Overspannen? Dit zijn de symptomen (en wat je kunt doen om te herstellen)

Het starten van een nieuwe baan, het oplopen van werkzaamheden op je werk of het ziek worden van een naaste: al deze stressvolle factoren kunnen zich opstapelen. Als dit teveel wordt in korte tijd, kan dit resulteren in overspannen zijn. Dat is erg vervelend, maar gebeurt veel mensen.

Overspannen zijn, ziet er bij iedereen anders uit en iedereen ervaart het op een andere manier. Toch zijn er bepaalde symptomen die veel voorkomen en zijn er richtlijnen over hoe je hiervan kunt herstellen.

Pieker je veel over werk? 7 tips om hiermee om te gaan

Wat zijn mogelijke oorzaken?

Overspanning ontstaat meestal wanneer hectische gebeurtenissen zich blijven opstapelen. Hierdoor raak je overbelast en verlies je de grip op de situatie. Dit resulteert weer in fysieke- en mentale klachten. Als je hier niet op tijd bij bent, kan overspanning doorlopen in een burn-out.

Wat zijn symptomen van overspannen zijn?

Ben je overspannen? Dan kun je last hebben van fysieke- en mentale klachten. Dit kan allerlei verschillende vormen hebben. Denk aan moeilijk slapen, gevoeligheid, lastig omgaan met drukte en een gejaagd gevoel.

Lichamelijk resulteert overspanning vaak in flinke vermoeidheid, hoofdpijn, duizeligheid, maar ook in extremere klachten als pijn op de borst en hartkloppingen.

Lees hier meer over de symptomen van overspanning.

Dit kun je doen als je denkt overspannen te zijn

Als overspanning te lang duurt, resulteert dit vaak in een burn-out. Daarom is het goed hulp te zoeken. Een huisarts weet in één of meerdere gesprekken herkennen of je overspannen bent. Samen kunnen jullie dan een plan bedenken om te herstellen van de overspanning. Met een bedrijfsarts kun je in gesprek gaan over hoe je zo goed mogelijk kunt blijven werken; soms zijn er aanpassingen nodig of moet je tijdelijk stoppen met werken.

Zo herstel je

Rust nemen is natuurlijk erg belangrijk, maar dat is niet genoeg om snel en effectief te herstellen. Er is juist een actieve aanpak nodig. Herstel duurt gemiddeld elf weken en verloopt in verschillende fases. Een huisarts is er om je hierbij te begeleiden.

In de eerste fase staat begrip en acceptatie centraal. Je moet accepteren dat je overspannen bent en dus niet alles meer kun doen. Neem je rust en heb daar vrede mee. In de tweede fase moet je mogelijke oorzaken van spanning op een rijtje zetten.

Bedenk wat je momenteel tegen spanning doet, wat beter kan en welke oplossingen er zijn voor je spanningspunten. De derde fase bestaat uit het uitvoeren van de oplossingen. Langzaamaan pak je nu weer normale bezigheden op, maar nog steeds met mate.

Meer weten over het aanpakken van stress

ThuisartsLentis

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Overspannen? Dit zijn de symptomen (en wat je kunt doen om te herstellen)
Sluiten