Ondernemen 23 mei 2019 Tessa Ham

Instagram done right: hoe NA-KD één van snelstgroeiende bedrijven van Europa werd

Het lijkt wel alsof alle influencers en bloggers in je Instagram tijdlijn fan zijn van de Zweedse webshop NA-KD. In vier jaar tijd is NA-KD gegroeid naar een merk met twee miljoen volgers op Instagram en een jaaromzet van meer dan 70 miljoen dollar. Best knap als je moet opboksen tegen grote namen als ASOS.

Hoe hebben ze dat gedaan? Het geheim van hun succes is (net zoals bij CLUSE) influencer marketing. Al vanaf het ontstaan van NA-KD zet het bedrijf vol in op Instagram. Het is een groot onderdeel van hun strategie en de reden waarom ze één van de twintig snelstgroeiende bedrijven in Europa zijn.

De kracht van micro-influencers

In plaats van gebruik te maken van influencers met een groot bereik, leerden ze al snel micro-influencers in te zetten met loyale volgers. “We werkten een keer samen met een influencer uit de Verenigde Staten. Ze had 1,6 miljoen volgers”, vertelt NA-KD co-founder Ivana Vrbenski. “Verrassend genoeg zorgde die samenwerking niet voor veel verkopen.”

“Een Duitse influencer met 350.000 volgers zorgde voor een waanzinnige hoeveelheid verkopen in de eerste 24 uur”, vertelt ze verder. “Vanaf dat moment besloten we samen te werken met influencers die veel engagement hebben. Ze hebben een vertrouwensband opgebouwd met hun volgers.”

Lees ook: Waarom je als bedrijf beter micro-influencers kunt inzetten

Met deze nieuw ontdekte strategie stuurden ze duizenden micro-influencers gratis spullen in ruil voor een review. Maar dat niet alleen, sommige van die influencers kregen ook een unieke code, waarmee hun volgers korting konden krijgen op hun volgende bestelling.

Influencers komen naar NA-KD

Dit zorgde ervoor dat NA-KD in het eerste jaar al 750.000 volgers op Instagram wist te krijgen uit 150 verschillende landen. Nog steeds gebruikt NA-KD deze techniek met micro-influencers om hun verkopen te laten stijgen. Inmiddels is de webshop zo groot dat influencers de hashtag #nakdfashion bij gekochte kleding gebruiken om de aandacht te trekken van het bedrijf. NA-KD is inmiddels één van de meest genoemde merken op Instagram door influencers. De webshop staat op vier in de Europa top 25.

View this post on Instagram

Dammi tre parole: sole, cuore, amore!☀️🎶 • When I spotted this skirt on @nakdfashion it gave me major "bella Italia" vibes. I can't even explain why! But I had to have it.😄 And I can already tell that it's gonna be one of my favorite pieces this upcoming summer.🙌🏼 • [#ad] By the way, as usual you can save 15% of your entire purchase on www.na-kd.com with the code alicebogni15 ! • • • #nakdfashion #nakdhaul #viennablogger #austrianblogger #blogger_at #summerstyle

A post shared by Alice Bogni (@alice_bogni) on

Betaalde samenwerkingen

Naast het schenken van gratis kleding aan micro-influencers, doet de webshop inmiddels ook betaalde samenwerkingen met grotere influencers. Toen het bedrijf zich stortte op de Amerikaanse markt, gingen ze samenwerken met @wendyslookbook en @rocky_barnes om snel naamsbekendheid te creëeren.

Ook vragen ze invloedrijke bloggers om brand ambassadors te worden van het merk. Dit is een affaliate programma waarbij de bloggers linkjes plaatsen naar NA-KD artikelen. In ruil hiervoor krijgen de bloggers een kleine commissie.

Influencer collecties

Een andere geniale vondst zijn de collecties die ze samen met influencers uitbrengen. Hiermee tilt NA-KD influencer marketing naar the next level. Als je erover nadenkt is dit echt een slimme zet. Influencers weten alles van mode en trends en kennen de doelgroep als geen ander. Hierdoor laat NA-KD de influencers echt onderdeel van hun merk zijn, in plaats van alleen reclameborden.

View this post on Instagram

This beauty just launched her collection 😍 Check it out on our story or NA-KD.com ❤️ @camsbotten⁣ ⁣ 🔎 – Front Tie Shirt (1607-000045)⁣ 🔎 – Basic Bodycon Dress (1607-000043)⁣ #beNAKD #nakdfashion

A post shared by NA-KD.com (@nakdfashion) on

De webshop leert ons hoeveel micro-influencers voor een merk kunnen betekenen, maar ook dat je jouw strategie niet moet vergeten te evolueren om weer nieuwe markten te bereiken.

Lees ook onze vorige ‘Instagram done right’: hoe de omzet van horlogemerk CLUSE in 2 jaar tijd van 5 naar 77 miljoen wist te stijgen.

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Instagram done right: hoe NA-KD één van snelstgroeiende bedrijven van Europa werd
Sluiten