Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Nieuws 20 nov 2020

500 ondernemers pleiten op de Dag van de Ondernemer voor meer ‘maatschappelijke winst’

Vandaag, op de Dag van de Ondernemer, roept een groep van ruim 500 ondernemers uit heel Nederland collega-ondernemers op om meer vanuit het hart te handelen en juist in deze moeilijke tijden te focussen op solidariteit en ‘maatschappelijke winst’. Onder hen Henk Jan Beltman (Tony’s Chocolonely), Yolanda Eijgenstein (Moving Leadership) en Kees Klomp (Thrive Institute).

Het is een initiatief van The Present, een not-for-profit die streeft naar meer (gelijk)waardigheid voor nieuwkomers en vluchtelingen en een inclusievere samenleving in het algemeen.

Entrepeneur at heart

‘Become an entrepreneur at heart’. Dat is de boodschap van de campagnefilm die vandaag de LinkedIn tijdlijnen van ondernemers domineert. Misschien niet de eerste oproep die je zou verwachten op de Dag van de Ondernemer, maar volgens de initiatiefnemers toch een logische. Veel ondernemers willen graag wel een steentje bijdragen, maar weten vaak niet hoe. “Via ons platform verlagen we de drempel, door ondernemers en hun netwerk te koppelen aan initiatieven die het leven van vluchtelingen en statushouders verbeteren”, legt Marnix Geus, oprichter van The Present en zelf ook ondernemer uit.

Het initiatief is een samenwerking met filmmaker Robert-Jan Glas van bureau Gloww en producent Marjolein Aarten. Zij wisten meer dan 50 mensen te inspireren om pro bono aan de video mee te werken aan een productie die normaal gesproken 100K gekost zou hebben. Dankzij hun toewijding wisten Glas en Aarten een krachtige video te realiseren die vooral de overeenkomsten tussen mensen in plaats van de verschillen laat zien. Tussen vluchtelingen en ondernemers, om precies te zijn.

De overeenkomst tussen ondernemers en vluchtelingen

De film nodigt ondernemers uit om een echte changemaker te zijn. Iemand die een positief verschil maakt voor zijn directe en indirecte omgeving. Centraal in de film staat het begrip veerkracht. Glas: “Wat je ook denkt over de vluchtelingenproblematiek: vluchtelingen zijn enorm veerkrachtig. Het zijn vechters, doorzetters. Dit zien we – uiteraard op een andere manier – ook bij ondernemers. We willen laten zien dat we niet zo veel van elkaar verschillen en dat veerkracht ons verbindt.”

Ruim 500 ondernemers staan achter deze boodschap voor meer maatschappelijke winst, en delen op de Dag van de Ondernemer de krachtige video op hun LinkedIn met de hashtag #entrepeneuratheart. Eén van hen is Henk Jan Beltman, oprichter en ‘Chief Chocolate Officer’ van Tony’s Chocolonely: “Ik denk dat we inmiddels allemaal de behoefte en urgentie voelen om de wereld een heel stuk beter, schoner en rechtvaardiger te maken.

“Alle ondernemers en bedrijven zouden zich hier – op hun eigen manier – voor moeten inzetten, waarbij geld en aandeelhouderswaarde weer een middel worden en niet een doel op zich.”

Dat is onze verantwoordelijkheid naar volgende generaties toe, van wie we onze prachtige aarde te leen hebben.”

Lead the way

“Als ondernemer heb je de sleutel in handen om een verandering teweeg te brengen”, zegt Glas. “Om die ‘entrepreneur at heart’ te zijn. Met deze film willen wij ondernemers oproepen om niet machteloos toe te kijken maar een actieve rol te vervullen. Niet alleen in de vluchtelingencrisis maar in de volle breedte van maatschappelijke uitdagingen waar wij momenteel als mensheid voor staan. Dus ben je werkelijk een ondernemer, een changemaker? Laat het zien, ‘lead us the way’ en sluit je aan.”

Ondernemers die ook de urgentie voelen om meer maatschappelijke winst te boeken kunnen zich bij The Present aansluiten via www.thepresent.world. Benieuwd geworden naar de video? Je vindt ‘m hieronder:

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
500 ondernemers pleiten op de Dag van de Ondernemer voor meer ‘maatschappelijke winst’
Sluiten