Solliciteren 4 mrt 2019 Tessa Ham

5 tips om op te vallen met de openingszin van je sollicitatiebrief

‘Naar aanleiding van uw vacature…’ Het is een zin die vaak bovenaan een sollicitatiebrief of motivatiebrief prijkt. Maar de openingszin is verre van prikkelend natuurlijk, want de persoon die de brief schrijft, weet ook wel dat hij een vacature online heeft gezet.

Zeker als er veel op de vacature gereageerd wordt, is het zaak om je bij de eerste zin al te onderscheiden van de rest. Negen van de tien sollicitanten openen met dezelfde zin. Die is al niet heel spannend als je ‘m voor de eerste keer leest, maar zeker ook niet als je de zin voor de dertigste keer onder ogen krijgt.

Hoe val je op?

Goed, de eerste zin van een sollicitatiebrief is dus belangrijk en daardoor misschien wel het meest lastige gedeelte van de hele brief. Hoe zorg je ervoor dat je een pakkende openingszin bedenkt?

First things first: bedenk welke stijl er past bij het bedrijf waar je solliciteert. Een zin (en brief) met durf en humor past bijvoorbeeld goed bij een creatief reclamebureau, maar wordt waarschijnlijk niet gewaardeerd bij een groot formeel bedrijf.

Blijf er niet te lang bij hangen

Krijg je die brief maar niet uit je vingers, omdat je blijft twijfelen over de openingszin? Blijf er dan niet te lang over nadenken, maar schrijf eerst de rest van de brief. Vaak komt die openingszin dan vanzelf.

Betrek je openingszin op het bedrijf of functie waar je (op) solliciteert

Laat zien hoeveel affiniteit je met het bedrijf of de functie hebt. Stel dat je gaat solliciteren bij de Albert Heijn. Dan is het leuk om te benoemen dat je daar altijd je boodschappen haalt. Zelfs op zondagochtend, terwijl er een Jumbo bij jou op de hoek zit. Er is een reden waarom je bij dit bedrijf en op deze functie solliciteert, laat ze weten waarom!

Maar je kunt het bedrijf of de functie ook op een andere manier gebruiken. Als je op een klantenservice wil werken, begin dan bijvoorbeeld met: “‘Wat vervelend!’ Dat hebben we nu wel gelezen. Inmiddels denkt de klant sceptisch: ‘Ja, natuurlijk…’ Online klantenservice moet en kan beter. Omdat problemen oplossen mijn grootste hobby is, zorg ik er altijd voor dat klanten met een positief gevoel op het kruisje drukken.”

Laat zien waarom je passie hebt

Let er op dat je sollicitatiebrief niet een regelrechte kopie is van je cv, maar dan in lopende zinnen. Natuurlijk vermeld je hier wat je hebt gedaan (en hoe je dat gaat helpen bij deze functie), maar in je sollicitatiebrief is het ook belangrijk om passie te tonen.

Waaruit blijkt dat je gepassioneerd bent over dit werk? Misschien solliciteer je voor de functie van kok en stond je vroeger om zes uur op om voor school 24 Kitchen te kijken. We geven maar een voorbeeld.

Schrijf over je prestaties

Heb je in je huidige of vorige baan de volgers op Facebook verdrievoudigd? De sales verdubbeld? Je snapt mijn punt. Het is nu niet de tijd om bescheiden te zijn. Geef aan wat je hebt bereikt en dat het daarom nu tijd is voor een grotere uitdaging.

Gebruik humor

Humor kan onwijs opvallen, maar dit moet wel echt bij het bedrijf passen. Als dat het geval is, laat het zien dat je creatief bent en een klein beetje lef hebt. Solliciteer je bij IKEA? Zeg dat het jou wél altijd lukt om zonder ruzie een Billy in elkaar te zetten.

Solliciteer je bij een fashion magazine? Zeg dan dat je twijfelde om in plaats van een brief een screenshot van je uitgaven mee te sturen om ze te overtuigen hoeveel je van mode houdt.

Meer tips voor het solliciteren

Reageer op artikel:
5 tips om op te vallen met de openingszin van je sollicitatiebrief
Sluiten