3 mythes over time management die je niet meer moet geloven

Een scenario: je hebt je werkdag tot in de puntjes gepland. Helaas gaat er tijdens een presentatie is mis waardoor je hele planning in de war wordt geschopt. Hierdoor krijg je bepaalde werkzaamheden niet af. Geen zorgen, met time management hebben we allemaal wel eens moeite.

Ook als we in de veronderstelling zijn dat we het allemaal goed geregeld hebben.

Mythes over time management die je niet moet geloven

Wij mensen hebben graag controle over de taken die we uitvoeren en hoeveel tijd we daaraan besteden. Graag zijn we zo productief mogelijk in zo kort mogelijke tijd. We maken planningen, agenda’s en lijstjes voor onszelf om grip te krijgen op onze werkzaamheden. Ondanks die planning kan het toch mis gaan met time management. Onverwachte gebeurtenissen kunnen roet in het eten gooien, een taak kan toch langer duren dan je had verwacht en soms raak je gewoon afgeleid van het werk dat je moet doen.

Laten we voorop stellen dat het echt niet erg is om soms de controle over je planning te verliezen. Stress willen we graag voorkomen. Wil je toch beter worden in time management? Dan zijn dit een aantal dingen waar je aan moet denken.

1. Een betere planning helpt niet

Als er iets misgaat tijdens werk denk je al snel dat je iets verkeerd is gegaan met de planning. Je denkt dat je niet genoeg tijd hebt ingecalculeerd voor een bepaald project of vindt dat je afspraken beter in moet plannen. Maar vaak is dit het probleem helemaal niet. Een betere planning helpt niet met het oplossen van je problemen.

Er zijn twee dingen die wel helpen. Allereerst is je vermogen om je aan te passen. Zorg ervoor dat je beter om kan gaan met onverwachte gebeurtenissen. Dit kan je namelijk niet inplannen en is ook een deel van je werk. Neem het jezelf niet kwalijk als iets onverwachts gebeurt.

Wees je daarnaast bewust van hoeveel tijd je hebt. Het heeft geen zin om een dag vol te proppen en op het midden van de dag te beseffen dat je het niet aan kan. Word bewuster van je eigen limieten en concentratievermogen.

2. Niet iedereen is hetzelfde

Niet iedere planning werk goed voor iedereen, want niet iedereen is productief op dezelfde momenten. Ochtendmensen presteren beter in de ochtend. Dit is voor hen het moment om zwaardere taken in te plannen. Ben jij een middag- of avondmens? Dan heeft het geen zin om jouw zware werkzaamheden in de ochtend uit te voeren. Dat zorgt er alleen maar voor dat je er langer over doet.

3. Het gaat niet altijd om hoeveel je doet

Als laatst, maar niet geheel onbelangrijk: het gaat erom dat je je werk goed uitvoert. Het is een misconceptie dat kwantiteit belangrijker is dan kwaliteit. We snappen heel goed dat je zo snel ogelijk je werk af wil hebben, maar soms werkt het gewoon niet zo.

Zorg ervoor dat je de tijd neemt die je nodig hebt om je werk op een goede manier af te krijgen. Raffel het niet af omdat er in de planning staat dat je het in twee uurtjes af moet hebben. Dat helpt niet en zorgt alleen maar voor meer stress.

Meer over time management?

In 4 weken naar een productiever leven?

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
3 mythes over time management die je niet meer moet geloven
Sluiten