6 technieken om achter je bureau te ontspannen

De beste manier om te ontspannen tijdens een werkdag? Een ommetje maken natuurlijk! Maar wat als je nou eenmaal niet de tijd hebt om naar buiten te gaan? Dan zijn deze tips om achter je bureau te ontspannen wel zo handig.

Soms neemt stress zó erg de bovenhand dat je je nog maar moeilijk op je werk kan concentreren. De beste manier om daar mee om te gaan is wellicht om even een totale break van je werk te nemen zodat je batterijen kunnen opladen. Maar wat als de tijdsdruk dat niet toelaat? Hier zijn onze beste tips.

Achter je bureau ontspannen: zo doe je dat!

Op Domino en Forbes vonden we inspiratie voor deze ontspanningstechnieken. Het fijne daaraan? Je kan ze gewoon héél makkelijk uitproberen en toepassen.

1. Verdwaal met je gedachten op Google Earth

Als je niet in staat bent om je fysiek naar je happy place te begeven dan doet een mentale vakantie wonderen. Je kan je natuurlijk proberen te visualiseren hoe het is om op strand te liggen, op een berg te staan of in in je favoriete kamer in huis (en dat helpt al!), maar waarom niet even verdwalen in de landschappen van Google Earth?

Kies voor een vakantiebestemming waar jij graag heen wil: of dat nu de zoutvlaktes in Bolivia zijn of de watervallen in IJsland: verlies jezelf vooral in deze andere wereld en geef hier voor een moment heel even aan toe. Een snelle mentale vakantie helpt je lichaam en geest te ontspannen.

2. Progressieve spierontspanning

Wist je dat de spieren zich aanspannen als gevolg van stress? Na verloop van tijd zal je lichaam zich zo aanpassen aan die spanning dat je niet eens meer aanvoelt dat je spieren zo gespannen zijn. Pijnlijke spieren – voornamelijk in nek en schouders – zijn vaak het gevolg van chronische spanning.

De oplossing? Progressieve spierontspanning. Focus hiervoor op het traag aan- en ontspannen van je spieren, groepje per groepje. Start met je tenen en ga stapsgewijs naar je nek. Door dit vaak te doen leer je beter te voelen wanneer je spieren te gespannen zijn.

3. Stretch it out

Yep, we know dat je niet even kan opstappen van je bureau. Toch kan je ook zonder te ontsnappen een paar stretches doen achter je bureau, of sneaky op het toilet!

Dit zijn bijvoorbeeld drie fijne yoga-oefeningen die je gewoon op het toilet kan doen.

4. Diep ademhalen

Tijdens een werkdag besteden we meestal niet zo veel aandacht aan de ademhaling. We vinden het zo vanzelfsprekend dat we het compleet automatisch doen. Maar wist je dat diep ademhalen zo krachtig is dat het Amerikaans Instituut voor Stress het bestempelde als de beste techniek om stress te reduceren?

Diep ademhalen verhoogt het zuurstofgehalte in je brein en het maakt je kalmer. Daarnaast helpt diep ademhalen je te focussen op je lichaam, wat dan weer rust geeft in je geest. Hoewel er héél wat verschillende ademhalingstechnieken zijn, helpt het al om een paar keer traag en diep in en uit te ademen.

5. Doe kleine dingen heel mindful

Je kent dat wel: je bent zo gestrest dat je op automatische piloot naar het koffieapparaat rusht terwijl je alleen maar kan denken aan die berg werk die er nog ligt. Dat is jammer, want als je dan toch koffie gaat halen, dan kan je er maar beter een moment van ontspanning van maken.

Zorg dus dat je bij dit soort kleine dingen bewust niét aan werk denkt en gewoon geniet van de omgeving. Dat gaat van het bijvullen van je waterfles tot het halen van koffie tot even naar buiten staren en natuurlijk daglicht in je opnemen. Be mindful, en geniet!

6. Lachen als beste medicijn

Het klopt wat ze zeggen: lachen is écht het beste medicijn! Zelfs een heel klein beetje lachen stimuleert je bloedsomloop en haalt spanning weg. Lachen maakt ook dat er endorfines (geluksstofjes) vrijkomen, waardoor je je automatisch ontspannen voelt.

Good to know, right? Dan weet je nu wat je te doen staat: bewaar de grappigste foto’s in een mapje op je bureaublad, vertel een grappige anekdote aan je collega of haal een grap uit met die collega uit het andere team. Silly, maar het werkt!

Meer over stress en werkgeluk?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
6 technieken om achter je bureau te ontspannen
Sluiten