Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 20 nov 2021

De ondernemerslessen van Paulien Wesselink (37) na 10 jaar O My Bag

Het is een feestelijk jaar voor de 37-jarige Paulien Wesselink. Ze won de Veuve Clicquot Bold Future Award voor aanstormend talent, opende een spiksplinternieuwe winkel in de 9 Straatjes van Amsterdam én viert bovendien de tiende verjaardag van O My Bag. Met dit duurzame en sociale tassenmerk wil ze de wereld op een positieve manier veranderen ‘one bag at a time‘.

We bellen met Paulien om naar haar ondernemersverhaal te vragen en de lessen die ze in het tienjarig bestaan van haar bedrijf heeft geleerd.

Hoe ben je op het idee gekomen voor O My Bag?

“Ik heb Geschiedenis en Internationale Betrekkingen gestudeerd en dacht eigenlijk dat ik in de ontwikkelingssamenwerking zou gaan werken, bij Buitenlandse Zaken bijvoorbeeld. Maar tijdens mijn stage kwam ik erachter dat ik liever zelf iets wilde oprichten.

Bij ontwikkelingssamenwerking richt je je op het maken van beleid. Ik ben meer actiegericht. Door samen te werken met een producent in India die werk biedt onder goede arbeidsomstandigheden en een eerlijk loon betaalt, kan ik de eerlijke handel bevorderen.

O My Bag investeert ook in de gemeenschap door lokale projecten te ondersteunen en jaarlijks 1 procent van de omzet terug te geven aan projecten die te maken hebben met women empowerment.

“Het sociale element in O My Bag is echt mijn why, waarom ik uit bed spring in de ochtend.”

Op deze manier voelt het ook meer als een gelijkwaardige relatie. Bij ontwikkelingssamenwerking geef je iets en verwacht je daar op een gegeven moment toch iets voor terug.”

Waarom besloot je een tassenmerk te starten?

“Toen ik afstudeerde, merkte ik dat veel mensen in mijn omgeving op zoek waren naar een mooie kwalitatieve tas waar ze ook nog eens hun laptop in kwijt konden. Als zoveel mensen dat ervaarden, moest dat wel een gat in de markt zijn.”

Vond je het niet spannend die stap te maken zonder een achtergond in fashion?

“Als ik nu terugdenk, met hoeveel bravoure ik in het avontuur ben gestapt, dan kan ik wel versteld staan. Natuurlijk vond ik het spannend, maar ik dacht wel: we gaan dit gewoon doen. Na mijn afstuderen heb ik een half jaar in New York gewoond en ik moet zeggen dat ik door die stad ook wel ben geïnspireerd.

Paulien Wesselink
Bron: Marloes Niemeijer Fotografie

In Nederland werd je tien jaar geleden veel minder gestimuleerd om een onderneming te starten. Mensen vroegen me of ik ‘dan mijn studie niet had afgemaakt’. Het is misschien een cliché, maar de grootsheid van New York heeft zeker een rol gespeeld bij mijn keuze. Het was precies de tijd dat Empire State of Mind van Alicia Keys en Jay Z uitkwam. Dat werd zo’n beetje mijn lijflied.”

Wat zijn de grootste uitdagingen geweest in je carrière?

“Eigenlijk op elk onderdeel van het ondernemerschap zijn er wel voorbeelden te noemen. Maar een grote uitdaging kwam wel toen we lanceerden. Dat wilden we graag doen tijdens de Amsterdam Fashion Week, dus hamerde ik er bij mijn producent op dat de tassen voor die tijd in Amsterdam moesten zijn.

Met bloed, zweet en tranen waren de tassen op tijd hier. De lancering was een groot succes en de verkoop ging ook heel goed. Tot na een paar weken mensen de tas terugbrachten omdat de rits kapot was. Deze klanten hadden 200 euro afgerekend met het idee een mooie kwalitatieve tas te kopen en dan was de rits binnen een paar weken kapot. Dat is niet echt een lekkere binnenkomer

Uiteindelijk bleek dat de producent andere ritsen op de markt had gekocht, om mijn producten op tijd af te kunnen hebben. Bij 40 procent van de verkochte exemplaren ging de rits kapot.

