Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Carrière 22 aug 2019

Negatieve feedback geven: zo pak je dat moeilijke gesprek aan (spoiler: níét met de sandwich methode)

Negatieve feedback ontvangen is niet leuk, maar negatieve feedback geven net zo min. Niemand ziet er naar uit om lastige gesprekken met hun collega’s of werknemers te voeren, maar het moet nou eenmaal gebeuren. Zo zorg je ervoor dat ze zo smooth mogelijk verlopen.

Koel eerst af

Als een collega een fout maakt, is de verleiding groot om gelijk op ‘m af te stappen. Toch kun je het beste even afkoelen voordat je dat lastige gesprek voert. Vaak kijk je anders tegen dingen aan als je het even laat rusten of met je manager bespreekt. Maar dat is niet de enige reden: als je wacht met je feedback, kun je zien hoe je collega zijn fout oppakt en verbetert.

Kies de juiste tijd en plek

Als de feedback niet á la minute gegeven hoeft te worden, kun je beter wachten tot jullie toch al een 1-op-1 zouden hebben, zodat de collega zich niet overvallen voelt.

Kan het niet zo lang wachten en gaat het echt om een serieuze issue? Overweeg dan om het gesprek aan het einde van de dag plaats te laten vinden. Zo kan de collega of werknemer direct na het gesprek naar huis.

Vraag dan niet: ‘Hé, heb je even vijf minuutjes?’ op het moment zelf. Plan het gesprek echt in, zodat de ander weet dat er feedback aan gaat komen.

Gebruik niet de sandwich methode

Je hebt vast weleens gehoord van de sandwich methode. Bij deze methode verpak je negatieve feedback in positieve feedback. Je geeft hierbij dus eerst een compliment, dan de negatieve kritiek en vervolgens sluit je positief af, in de hoop dat je negatieve feedback niet te hard aan komt.

Het is een vaak gebruikte methode, maar werkt eigenlijk averechts, blijkt uit onderzoek. Het is verwarrend, denigrerend en manipulatief. Bovendien slaat ons brein voornamelijk het eerste en laatste deel van een gesprek dat we hebben op, waardoor je eigenlijke reden voor het gesprek niet in het langetermijngeheugen wordt opgeslagen.

Focus je op het probleem

Uit onderzoek is gebleken dat het averechts werkt als je je tijdens de feedback focust op de persoon, op diegene’s eigenschappen (lui, we noemen maar een voorbeeld) of keuzes. De persoon tegenover je gaat het dan als persoonlijke aanval zien. Je kunt je daarom beter focussen op het probleem zelf. Welke negatieve gevolgen heeft de fout?

Luister

Als je eenmaal je zegje hebt gedaan, is het tijd om te luisteren. Onderbreek je collega of werknemer niet – ook als je denkt dat ze het niet bij het rechte eind hebben. Geef ze de kans om zichzelf te verdedigen. Het kan natuurlijk dat jij een verkeerde aanname hebt gedaan, of er iets achter de fout zit (een persoonlijke situatie bijvoorbeeld).

En het kan natuurlijk zo zijn dat jij ook wat negatieve feedback zal krijgen.

Lees ook: Zo zorg je ervoor dat je (negatieve) feedback niet als persoonlijke aanval ziet

Heb vertrouwen in je collega of werknemer

Als je al deze stappen hebt doorlopen, is het tijd om het gesprek af te sluiten. We hebben net geleerd dat dat niet met een compliment moet gebeuren. Maar hoe dan wel? Uit je vertrouwen in je collega of werknemer. Geef aan dat je deze feedback alleen maar geeft, omdat je zeker weet dat hij/zij het wel kan (waarmaken).

Afhankelijk van de grootte van de fout is het misschien nodig om een plan op te stellen. Plan momenten in waarop jullie terugkomen en de eventuele verbetering bespreken.

Meer tips voor feedback geven

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Negatieve feedback geven: zo pak je dat moeilijke gesprek aan (spoiler: níét met de sandwich methode)
Sluiten