De absolute do’s en don’ts bij het schrijven van een persbericht

Ik heb gewerkt als marketeer bij een chocolademerk. Het was een klein merk dus alle marketing-, communicatie en pr-taken kwamen op mijn bordje terecht, waaronder het schrijven van persberichten. Iets waarvan ik nog niet veel meer kaas had gegeten dan een lesje ‘persbericht schrijven’ tijdens mijn studie.

Maar dat mocht de pret niet drukken. Ik vond PR best wel uitdagend. Want hoe val je in godsnaam op bij redacties die worden overstroomd met andere bedrijven en merken die op zoek zijn naar aandacht?

Persbericht schrijven

Ik ging op onderzoek uit, gooide al mijn learnings in de praktijk en ondervond de fijne kneepjes van het ‘persbericht schrijven’-vak. En in combinatie met mijn werk achter de schermen bij WorkJuice, weet ik ook nog eens de irritatiefactoren van een redacteur. 1 + 1 = 5.

Persbericht schrijven: de basis

Een persbericht schrijven is in eerste instantie een kwestie van weten wat je over wilt brengen. Wat is de belangrijkste boodschap van het bericht? Daar focus je je op.

Check die boodschap eventueel bij iemand die minder ‘in het nieuws zit’ als jij. Soms is het lastig om te weten wat nou echt belangrijk is, omdat je er zelf bij betrokken bent.

Ten tweede is het belangrijk dat je weet op wie je die boodschap richt. Stel je bericht zo op dat het de doelgroep aanspreekt. Wat wil ze weten? Waarom is het interessant voor haar? Wat wil je dat ze met de info doet?

Wat je ook niet moet vergeten, is dat het gaat om een persbericht en dat het geen commercieel verkooppraatje is. Doe wat de journalist in je zou doen.

In dit artikel van Frankwatching vind je ook handige tips die speicifiek ingaan op de inhoud van je persbericht.

Ook interessant: Wel een bedrijf, geen budget? Zo doe je PR als je geen budget hebt

Persbericht schrijven: wél doen

  • Het nieuws of de boodschap waar het om draait bovenin het bericht zetten, desnoods dikgedrukt
  • Maak een pakkende kop waar het nieuws in staat
  • Wees duidelijk en wind er geen doekjes omheen
  • Gebruik duidelijke taal die iedereen begrijpt (dus geen vaktermen of gekke afkortingen)
  • Focus je op de lezer. Wie is hij en waarmee help je hem met dit bericht
  • Personaliseer je mail
  • Het persbericht in de mail zetten (dus niet als pdf in de bijlage toevoegen)
  • Een kwalitatief goed beeld toevoegen dat men kan gebruiken

Persbericht schrijven: vooral niet doen

  • Te lang en uitgebreid uitweiden over onbelangrijke bijzaken (less is more)
  • Te vaak je merknaam noemen en commercieel schrijven
  • Vergeten om de tekst te checken op (spel)fouten
  • De kop van het persbericht als onderwerpregel gebruiken: kies voor een onderwerpregel die men doet klikken
  • Nabellen, je bericht komt echt wel aan anno 2019
  • Persberichten uitsturen om het persberichten uitsturen: je bericht moet wel nieuwswaardig zijn

Naamsbekendheid creëren: Tips van de sharks van Shark Tank

Bonustip!

Vaak kreeg ik complimenten over de persberichten die ik maakte, omdat ze zo bijzonder geschreven waren. Het was geen rechttoe rechtaan praatje met de stand van zaken, maar een grappig verhaal dat ook tot de kern kwam. Een typerende schrijfstijl die past bij het bedrijf zorgt er niet alleen voor dat je opvalt, maar ook dat mensen langer bij je bericht stilstaan.

Verder lezen: Waarom PR zo belangrijk is voor je bedrijf en hoe je dit goedkoop aanpakt

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
De absolute do’s en don’ts bij het schrijven van een persbericht
Sluiten