Met dit stappenplan reken je voor eens en altijd af met onzekerheden

Heb jij een grote angst voor falen of vind je het doodeng om voor een grote groep mensen te spreken? Met dit soort onzekerheden heeft iedereen wel eens te maken, maar het kan heel vervelend zijn. Zeker wanneer het je tegenwerkt in het dagelijks leven.

Het is daarom fijn om van deze onzekerheden af te komen met een handig stappenplan. Natuurlijk vereisen deze stappen enigszins geduld en is een angst bij iedereen anders. Gun jezelf daarom de tijd om hier rustig vanaf te komen.

Ontdek waar je precies bang voor bent

De eerste stap: bepalen wat je angst precies is. Door je angst te bepalen en te benoemen, kun er ook daadwerkelijk iets aan doen. Probeer te bedenken waarom je hier precies bang voor bent en waar het vandaan komt. Misschien kun je dit niet eens goed benoemen en kom je erachter dat de onzekerheid nergens op slaat. Het is niet erg om een angst te hebben, maar wees daarin wel eerlijk naar jezelf.

Begin in de ochtend

In de ochtend hebben de meeste mensen veel motivatie om goed aan de dag te beginnen. Pak dit moment aan om aan je onzekerheden te denken voordat je naar werk gaat. Heb je vandaag momenten waarin je moet dealen met je angsten? Zo ja, bedenk hoe je hiermee om kan gaan.

> 7 trucjes om meteen productief te zijn als je wakker wordt

Daag jezelf uit eraan te denken

Ga expres aan je angsten denken om er juist vanaf te komen. Bijvoorbeeld: je hebt een angst om te spreken tegenover een grote groep mensen. Denk aan het moment dat je voor deze groep staat. Je voelt de angst dan opzwellen in je borst of buik, maar probeer er vervolgens positieve gedachten tegenover te zetten.

Zoals het fijne gevoel dat je krijgt als het over is, je lievelingscollega die naar je lacht, de complimenten van je baas achteraf en alle keren dat je presentaties wel goed gingen. Langzamerhand verander je de onzekerheden in iets positiefs.

Stel jezelf bloot aan onzekerheden

Probeer jezelf bloot te stellen aan je onzekerheden en ga het niet altijd uit de weg. Het is makkelijk om die presentatie in de schoenen van iemand anders te schuiven, maar door het zelf aan te pakken, overwin je de angst eerder. Pak het rustig aan. Houd niet gelijk voor het hele bedrijf een grote speech, maar begin met je eigen team. Bouw het langzaam op en oefen desnoods voor de spiegel.

Stop met negatief denken

De boosdoener voor onzekerheden: negatief denken. Stop daar dus mee! Door jezelf aan te praten dat je iets niet kan, zal het alleen maar lastiger gaan en maak je de angst voor jezelf groter. Vertel jezelf dat je het wél kan.

Dit vind je misschien ook interessant

Reageer op artikel:
Met dit stappenplan reken je voor eens en altijd af met onzekerheden
Sluiten