Hoe je moet blijven netwerken binnen je netwerk

Een goed netwerk is een krachtige tool voor je carrière. Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Of zoek je nieuwe klanten of opdrachtgevers? Schakel dan je bestaande netwerk in, want netwerken doe je niet alleen op een netwerkborrel.

Er zijn altijd wel een aantal mensen in je netwerk die je in contact kunnen brengen met interessante mensen.

Praat over jezelf

Hmm, dit klinkt misschien een beetje egocentrisch, maar dat is het niet. Het is belangrijk dat mensen weten wat je doet op zakelijk gebied, maar ook wat je graag zou willen. Als je netwerk niet weet wat je doet, kunnen ze vrij weinig voor je betekenen. Stel je voor dat een oud-docent op zoek is naar een pr-medewerker, het liefst een oud-student. En laat dat nou helemaal jou ding zijn. Bingo! Nou ja, tenminste als je docent weet dat de vacature helemaal op jouw lijf is geschreven.

Daarom is het belangrijk om het te hebben over wat je doet. Je hoeft daarvoor echt geen netwerkborrels te bezoeken. Genoeg verjaardagen en andere gelegenheden waarin je dat kunt delen met vrienden en kennissen. Ik heb het bijvoorbeeld weleens op het schoolplein over projecten waar ik mee bezig ben. En met succes, want daar rollen hier en daar kleine klussen uit. Ook social media is een goede manier om je netwerk op de hoogte te houden. Je hoeft er echt geen dagelijks ding van te maken, maar als je aan iets leuks werkt, dan kun je dat gerust delen.

Neem contact op met oude collega’s

Over de jaren heen hebben we meestal verschillende (bij)baantjes gehad. Misschien doe je nu wel iets heel anders dan toen je je carrière begon. Datzelfde kan zomaar gelden voor oud-collega’s. Ook kan er binnen een bedrijf een hoop veranderen. Daarom kan het nooit kwaad om contact op te nemen met die ene collega waar je goed mee samenwerkte. Wie weet wat jullie voor elkaar kunnen betekenen.

Geef zonder iets terug te verwachten

Netwerken draait niet alleen om wat je netwerk voor jou kan betekenen, maar ook om wat jij voor hen kunt betekenen. De waarheid is dat het vaak geven is zonder er gelijk iets voor terug te krijgen. Dat is verder niet erg, want als jij met goede intentie een ander helpt, is de kans groot dat ze de volgende keer ook aan jou denken. Als je aan de buurvrouw een kopje suiker leent dan doe je dat ook niet omdat jij een kopje suiker terug verwacht. Je doet het om je buurvrouw te helpen. We werken graag met mensen die oprecht zijn en als je dat niet bent, prikt je netwerk daar zo doorheen.

Klanten aan je binden is net zo belangrijk als nieuwe klanten werven

Houd contact

De laatste tip spreekt een beetje voor zich, maar kan niet ontbreken in dit lijstje. We snappen dat je niet altijd tijd hebt (of zin) om iedereen te bellen om te vragen hoe het met ze gaat. Dat hoeft ook niet, want je kunt ook contact houden op andere manieren. Door bijvoorbeeld een ander te taggen in een interessant een relevant artikel, maar ook door een kerstkaartje te sturen.

  Meer lezen over netwerken

Reageer op artikel:
Hoe je moet blijven netwerken binnen je netwerk
Sluiten