“Door deze uitdaging hebben we wel een hele goede klantenservice opgezet en dat is nog steeds een speerpunt van O My Bag.”

Ik merkte dat als je het goed oplost – de tas vervangt of de rits repareert – mensen vaak bereid zijn je gewoon te vergeven.”

Zou je iets op een andere manier aanpakken als je nu opnieuw je bedrijf zou opstarten?

“Als ik nu opnieuw zou beginnen, zou ik waarschijnlijk veel dingen beter doen met de kennis en de ervaring die ik nu heb. Maar ik geloof er wel in dat alles is gelopen zoals het moest lopen. Ik zou misschien eerder een winkel openen in Amsterdam als ik één ding moest kiezen, die hebben we uiteindelijk eind 2017 geopend.”

Dit jaar hebben jullie een tweede winkel in Amsterdam geopend, hoe was dat in coronatijd?

“Dat was een spannende stap, omdat we 1 januari onze winkel in Den Haag sloten. Die had het zwaar sinds de coronacrisis. Dan moet je wel de rest van het bedrijf overtuigen dat een tweede winkel in Amsterdam de juiste stap is.

De nieuwe O My Bag winkel in de 9 Straatjes
De nieuwe O My Bag winkel in de 9 Straatjes

Omdat de retail dicht moest op 15 december, zijn er ook veel winkels uit het straatbeeld verdwenen. Als we een winkel in de 9 Straatjes wilden, was dit onze kans. Wij hadden in 2020 ondanks de coronacrisis een goed jaar gedraaid, dus er was ruimte om te investeren.”

Was het uiteindelijk moeilijk om iedereen te overtuigen dat dit de juiste stap was?

“Iedereen zag wel in waarom een winkel in de 9 Straatjes een goed idee was, dat is toch dé plek voor lokale merken om een winkel te openen. We hebben er wel op gelet dat de ruimte multifunctioneel is. Op de plek waar vroeger de pashokjes waren, hebben we nu tafeltjes neergezet waar we meetings kunnen houden met pers en influencers.

O My Bag winkel in de 9 Straatjes
De nieuwe O My Bag winkel in de 9 Straatjes

Achterin hebben we onze eigen fotostudio, zodat we deze niet meer extern hoeven te huren. Mocht de retail nog een keer dicht moeten, dan benutten we de winkel dus nog steeds.

De winkel draait bovendien super goed. We zijn in september officieel geopend en hebben in oktober ons target gehaald. De verwachting is dat het alleen nog maar beter zal gaan als internationale reizen weer op gang komen.”

Welke tip wil je startende ondernemers meegeven?

“Een hele concrete en productieve tip is om een plan voor aankomend jaar, voor drie jaar en voor vijf jaar te schrijven. Met duidelijke doelen met subdoelen en KPI’s. Zo weet je duidelijk waar je heen wil gaan.

Wat ik daarnaast echt heb moeten leren, is om mezelf niet te vergelijken met andere ondernemers. Als ondernemer focus je je namelijk vaak op alles wat niet goed gaat. Wanneer je dit vergelijkt met wat wel goed gaat bij andere merken, kun je daar best ongelukkig van worden.

De les in dit verhaal? Er is een reden dat paarden in een paardenrace oogkleppen op hebben en niet naar links en rechts kunnen kijken. Als zij afgeleid worden door de concurrenten winnen de ze race niet.

“Volg als ondernemer ook de race in je eigen leven.”

Geloof in je eigen product en de vaart die je hebt als bedrijf.”

De tassen van O My Bag zijn verkrijgbaar bij 287 verkooppunten in 28 landen. Benieuwd geworden naar de nieuwe winkel in de 9 Straatjes? Je vindt deze op Wolvenstraat 15.

In 8 stappen een succesvolle freelancer

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ons e-book t.w.v. € 19,95

Reageer op artikel:
De ondernemerslessen van Paulien Wesselink (37) na 10 jaar O My Bag
Sluiten