Hoera: je kunt al je ondernemersvragen nu telefonisch aan de KvK stellen voor gratis advies

Loop jij ook altijd veel te lang rond met je inhoudelijke ondernemersvragen? Dan ben je niet de enige. Sterker nog, uit onderzoek van de Kamer van Koophandel blijkt dat zo’n 40 procent van de ondernemers te lang wacht met inhoudelijke vragen stellen. Maar gelukkig biedt de KvK ook een oplossing: deze week werd er een landelijke adviesnummer voor ondernemers gelanceerd.

Het dagelijks leven van een ondernemer is gevuld met vragen waar je nooit een antwoord op lijkt te vinden. “De meest relevante ondernemersvraag van zzp’ers is ‘Hoe kom ik aan klanten’, terwijl ondernemers in het mkb vooral worstelen met vraagstukken rondom bedrijfsoverdracht en het vinden van goed personeel”, aldus de KvK.

“Daarnaast lopen ondernemers rond met vragen over het inzetten van social media, het vinden van relevante informatie over wet- en regelgeving en hoe je als ondernemer moet omgaan met aansprakelijkheid.”

De gevolgen van het niet stellen van ondernemersvragen

Maar het allerergste is: meestal denken we tóch dat we het zelf wel kunnen oplossen. Ruim de helft van de Nederlandse ondernemers vraagt daarom geen hulp bij hun ondernemersvragen.

Anderen nemen zich altijd wel voor om hulp te vragen, maar stellen dat uit omdat ze er te druk voor zijn – óf omdat ze niet weten aan wie ze die vragen eigenlijk moeten stellen. Maar liefst 41 procent van de ondernemers heeft het gevoel er alleen voor te staan met hun vraagstukken.

En dat heeft best grote gevolgen, blijkt uit het onderzoek van de KvK. Bij ruim 40 procent van de ondernemers blijven er kansen liggen of stagneert de groei, en bovendien krijgen mensen er vooral ook (extra) stress en zorgen door.

Nieuw: het adviesnummer van de KvK

De uitkomsten van het onderzoek zijn voor de KvK genoeg reden om een adviesnummer voor ondernemersvragen te lanceren, dat sinds deze week bereikbaar is. Telefoonnummer 0800 – 2117 wordt beantwoord door ‘deskundige adviseurs die ondernemend Nederland kunnen helpen groeien’.

Ondernemers die rondlopen met vraagstukken, kunnen elke werkdag bellen voor gratis onafhankelijk advies. Op die manier moet de drempel voor het stellen van je ondernemersvragen iets lager worden.

Toch geen zin of tijd om zelf te bellen? De vragen en antwoorden worden de komende weken ook online en via de social media van de KvK gepubliceerd. Dan krijg je weliswaar geen persoonlijk advies, maar heb je er wellicht toch wat aan.

Meer antwoorden op ondernemersvragen:

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Hoera: je kunt al je ondernemersvragen nu telefonisch aan de KvK stellen voor gratis advies
Sluiten