Een ochtend routine voor als jij je constant gestrest voelt

Rosa Bertram 14 jan 2019 Mindset

De reactie om in de vlucht- of vechtmodus te schieten, is hartstikke handig in sommige situaties. Als je wordt achter nagezeten door wilde dieren, je moet rennen voor je leven of in andere benauwende en levensbedreigende situaties. Maar in de meeste andere gevallen is het wel zo prettig om je leven te kunnen leiden zonder angstige gevoelens. 

Iedereen heeft weleens last van angst of angstige gevoelens. Helaas kunnen we zo’n stressmoment niet controleren. Het is immers hoe we geëvolueerd zijn. Maar er zijn ook een aantal dingen waar je wél invloed op hebt, waardoor je minder vaak onnodig in paniek raakt of in de stress schiet. En als dat dan toch gebeurt, zijn er een aantal manieren om weer rustig worden. Je kunt je brein als het ware overtuigen dat de kust veilig is.

Hoe doe je dat? Begin al in de ochtend! Wel zo fijn als je dag nog moet beginnen en je een drukke dag op werk voor de boeg hebt.

Wees dankbaar

Het klinkt zo simpel en logisch, maar vaak is dat juist een reden om het te vergeten: dankbaar zijn. Door gedwongen na te denken over de positieve kant van een situatie of over andere mooie dingen in je leven, verleg je de focus in je brein. De paniek en stress maakt dan vanzelf ruimte voor positieve gedachten.

Angst zorgt er meestal voor dat je je afgesloten voelt van de ‘buitenwereld’ en in je eigen angstige bubbel leeft. Door je negatieve gedachten te veranderen naar positieve, komt daar verandering in. En dat is niet zomaar een praatje van positivo’s, onderzoek wees uit dat dagelijks dankbaar zijn je welzijn op een positieve manier beïnvloedt.

Tip: vind je het nog wat abstract klinken? Schrijf dan dagelijks drie dingen op waarvoor je dankbaar bent. Denk aan de kleinste dingen, zoals dankbaar zijn voor iemand die je liefhebt, je huis, baan of een leuke ochtend die je hebt gehad.

Zo geef je in 2019 aandacht aan het positieve in plaats van het negatieve

Begin elke dag met een intentie

Een intentie zetten doe je het liefst aan het begin van de dag (je doet het ook vaak voor een yoga- of meditatieklas), en heeft als doel je te kunnen focussen op het goede en negatieve gedachten te stoppen. Neem daarom goed te tijd om te bedenken wat jouw intentie van vandaag is. Waar wil jij je op focussen? Is het iets op je werk? Of juist iets groters? Wil je dankbaar zijn? Of wil je (extra) lief zijn tegen iedereen vandaag?

Speelt er toch een negatieve gedachte op? Adem dan een paar keer diep- in en uit en pak je intentie er weer bij.

Beweeg!

Als er één ding goed is voor een reset van je gedachten is het sporten. Wanneer je gefocust bent op een balspel, geconcentreerd de warrior two doet tijdens een yogalesje doet of wandelt en de omgeving in je opneemt: er is even geen plaats voor je secundaire gedachten. Behalve een gezonde afleiding en de focus op wat er nú bezig is, kan je brein tijdens het sporten beter met stress omgaan, wijst onderzoek uit. Het blijkt dat mensen die fysiek veel actief zijn, minder last hadden van paniek, stress of angsten.

Dit vind je vast ook leuk: 3 yoga oefeningen voor een drukke werkdag die je op het toilet kunt doen

Dus, zit je achter je bureau zonder dat je het door hebt al je nagels af te bijten (guilty) of kom je maar niet verder aan je opdracht omdat je zit te piekeren? Gun jezelf tijd en beweging om weer verder te kunnen, zónder deze gedachten. Haal een kopje koffie om de hoek, loop eens door de wandelgangen van je kantoor of misschien wel een blokje om in de buurt van je werk. Al een paar minuten aan beweging of stretches doen wonderen. Het laat je hart sneller kloppen en zorgt voor nieuwe, positieve energie.

Meer anti-stresstips?

Reageer op artikel:
Een ochtend routine voor als jij je constant gestrest voelt
Sluiten