Hoe een jongen met het syndroom van Down een miljoenenbedrijf startte

De 21-jarige John Cronin moest net als al zijn klasgenoten kiezen wat hij na zijn opleiding ging doen. De jongen heeft het syndroom van Down, wat het maken van deze keuze nog veel moeilijker maakt. Hij had daardoor minder mogelijkheden. Alles waar hij wél uit kon kiezen? Dat wilde hij niet doen. John wilde namelijk een eigen onderneming beginnen.

Samen met zijn vader, Mark Cronin, is hij inmiddels oprichter van John’s Crazy Socks. En wat begon als een idee is uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf. “We willen laten zien wat er allemaal mogelijk is als je iemand de kans geeft.”

De oprichting van John’s Crazy Socks

Doordat John het syndroom van Down heeft zou hij ‘minder kunnen’. Voor hem is het syndroom van Down alleen een feit. Net zoals dat jij bijvoorbeeld bent geboren met zwart haar. Hij vindt het geen excuus om niks te doen. Je mogelijkheden worden alleen beperkt.

Alle banen waar de jongen namelijk wel een toekomst in zou hebben volgens anderen, zag hij niet zitten. Samen met zijn vader ging hij rond de tafel zitten om te bespreken wat de jongen dan wel wilde doen. Al vrij snel kwam hij erachter dat hij een onderneming wilde beginnen met zijn vader. “Ik wilde een onderneming beginnen met mijn vader, omdat ik erg veel van hem houd.”

Brainstormen

Of het opzetten van deze onderneming meteen soepel ging? Nee. Toen de twee gingen brainstormen, kwamen ze niet gelijk op hun crazy socks uit. Sterker nog, eigenlijk kwam er niet per se echt iets uit. John wilde een fun store, maar ze wisten niet precies wat ze hiermee konden gaan doen.

Daarna kwamen ze op het idee om samen een food truck te beginnen. John en Mark hadden namelijk een film gezien over een vader en een zoon die samen een food truck waren begonnen. Al snel kwamen ze erachter dat ze een klein probleempje hadden. Ze konden namelijk allebei niet koken. Hoe lief en leuk dit idee dan ook was, het ging helaas niet door.

Werelddag voor het Downsyndroom

Een belangrijke datum voor de familie Cronin naderde. Namelijk 21 maart, wereldwijd de dag voor het Downsyndroom. Deze dag wordt traditioneel gevierd door mensen door gekke sokken aan te trekken in leuke kleuren en patronen. Toen ze samen gingen kijken voor deze sokken konden ze niks vinden. Een nieuw idee was geboren. Ze gingen crazy socks verkopen!

Gekke sokken was iets waar John z’n hele leven al in heeft gelopen. Dat was zijn ding.

Ook interessant: Wil je een briljant idee voor een onderneming? Doe de afwas

De missie van John’s Crazy Socks

De onderneming John’s Crazy Socks heeft twee missies én wil daarnaast ook nog de mensen bewust maken van autisme en het Downsyndroom. Ze zijn beiden verschillend, maar passen heel goed bij elkaar. Je kunt deze missies verdelen tussen een sociale missie en een retail missie.

Sociale missie

Het hoofddoel van de crazy socks is dat ze blijdschap verspreiden. De sokken zijn leuk, uniek en ontworpen door John zelf. Er komt dus heel wat creativiteit bij kijken. Omdat hij zijn hele leven al in gekke sokken rondloopt zijn deze crazy socks iets wat hij met passie doet en dat is te zien.

Retail missie

Hun retail missie daarentegen is een goede winkel worden die (als het mogelijk is) een zo snel mogelijke en persoonlijke levering van de sokken doet. In de beginfase bezorgden de twee persoonlijk alle sokken en nu doen ze dit nog steeds als er lokaal iets besteld wordt. Aan elk pakketje zit er in ieder geval een persoonlijk geschreven bedankbriefje van John met een klein zakje snoep.

Special Olympics

John’s Crazy Socks is een miljoenenbedrijf geworden. Naast dat ze blijdschap verspreiden, gaat vijf procent van de opbrengst naar de Special Olympics. Zij hebben John heel erg geholpen met zijn ontwikkeling en zijn heel belangrijk voor hem geworden. Op deze manier kunnen zij iets terug doen.

Eigen onderneming beginnen?

Heb je er altijd al van gedroomd om een eigen onderneming te beginnen? Wat houd je tegen? Neem de stap en wie weet wat jij er allemaal uit kunt halen. Wees niet bang om te falen. Soms is dat nodig om je ogen te openen.

Meer lezen over ondernemen?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Hoe een jongen met het syndroom van Down een miljoenenbedrijf startte
Sluiten