8 x enge dingen die gebeuren met je lichaam als je een nachtje slaap mist

Op tijd op bed gaan: het is iets waarvan we allemaal wéten dat het zou moeten, maar wat in de praktijk maar weinig gebeurt. Sterker nog: soms is er een deadline die zo dringend is dat we daar een nachtje slaap voor zouden opgeven en een hele nacht doorhalen. Toch kan je er maar beter alles aan doen om dat te vermijden, want dit is wat er met je lichaam gebeurt als je een nachtje slaap mist.

Een nacht doorhalen: hoe erg kan dat eigenlijk zijn? Wij zochten het uit.

8 enge dingen die gebeuren bij een nacht doorhalen

The Huffington Post wees ons op de lichaamsfuncties die aangetast worden als we een nacht doorhalen. En die zijn best scary

1. Je lichaam kan niet herstellen

Slaap heeft heel wat belangrijke functies, maar één daarvan is dat het ons lichaam laat herstellen van de prikkels die we overdag ervaren. Door te slapen herstellen onze hersencellen en worden gifstoffen uit het brein verwijderd.

Mis je een nachtje slaap, dan krijgt het brein niet de kans om de hersenen ‘schoon te spoelen’. Het gevolg is dat de cognitieve prestaties de volgende dag daaronder lijden.

2. Je stresshormonen gaan de hoogte in

Een rechtstreeks gevolg van te weinig slaap is dat stresshormonen de hoogte in gejaagd worden. Eén slapeloze nacht kan stressniveaus zelfs al met 30% doen stijgen. Dat is enorm!

Dit kan trouwens ook een vicieuze cirkel zijn. Door stress en angst slapen mensen vaak minder goed, wat op zijn beurt weer leidt tot verhoogde stress. En zo houdt de vicieuze cirkel zichzelf in stand!

3. Je verliest je focus door te weinig slaap

Mis je een nachtje slaap, dan ondergaan micro-organismen in je brein veranderingen. Door deze veranderingen (en door het feit dat je lichaam niet kan herstellen, zie punt 1) daalt je vermogen om je de volgende dag te focussen aanzienlijk.

Hierdoor ben je ook minder productief. Alles wat je doet, zal je meer tijd en moeite kozen. Tot slot is de kans dat je meer fouten zal maken ook groter.

4. Je geheugen werkt minder goed

Slaap is ontzettend belangrijk voor je geheugen. Tijdens de REM-slaap draaien je hersenen immers volle toeren om geheugensporen op te slagen in het brein.

Voor elk uur slaap dat je mist, werkt je geheugen de volgende dag minder goed. Ook dat zal je productiviteit verminderen.

5. Je kan minder goed beslissingen nemen

Door het missen van een nachtje slaap, wordt onze prefrontale cortex aangetast. Dit deel van de hersenen is onder meer gelinkt aan het nemen van beslissingen.

Mis je een nachtje slaap, dan zal de kwaliteit van het nemen van beslissingen afnemen. Je zal minder in staat zijn om pro’s en contra’s af te wegen en je wordt impulsiever. Niet bepaald waar je op zit te wachten, dus.

6. Je geraakt sneller geïrriteerd

Deze is waarschijnlijk niet zo verrassend, maar het klopt dus écht dat je – door een slaaptekort – veel sneller een slecht humeur hebt. Je raakt sneller verveeld, geïrriteerd en je ziet er vermoeider uit.

Niet alleen voor jezelf is dit onaangenaam, maar ook voor de mensen om je heen. Dus tja, wil je een aangenaam persoon zijn, slaap dan voldoende!

7. Je immuunsysteem verzwakt door te weinig slaap

Slaaptekort kan de productie van cytokines aantasten, dit zijn cellen die een grote rol spelen in je immuunsysteem. Je weet vast dat je heel wat last kan ondervinden door een verzwakte immuunrespons, zoals een grotere kans op verkoudheden of griep.

Ben je iemand die sowieso snel vatbaar is voor ziektes, dan is een goede nachtrust extra belangrijk. Je immuunsysteem zal je dankbaar zijn!

8. Je krijgt food cravings

Door een nachtje niet te slapen, raakt je hormoonhuishouding in de war. Dit heeft onder meer een groot effect op de manier waarop je hongergevoel aangestuurd wordt.

Studies tonen aan dat veel mensen na een nachtje slaap missen extreme gevoelens van honger ervaren, resulterend in food cravings.

Met andere woorden: kruip vanavond lekker vroeg onder de wol en pak die slaap!

Meer over je lichaam?

Reageer op artikel:
8 x enge dingen die gebeuren met je lichaam als je een nachtje slaap mist
Sluiten