Zo behoud je die nieuwjaarsmentaliteit het hele jaar door

Weet je nog toen je vorige maand vol enthousiasme je goede voornemens bedacht? En, ben je nog steeds ijverig bezig met het waarmaken van deze voornemens? Als je op die laatste vraag nee antwoordt, besef je wellicht dat je frisse nieuwjaarsmentaliteit al wat aan het afzwakken is. Maar geen nood: wij hebben voor jou tips op een rijtje gezet om je goede voornemens niet uit het oog te verliezen.

Begin vorige maand gaven we je tips om goede voornemens te kiezen zodat je er géén slecht gevoel aan overhoudt of om ze om te wisselen in een to don’t-lijstje. Helaas weten we uit onderzoek ook dat de meeste mensen op 12 januari (!) al stoppen met deze voornemens waar te maken. En dat is jammer, want formuleerde je die voornemens nou niet met de beste intenties?

De valkuil achter voornemens

Melissa Gratias verklaart één en ander voor ons. Als organisatiepsychologe doet ze al jaren onderzoek naar productiviteit, time management en het stellen van doelen (waaronder voornemens). Over nieuwjaarsvoornemens spreekt ze klare taal: “Veel te veel mensen pushen zichzelf om fantastische doelen te stellen in het begin van het jaar. Maar het geheim van doelen bereiken zit ’m in het continue reflecteren over je eigen prestaties gedurende het hele jaar”.

En dit bevat al meteen de essentie van haar advies:

“Blijf gefocust op je eigen groei en ontwikkeling, of dit nu in januari of juni is.”

We vatten haar advies voor je samen in vier essentiële tips:

1. Neem niet enkel in januari een frisse start

Oké, 1 januari is een ideaal moment voor zelfreflectie bij het aanbreken van het nieuwe jaar. Zeker te midden van alle nieuwjaarsborrels kan je maar beter een antwoord klaar hebben op de vraag naar je goede voornemens. Maar eigenlijk is het best absurd om alleen op nieuwjaarsdag na te denken over wat je anders zou willen doen.

Waarom zou je niet elke week een paar doelen voor jezelf formuleren? Of bij elke nieuwe opdracht die je krijgt? Of elke keer dat je op vakantie gaat? Zelfreflectie is een proces waarin je jezelf kan trainen en dat volgens geen enkele theorie beperkt zou moeten worden tot het begin van het jaar. Bepaal voor jezelf hoe frequent jij aan je doelen wil werken.

2. Plan regelmatig momenten om ‘in te checken’ met jezelf

In ons drukke millennialleventje blijft er vaak niet veel tijd meer over. We begrijpen dan ook dat zelfreflectie niet bovenaan de prioriteitenlijst staat na een lange werkdag gevolgd door een afspraak in de sportschool en het onderhouden van een sociaal leven. Maar planning is key to everything: je kan wel degelijk momenten inplannen om jezelf te verplichten tot zelfreflectie.

Neem geregeld een kwartiertje de tijd om je af te vragen wat er goed en slecht ging de laatste periode. Weeg af wat je beter wil doen tegen de volgende keer dat je een check-in moment inplant en hoe je hier concreet aan kan werken.

3. Zoek een buddy die je vooruitgang bijhoudt

In je nabije omgeving is er vast wel iemand die geïnteresseerd is in de vooruitgang die je maakt. Zoek een vriend, familielid, collega, mede-ondernemer of je partner en vraag of ze willen blijven checken hoe ver je staat. Aan anderen moeten rapporteren hoe ver je staat is namelijk voordelig voor je eigen succes. In het beste geval daagt je buddy je uit om geregeld nieuwe doelen te behalen.

4. Ga actief op zoek naar feedback

Hoewel je zelf ook in staat bent om je vooruitgang bij te houden, zal de feedback van anderen je ongetwijfeld andere inzichten geven. Je zou versteld staan als je wist hoe motiverend feedback werkt. Ook dit heb je voor een groot deel in de hand. Vraag geregeld naar de mening van anderen wanneer je onzeker bent over je prestaties. Het zal je helpen om gefocust te blijven op je persoonlijke doelen en vooruitgang.

Meer lezen over doelen behalen?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Zo behoud je die nieuwjaarsmentaliteit het hele jaar door
Sluiten