Wat ondernemers kunnen leren van het ontstaan en de groei van Netflix

Er is tegenwoordig bijna niemand die de naam Netflix niet kent. Het is daarom best een gek idee dat de tech-gigant in 2000, drie jaar na de start van het bedrijf, bijna ophield te bestaan. Wat er sindsdien gebeurde levert een hoop lessen op voor andere ondernemers.

We beginnen natuurlijk bij het begin. Wanneer is Netflix eigenlijk ontstaan? En wat voor bedrijf was het?

Het ontstaan van Netflix

Netflix werd in 1997 bedacht door software-engineers Reed Hastings en Marc Rudolph. Een nieuw concept, waarbij mensen via een website dvd’s konden huren. Dat was erg vooruitstrevend: als je voor Netflix een dvd wilde kijken, moest je ‘m huren bij een videotheek of ‘m zelf kopen. De dvd’s van het bedrijf werden bezorgd in een kenmerkende rode envelop en de huurders mochten zelf bepalen wanneer ze de film weer terugstuurden.

In 1999 bedacht Netflix een maandelijks abonnement: hun leden betaalden nu niet meer per film, maar een vast bedrag per maand, waarmee ze zoveel dvd’s mochten huren als ze willen. Best een goed idee, zou je denken, maar het ging het bedrijf niet altijd voor de wind. In 2000 had Netflix ‘pas’ 300.000 abonnees en verloor het bedrijf geld.

Bijna overgenomen door Blockbuster

Eigenaar Hastings klopte zelfs bij Blockbuster aan. Het voorstel: 49 procent van de aandelen en Netflix zou de naam Blockbuster aannemen. “We zouden hun online service worden”, vertelt Hastings in 2014 aan The New Yorker. Blockbuster was niet geïnteresseerd. Een slechte zet, blijkt achteraf. In 2013 kondigde Blockbuster aan failliet te gaan. Eén maand daarvoor maakte Netflix bekend inmiddels 31 miljoen abonnees te hebben in de Verenigde Staten.

Die 31 miljoen abonnees kreeg Netflix natuurlijk niet zomaar. Het bedrijf wist zich te blijven vernieuwen en daardoor relevant te blijven. In 2007 begon het bedrijf bijvoorbeeld met streamen en werd het de Netflix die we nu vooral kennen. De volgende geniale zet van het groeiende bedrijf was het besluit om Originals te gaan produceren.

Lees ook: Hoe een jongen met het syndroom van Down een miljoenenbedrijf startte

Het waarom van Netflix Originals

Netflix-abonnees waren namelijk blij dat ze tv konden kijken zonder reclame. Maar ja, daar betaalden ze natuurlijk ook voor en de shows die op de dienst te vinden waren, waren allemaal oud. Tot ze in 2013 ‘House of Cards’ aankondigden. Zoals we allemaal nu weten, werd dat een enorme hit, die ook nog eens bekroond werd met acht Emmy-nominaties in het eerste seizoen. De serie nam er uiteindelijk drie mee naar huis. Het was de eerste niet-traditionele serie die de prijs won.

Maar Netflix zag dit aankomen. Door hun data konden ze namelijk voorspellen dat hun abonnees deze serie leuk zouden vinden. Politieke thrillers waren populair op de dienst, net als de films waar hoofdrolspeler Kevin Spacey in acteerde. “Netflix was het enige netwerk dat zei: we geloven in je. We hebben naar onze data gekeken en het publiek zal deze serie geweldig vinden”, vertelde Spacey in 2013 op een televisie festival. “We hebben geen pilot nodig. Hoeveel afleveringen wil je doen?”

Blijven vernieuwen

Bij ‘House of Cards’ is het natuurlijk allang niet meer gebleven. Netflix heeft nu honderden Originals en pakt volgende seizoenen op van series die normaal gesproken gecanceld zouden worden, maar wél populair zijn op de dienst.

De streamingdienst (die overigens ook nog steeds een dvd-service heeft) leert andere bedrijven out of the box te denken. Maar vooral ook om te blijven vernieuwen en niet te blijven hangen op één idee.

Meer interessante ondernemersverhalen

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Wat ondernemers kunnen leren van het ontstaan en de groei van Netflix
Sluiten