Heb jij het leven op orde? De 4 organisatorische persoonlijkheden uitgelegd

Tessa Ham 5 feb 2019 Mindset

Betaal jij je rekeningen altijd op tijd? Vergeet je nooit je tandarts afspraken te maken? Antwoord jij altijd op je mails? Je hebt óf ja óf nee geantwoord op deze vragen. Maar er zijn zelfs vier types als het aankomt op ‘life admin’, zoals de Amerikanen het zo mooi noemen.

Elizabeth Emens interviewde honderden mensen en kwam erachter dat er vier verschillende organisatorische persoonlijkheden zijn. Die beschrijft ze in haar boek ‘Life Admin: How I Learned to Do Less, Do Better and Live More‘. Het is goed om inzicht te krijgen in je persoonlijkheid, zodat je er misschien aan kan werken als je dat nodig vindt.

Veel van ons passen niet per se in één vakje. Zo kan je persoonlijkheid op werk anders zijn dan bij je familie en weer anders zijn bij je vrienden.

Super Doer

De ‘Super Doer’ heeft het leven op orde. Hij of zij krijgt zijn to do-lijst op werk altijd af, plant de uitjes met werk en de vakanties met vrienden en herinnert zich elke verjaardag. Een ‘Super Doer’ is iemand die werkt met budgetten, supergoed is in plannen en het huis altijd netjes op orde heeft, zelfs als het een week niet zo lekker gaat op werk.

Reluctant Doer

De ‘Reluctant Doer’ heeft het gevoel dat zijn to do-list eindeloos is en dat hij of zij altijd twee stappen achterloopt. Toch worden de belangrijke taken altijd uitgevoerd – het blijft natuurlijk een ‘Doer’. Het gebeurt wel vaak op het laatste moment. Een ‘Reluctant Doer’ heeft altijd het gevoel niet genoeg te doen, maar er gaat nooit iets compleet fout.

Stel jij taken ook uit tot de deadline? Zo pak je jouw uitstelgedrag aan

Admin Avoider

De ‘Admin Avoider’ ziet verantwoordelijkheden op zich af vliegen en in plaats van ze aan te pakken, bukt hij of zij. Dit type vergeet dingen (zoals boeken van de bieb) op tijd in te leveren en heeft dus al meerdere boetes gekregen. Ook is de ‘Admin Avoider’ bijvoorbeeld heel slecht in het beantwoorden van mail.

Hij weet dat het vermijden van verantwoordelijkheden een probleem is en voelt zich er ook vaak schuldig over. Toch weet hij (of wil hij niet weten) hoe hij dit probleem moet oplossen.

Admin Denier

De ‘Admin Denier’ lijkt op het type hierboven, met één groot verschil: hij ziet geen probleem. Dat betekent niet dat de ‘Denier’ niet succesvol is. Deze persoon heeft gewoon altijd iemand gehad (een assistent, een ouder, een partner) die de taken overneemt.

In welke herken jij je het meest?

Verder lezen

Like the smell of fresh juice in the morning? Meld je aan voor onze wake-up letter

* indicates required


Reageer op artikel:
Heb jij het leven op orde? De 4 organisatorische persoonlijkheden uitgelegd
Sluiten