Leren 29 mrt 2019 Tessa Ham

Deze 5 mythes over Instagram moet je niet geloven

Er zwerven een hoop geruchten over Instagram rond op het internet. Zo zou Instagram je post bijvoorbeeld maar aan tien procent van je volgers tonen en bestaat er zoiets als een shadowban. Wij ontkrachtten vijf van de meest hardnekkige Instagram mythes en vertellen je meteen hoe het wél zit.

Deze vijf mythes hoef je niet langer te geloven.

Instagram laat niet alle posts zien

Er gaat het gerucht dat Instagram jouw posts maar aan tien procent van je volgers laat zien. Dit is niet waar, maar ik snap wel waar de verwarring vandaan komt. Instagram verbergt geen posts, maar laat ze wel zien op basis van waar jij behoefte aan hebt (volgens het algoritme). Als iemand jouw account volgt, maar nooit leuk vindt, dan zal jij steeds meer onderaan belanden.

In feite zijn alle posts te zien als je maar door blijft scrollen. Maar daar is ook meteen het addertje onder het gras: hoe vaak blijf jij door scrollen tot er geen posts meer te zien zijn? In plaats daarvan openen we de app meerdere keren per dag. Niet al jouw volgers zullen jouw posts zien, maar dat komt simpelweg omdat ze niet ver genoeg door scrollen.

Dit vind je misschien ook interessant: Zo kun je Instagram Stories inzetten voor je bedrijf

De shadowban

Eén van de Instagram mythes die ronddwaalt op internet is de shadowban. Volgens deze theorie zouden anderen jouw posts niet meer kunnen zien als ze op een hashtag zoeken. Dit zou gebeuren als je constant dezelfde hashtags zou gebruiken.

We hebben goed nieuws: die hele shadowban bestaat niet. Deze Instagram mythe is ontstaan toen veel accounts een afname in engagement zagen. Die is echter heel goed te verklaren: op dat moment ging Instagram van die irritante bots opruimen. In feite is die lagere engagement dus alleen maar fijn. Je krijgt steeds meer likes van mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw content.

Een bug

Ook wisten mensen niet dat ook jouw zoekresultaten gepersonaliseerd zijn, waardoor het inderdaad kan gebeuren dat anderen jouw posts niet zien als ze op de hashtag zoeken. Bovendien was er een tijdje een bug, waardoor bepaalde posts niet werden getoond in de zoekresultaten, maar die is al sinds april 2017 verholpen.

Alleen als jij je gedraagt als een spammer en je daardoor geblokt en reported wordt, zal Instagram posts van jou verbergen. Dus als je volgt/ontvolgt, irritante standaard berichten achterlaat, mensen tagt die niet op je foto te zien zijn, zullen mensen je blokken. En zullen je posts daardoor minder goed te zien zijn.

Te veel hashtags

Er zijn mensen die denken dat je niet meer dan vier of vijf hashtags zou moeten gebruiken, omdat het anders spammerig zou overkomen voor Instagram. Dat is niet waar, Instagram staat er dertig toe. Waarom zouden ze dat dan afstraffen?

Het enige waar je over na moet denken is hoe nuttig de hashtags zijn die je gebruikt. Wij raden daarom aan om een hashtag onderzoek te doen. Als je alleen maar hele populaire hashtags gebruikt, zullen je posts verdrinken in het aanbod bijvoorbeeld. En waarom zou je Engelse hashtags gebruiken als je doelgroep Nederlands is?

Dertig hashtags gebruiken is dus niet erg, maar denk wel na over de hashtags die je gebruikt.

Lees ook: Waarom je beter geen Linktree kan gebruiken (en wat je wél kan doen)

Hashtags in de post, niet in de comments

Eén van de meest gehoorde Instagram mythes is dat je de hashtags in de post moet plaatsen en dat het in de comments minder effect zou hebben. Dit is niet waar, je kan zelf kiezen waar je ze plaatst. Zorg er wel voor dat je jouw hashtags al hebt gekopieerd vanuit je notities als je ze in de comments gaat plaatsen. Als je ze pas na een half uur plaatst, zullen ze niet meer ‘werken’.

Switchen naar een business profiel

Nog een gerucht uit de Instagram wandelgangen: het switchen naar een business profiel zou er voor zorgen dat je posts minder vertoond worden. Deze mythe heeft Instagram zelf ontkracht. En eigenlijk is het ook een gek gerucht als je erover nadenkt: om advertenties te kunnen plaatsen heb je een business profiel nodig en daar verdient Instagram geld mee…

Er zijn een hoop voordelen aan het hebben van een business profiel. Je krijgt beter zicht op je doelgroep en kan zien welke posts het beste scoren. Het kan dus geen kwaad om te switchen!

Nog meer tips voor Instagram

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Deze 5 mythes over Instagram moet je niet geloven
Sluiten