Hoe zeg ik op werk dat ik overspannen ben?

We hebben zoveel te doen in zo weinig tijd en plannen onszelf vaak lekker vol. “Hoe is het?” “Ja, lekker druk met van alles!” Een herkenbaar antwoord op een veelgestelde vraag. Ik herken het zelf ook. Ik rende vaak van hot naar her, zat vol met afspraken en deed vaak drie, liefst vier, dingen op één dag. Het ideale recept om jezelf gek te maken en opgebrand te raken.

Hoewel de één makkelijker met drukte kan omgaan dan de ander – en er niks mis is met een beetje stress, een beetje spanning houdt je scherp! – zorgt een langdurig stressvolle situatie ervoor dat je daadwerkelijk lusteloos thuis komt te zitten.

Overspannen: op werk vertellen

Als je overspannen bent, kan het lastig zijn om op werk te moeten vertellen dat je er tussenuit moet. Toch moet je het gesprek met jouw leidinggevende aangaan en hem/haar en je collega’s op de hoogte stellen.

Deze checklist kan je helpen in het gesprek met je leidinggevende om op werk te vertellen dat je overspannen bent én serieus genomen te worden.

Zo vertel je op werk dat je overspannen bent

Deze checklist komt van CSR Centrum, een landelijke organisatie voor stress en burn-out coaching. Met deze lijst vertel je de bedrijfsarts en/of jouw leidinggevende precies wat er met je aan de hand is, zodat ze een goed beeld krijgen van de situatie.

1. Hoe gaat het lichamelijk met je?

  • Slaap: heb je moeite met inslapen? Word je veel wakker ‘s nachts? Slaap je onrustig? Slaap je juist veel of weinig?
  • Vermoeidheid: wanneer merk je dat je moe bent? Waar merk je dat aan?
  • Lichamelijke klachten:  welke fysieke klachten heb je?

2. Wat zijn je psychische klachten?

  • Somberheid: ben je somberder dan normaal?
  • Angstig: ben je angstiger?
  • Gejaagd gevoel: voel je je opgejaagd of onrustig?

3. Hoe emotioneel ben je?

  • Piekeren: pieker je veel?
  • Prikkelbaarheid: reageer je snel geïrriteerd of boos?
  • Huilen: heb je snel last van huilbuien?

4. Hoe werkt je hoofd?

  • Concentratie: heb je moeite om je aandacht erbij te houden?
  • Vergeetachtig: heb je moeite om dingen te onthouden?
  • Prikkels: ben je snel overprikkeld door de kleinste dingen?
  • Overzicht: heb je moeite om alles onder controle te houden?
  • Activiteiten: heb je moeite met plannen? Lukt het je om alle dagelijkse dingen goed te doen?

Ook interessant: Niet te veel werken maar stress is de oorzaak van een burn-out

5. Hoe functioneer je op je werk/thuis?

Vertel hierbij vooral waar het misgaat.

6. Herstelplannen

Vertel aan je leidinggevende of de bedrijfsarts wat je doet om te herstellen van de situatie. Zo schets je een goed beeld van de manier waarop je je werk weer wilt hervatten en op welke termijn dit zal zijn.

7. Reïntegreren

Stelt de bedrijfsarts of jouw manager voor om te starten met reïntegreren, maar voel je dat je daar nog niet klaar voor bent? Vertel dan hoe het gaat met bepaalde dingen thuis, zoals je concentratievermogen (lukt autorijden? en de krant lezen?), prikkelbaarheid (raak je al geïrriteerd als je partner naast je een krakend zakje chips wegwerkt?) en sociale activiteiten (hoe voel je je na een gesprek met een bekende?).

Verder lezen: Een goede work-life balance heeft meer te maken met je persoonlijkheid dan met je baan

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Hoe zeg ik op werk dat ik overspannen ben?
Sluiten