door op hun content te reageren.

Stap 5: maak een kalender

Creëer een content kalender! Nee, je hoeft echt niet altijd je posts vooruit te plannen en je hoeft echt niet al te weten wat je over twee maanden plaatst. Het enige wat je hoeft te doen is belangrijke data noteren. Als je bijvoorbeeld in de mode-industrie werkt is het belangrijk om in te spelen op de fashion weeks. Elke kans om jouw expertise en kennis te delen met jouw volgers, moet je grijpen.

You got this! Maar we willen nog één tip meegeven: deel niet alleen je goede kanten en je succesverhalen. Veel mensen denken dat dat nodig is om een sterk personal brand neer te zetten. Maar je volgers kunnen zich veel meer identificeren met je als je ook de mindere dagen met ze deelt. Wees authentiek.

Need more tips?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
De 5 stappen om jouw personal brand te bouwen (en ja, jij doet dit ook)
Sluiten