Zo nail je die “over ons” pagina op de website van je bedrijf

Websites zijn anno 2019 belangrijker dan ooit. Of je nu een blog hebt, een webshop runt of een webpagina voor je organisatie maakt: een catchy “over ons” pagina is cruciaal. Wij delen met jou de beste tips om je “over ons” pagina extra prikkelend te maken.

“Over ons” (of “over mezelf”) op een website is de plaats waar websitegebruikers (waaronder mogelijke klanten en toekomstige werkgevers) een beeld krijgen van wie je bent en wat je doet.

Onderschat het belang van deze pagina dus zeker niet. Je beschrijving moet de lezer motiveren om verder te klikken op je website en om contact met je op te nemen. Volgens onderstaand stappenplan garanderen we je dat het helemaal goedkomt.

Hoe je begint

Een eerste vraag die je jezelf dient te stellen is of je je tekst in de eerste of derde persoon gaat schrijven. Als het om een persoonlijk portfolio of een blog gaat is het gebruikelijk om in de eerste persoon te schrijven. Gaat de “over ons” over een organisatie dan wordt het gebruik van de derde persoon geadviseerd. Belangrijk is ook om consequent te blijven en niet gaandeweg over te schakelen van eerste naar derde persoon.

De inhoud

Vervolgens moet je de inhoud gaan bepalen. Meestal worden volgende vragen beantwoord:

  1. Wat is je achtergrond? Wat maakt jouw achtergrond uniek?
  2. Wat zijn je grootste passies op werkvlak?
  3. Wat zijn je grootste professionele verwezenlijkingen?
  4. Naar wat ben je nog op zoek? (denk aan jobs, projecten, een carriéreswitch, etc.)

Remember this…

Het is natuurlijk aan jou om bovenstaande vragen in een leuk tekstje te gieten. Hou hierbij rekening met de volgende aandachtspunten.

Ten eerste is het belangrijk om te beseffen dat de aandachtsspanne van de gemiddelde lezer niet erg hoog ligt. Maak je tekst dus niet te lang en zorg zeker dat je er een afbeelding bijvoegt. Beperk je tekst tot ongeveer 250 woorden.

Ten tweede is het belangrijk om je te onderscheiden van andere websites. De meeste websites schetsen de geschiedenis van hun organisatie op een erg zakelijke manier. Wij vinden veel van deze teksten oersaai. Pas echt leuk wordt het wanneer je je eigen twist geeft aan je verhaal. Dit kan op verschillende manieren:

  1. Voeg interessante weetjes over jezelf toe. Je guilty pleasure, je huisdier, het meest gekke voorwerp op jouw bureau of jouw verborgen talenten… Wees creatief en link deze weetjes aan de inhoud die je wil overbrengen.
  2. Begin of eindig je pagina met een in het oog springende quote die past bij jouw persoonlijkheid.
  3. Gebruik humor! Niets werkt zo aanstekelijk als een vleugje zelfspot of een leuke grap. Let wel op dat je hier niet mee overdrijft, het moet natuurlijk professioneel blijven.

Als je eenmaal je tekst hebt gepubliceerd, is het belangrijk om je “over ons” pagina regelmatig te updaten. Neem de pagina onder handen zodra je nieuwe inspiratie hebt of zodra er belangrijke dingen veranderen voor je business. Niets is zo onaantrekkelijk als een “over ons” pagina waarin verouderde informatie staat!

Dit vind je misschien ook interessant:

Reageer op artikel:
Zo nail je die “over ons” pagina op de website van je bedrijf
Sluiten