Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 16 september 2020

In zijn boek leert serial entrepreneur Wesley dos Santos jou hoe je ook kunt ondernemen als een baas

Pas 29 jaar oud, en toch heeft hij al drie succesvolle bedrijven op zijn naam staan, waarmee hij ook al prijzen in de wacht sleepte. Bij het succesvol maken van zijn sneakermerk Diversité Footwear, bootverhuurbedrijf iKapitein en cv-platform UniekCV, past Wesley dos Santos altijd drie essentiële vaardigheden toe: tinkeren, hosselen en circulair denken. Zijn succesformule en verhaal deelt hij nu in zijn boek Ondernemen als een baas.

We vragen Wesley wat deze vaardigheden precies inhouden en leren alvast een stukje van zijn inspirerende ondernemersverhaal.

Op welke leeftijd richtte jij je eerste bedrijf op?

“Mijn eerste officiële bedrijf die ik inschreef bij de Kamer van Koophandel, richtte ik op 22-jarige leeftijd op. Maar ik ben heel ondernemend, dus daarvoor had ik al handeltjes in cd’s, dvd’s, software, t-shirts en armbanden.”

“Op mijn elfde, toen het internet net bestond, printte ik al plaatjes van Dragon Ball Z uit, zodat ik die met klasgenootjes als kleurplaat kon ruilen voor flippo’s.”

Hoe ontstond het idee voor je eerste bedrijf?

“Vroeger kocht ik van het geld dat ik met mijn bijbaantje verdiende, altijd één keer per maand designersneakers van merken als Dolce & Gabbana. Toen ik die op een keer van mijn moeder moest opruimen, merkte ik tijdens een poetsbeurt dat er op de lipjes in de binnenkant vaak ‘Made in Portugal’ stond. Dat maakte me nieuwsgierig. Waarom komen al die schoenen uit Portugal?

Na heel wat research kwam ik terecht op een pdf van de Nederlandse ambassade in Lissabon, waarin stond beschreven hoe Portugese producenten flexibel zijn (ook met kleine partijen) en dat ze kwaliteit leveren.

De gedachte schoot door mijn hoofd: hoe tof zou het zijn om mijn eigen schoenenlabel te beginnen? Ik heb meteen gebeld met de Nederlandse ambassade en van hen kreeg ik een lijst van veertig fabrikanten. Die ik heb allemaal een mail gestuurd. Tien reageerden er en vier gaven aan dat we er konden langskomen. Dat hebben we toen gedaan.”

Er zijn veel meer mensen die een idee hebben voor een bedrijf, maar niet doorzetten. Hoe komt het dat jij dat wel deed?

“Ik geloofde heel erg in het product en zag het helemaal voor me. Bovendien was ik al van kleins af aan bezig met handeltjes en door de jaren heen had ik het vertrouwen in mezelf opgebouwd. Ik had al armbanden en t-shirts verkocht. Wellicht kon ik dit ook.”

Heb jij een ultieme tip voor beginnende ondernemers?

“Maak gebruik van je verbeeldingskracht, dus droom groots en geloof in de verbeelding die je hebt, maar hap het op in behapbare stukjes. Zo wordt de stap wat kleiner voor jezelf.

Veel mensen denken misschien dat als ze een bootverhuurbedrijf willen beginnen, ze meteen vijf sloepen nodig hebben. Dat betekent meteen een enorme investering met geld dat je misschien niet hebt. Begin dan gewoon klein. Ik begon met één boot. Bij mijn schoenenmerk Diversité Footwear begon ik de eerste collectie met 300 schoenen. Dat was de minimale afname van de fabrikant. Als 50 had gemogen, had ik er 50 gedaan.”

Hoe belangrijk is die verbeeldingskracht voor jou?

“Ik geloof heel erg in visualiseren. Een idee hebben en zonder dat je er ook nog maar íets mee hebt gedaan, het volledig voor je zien.

“In gedachten zag ik al voor me dat mijn schoenen in de etalages van de bekendste schoenenwinkels zouden liggen.”

Mijn overtuiging is dat zodra je je iets kunt inbeelden, je het ook écht kunt maken.”

Jouw boek gaat over de vaardigheden tinkeren, hosselen en circulair denken, wat houden deze begrippen in?

“Tinkeren is het experimenteren met de ideeën die zijn ontstaan uit die verbeeldingskracht. In deze fase ben je aan het uitproberen, omdat je het leuk vindt. Vervolgens komt er een moment dat je er geld inziet en begint de tweede fase ‘hosselen’.

In deze fase maak je een goed business plan, creëer je je eigen piekmomenten en ga je om met de tegenslagen, want die zullen er sowieso zijn. De laatste fase, en die is voor mij erg belangrijk, is circulair denken. Verder groeien door terug te geven. Dat kan aan van alles zijn: de planeet, de maatschappij, je ouders, als het daarbij dus maar niet om jou draait.”

Boek Ondernemen als een baas van Wesley dos Santos

Wat zijn tegenvallers waar jij als ondernemer mee te maken hebt gehad?

“De eerste 300 schoenen die we hadden besteld, kostten ons 13.500 euro. We waren zo trots toen de schoenen werden geleverd, maar 90 ervan bleken niet verkoopbaar te zijn. Daarnaast hadden we geen contract afgesloten met onze tussenpersoon, omdat hij vond dat hij ons een gunst had verleend door te regelen dat we 300 konden afnemen, in plaats van 500. Het heeft uiteindelijk anderhalf jaar geduurd voordat we het geld van die 90 schoenen terugkregen.

In het moment zelf zijn dit soort situaties echt een drama, maar uiteindelijk leer je daar alleen maar van.”

Is circulair denken voor jou altijd al belangrijk geweest of is dit zo gegroeid naarmate je groeide als ondernemer?

“Alle drie deze vaardigheden zijn altijd belangrijk geweest, maar ik was me daar niet van bewust. Ik handelde er gewoon naar. Pas toen ik vorig jaar maart mijn TED Talk gaf, realiseerde ik me dat ik deze drie vaardigheden altijd toepas bij mijn bedrijven.”

Wat onderscheidt succesvolle ondernemers van ondernemers die het niet redden, denk je?

“Succesvolle ondernemers kijken erg naar de behoefte van de klanten en niet naar die van henzelf.

“Bovendien geloof ik dus heel erg in visualiseren, maar je moet daar wel gestructureerd naar handelen.”

Niet alleen maar blijven visualiseren, maar ook met een solide business plan komen.

Daarnaast denk ik dat het mis gaat als je niet de juiste intenties hebt bij het ondernemen. Succesvolle ondernemers hebben geduld, ze verwachten niet dat ze van de één op de andere dag succes hebben. Ik ben me ervan bewust dat sommige dingen tijd kosten, ik heb geen haast. Ik onderneem, omdat ik het leuk vind, niet om bijvoorbeeld iets aan anderen te bewijzen.”

In Ondernemen als een baas vind je het inspirerende verhaal van Wesley dos Santos en leer je hoe je zelf kunt gaan tinkeren, hosselen en circulair denken om succesvol te ondernemen. In het boek komen ook rolmodellen van Wesley aan het woord, van alleskunner Jandino Asporaat tot Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic.

Nog meer inspirerende interviews

Reageer op artikel:
In zijn boek leert serial entrepreneur Wesley dos Santos jou hoe je ook kunt ondernemen als een baas
Sluiten