Carrière 20 nov 2018 Rosa Bertram

Negatieve feedback op werk? 5 tips om ermee om te gaan

“Heb je het nog steeds niet af? Heb je nou weer een fout laten staan? Ik vind het niet zo’n goed idee.” Het stoom komt uit je oren, je klapt dicht of kan wel ontploffen. Hoe ga je om met negatieve feedback?

Je collega’s of studiegenoten heb je niet voor het uitkiezen. Toch zie je ze waarschijnlijk vaker dan je vrienden, partner of familie. Daarnaast is er ook een grote kans dat ze het vaak niet met je eens zijn.

Maar hun mening is wel belangrijk en je kunt maar beter hun (ongevraagde) negatieve feedback goed verwerken. Of in elk geval goed leren te relativeren.

Fouten maken en feedback krijgen is goed

Mensen maken fouten, op privé- en in werkgebied. Daar is niets mis mee, sterker nog: je leert ervan. Daarom is het juist goed als een ander je erop wijst. Waarom vinden we het dan toch zo moeilijk om met kritiek om te gaan?

“Omdat mensen worden geraakt,” legt coach Marieta Koopmans uit, die een boek wijdde aan dit onderwerp. “Kritiek doet pijn.” En soms wordt die feedback nog wat pijnlijker ontvangen omdat goede feedback geven óók erg lastig is. Volgens haar wordt feedback vaak niet concreet gegeven, waardoor het soms verkeerd wordt geïnterpreteerd.

Uit je emoties

Als de kritiek of feedback je pijn doet, is het volgens Koopmans goed je emoties te uiten. Veel mensen hebben namelijk de neiging hun gevoelens te onderdrukken. Als je eerlijk bent over hoe je je voelt (boos, beledigd, geschrokken of verbaasd bijvoorbeeld) dan weet de ander waar hij of zij aan toe is. Misschien dat het helemaal niet de bedoeling om jou te kwetsen of was er sprake van miscommunicatie.

Stel vragen en maak het concreet

Als de emoties eenmaal uit de lucht zijn of als je je emoties aan de kant kan zetten, kan je ook rationeel te werk gaan. Als je de feedback niet begrijpt, kan je simpelweg vragen wat de ander bedoelt. Waarom vindt hij of zij jou slordig? Dat geldt ook bij het feedback geven, zegt Koopmans. Als een medewerker normaal gesproken goed functioneert, maar nu ineens niet, vraag dan hem of haar zelfs eerst wat er aan de hand is, in plaats van te focussen op wat er niet goed gaat.

Feedback moet duidelijk zijn, vertelt Koopmans. Als het punt van wrijving duidelijk is, is daar geen speld tussen te krijgen. Een voorbeeld: je baas wilt dat je om 9.00u begint en je komt een keer om 09.15u en om 09.30u aankakken, dan is dat een feit. Slechte feedback zou zijn: “Je komt altijd te laat.” Je baas kan wél zeggen: “Ik wil graag dat je er om 09.00u bent.”

Als je geen concrete feedback krijgt, vraag dan net zo lang door tot de kritiek concreet is geworden. “Wat bedoel je precies?”, “wat zou je dan wel graag zien?”, “waarom vind je dat?”. Op die manier krijg je duidelijkheid in het probleem. Nog steeds kun je het niet eens zijn met het antwoord, maar meningsverschillen kunnen er altijd zijn.

Dit vind je misschien ook interessant: 4 dingen die je kunt zeggen tegen een baas met onrealistische verwachtingen

Interpreteer het niet persoonlijk

In principe geeft iemand je negatieve feedback omdat diegene graag wilt dat jij het beter doet. Je kan er dus van leren. Zie het dus niet als een aanval op je persoonlijkheid. Helemaal als je feedback krijgt op je werk, gaat het juist over je werk of je gedrag op werk. Dat is niet direct gekoppeld aan je persoonlijkheid. Als je die twee dingen los van elkaar kan zien, kan je makkelijker met feedback omgaan.

Schiet niet meteen in de verdediging

Voordat je boos wordt en in de verdediging schiet, luister eerst eens aandachtig naar wat de ander te zeggen heeft. Probeer er met een open blik naar te kijken en terugkomend op punt vier: interpreteer het niet direct persoonlijk.

Dat je naar de ander luistert en eventueel zijn of haar punt begrijpt, betekent nog niet dat je het ermee eens bent. Maar je neemt de kritiek wel serieus.

Op werk en privé

Deze tips gelden voor op de werkvloer, maar ook thuis in je privésfeer. Probeer ook dan negatieve feedback of kritiek zo concreet mogelijk te maken. Probeer goed te luisteren en de ander te begrijpen. Daarna kun je bedenken wat je ermee doet.

Daarnaast is het geven van goede feedback cruciaal. Koopmans geeft een voorbeeld: als je het hele huis hebt geschilderd en je partner zegt dat je het beter door een echte schilder had kunnen laten doen, voelt het alsof je moeite niet wordt gewaardeerd. Geef daarom altijd eerst positief commentaar en pas daarna concrete feedback.

Ook interessant:

12 dingen die iedereen die op een kantoor werkt herkent

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Negatieve feedback op werk? 5 tips om ermee om te gaan
Sluiten