Moeite met slapen? Dit doen slaapexperts als het ze niet lukt in slaap te komen

Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk om productief te zijn overdag. Als je voldoende slaapt, kun je de volgende dag vol energie aan de slag. Helaas is een goede nachtrust niet vanzelfsprekend. Heb jij ook moeite met slapen? Wij verzamelden tips en tricks van slaapexperts, want als er iemand weet hoe je goed in slaap valt, dan zijn zij het wel. 

Je weet vast wel dat je geen bakken koffie moet drinken voor het slapen. Of dat je niet op je telefoon moet zitten voor je naar bed gaat. Die tips heb je vast al eens gehoord. Deze trucs ken je waarschijnlijk nog niet.

Blijf wakker

Ja, je leest het goed: blijf wakker. Als Sujay Kansagra, directeur van het slaapgeneeskunde-programma op de Duke University niet kan slapen, blijft ze wakker. Dit klinkt misschien een beetje krom, maar het helpt wel volgens Sujay.

Als je bang bent dat je niet in slaap valt dan lukt het vaak ook niet. Door je focus te verleggen naar wakker blijven, verlies je die angst. Deze techniek staat bekend als de paradoxale intentie. Als je je geen zorgen maakt, is het makkelijker om in slaap te vallen.

Ontspan je spieren voor het slapen gaan

Volgens neuroloog Sandra Block slaap je beter als je spieren ontspannen zijn. Progressieve spierontspanningsoefeningen doen de truc. Het is een hele mond vol, maar het is gelukkig niet moeilijk. Het draait allemaal om het aanspannen en ontspannen van de spiergroepen.

Begin bij je tenen en eindig bij je hoofd. Je spant elke spiergroep langzaam aan en vervolgens ontspan je ze. Doe dit met intervallen van 5 seconden. Eindig vervolgens de oefening door te visualiseren dat je op en een fijne plek bent, zoals in het bos of op het strand.

Een bedtijd smoothie

Een smoothie drink je niet alleen in de ochtend om je dag goed te beginnen. Je verwacht het misschien niet, maar een smoothie drinken is ook goed voor het slapen. Robert S. Rosenburg is gespecialiseerd in slaapgeneeskunde en auteur van Sleep Soundly Every Night, Feel Fantastic Every Day. De auteur adviseert een smoothie voor het slapen voor een goede nachtrust.

Zelf gebruikt hij Griekse yoghurt en amandelmelk in zijn smoothie, omdat die vol zitten met voedingsstoffen die de slaap verbeteren. Ook bevroren kersen gaan in zijn smoothie, want deze verlengen je slaap met een uur. Als laatst voegt hij een snufje kaneel toe voor een fijne bedtijd smoothie.

Een graadje lager in de slaapkamer

Ook adviseert Robert S. Rosenburg om te slapen in een koele kamer. In de winter zijn we gauw geneigd de verwarming een graadje hoger te zetten. Als je goed wilt slapen, kun je dit beter niet doen. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de beste temperatuur om te slapen tussen de 16 en 21 graden ligt.

Je lichaamstemperatuur zakt ‘s nachts en geeft je hersenen het signaal dat het tijd is om naar bed te gaan. Een warme kamer verstoort als het ware dit proces. Kies dus liever voor een graadje lager dan hoger. Het moet natuurlijk ook niet te koud zijn, want met de verwarming op standje Syberia val je ook niet in slaap.

Ademhalen en achteruit tellen

Met een goede ademhalingsoefening val je als een blok in slaap. Daar is Jose Colon, auteur van The Sleep Diet van overtuigd. Als hij niet kan slapen, focus hij zich op zijn ademhaling. In plaats van vooruit tellen (zoals met schaapjes tellen), telt hij achteruit vanaf honderd. Raak je de tel kwijt? No stress en begin opnieuw. Door achteruit te tellen, ben je bewust bezig met je ademhaling en dat werkt ontspannend waardoor je sneller in slaap valt.

Geen huisdieren in bed

Het laatste advies is wel een lastige voor iedereen die dol is op zijn huisdier. Volgens Robert Oexman, directeur van het Sleep to Live Institute in North Carolina, is het geen goed idee om met je huisdier in bed te liggen. Dieren hebben een ander biologisch ritme en hierdoor bewegen ze ‘s nachts meer. Dit kan jouw slaap verstoren en daarom kan je hond of kat beter in een andere kamer laten slapen.

Reageer op artikel:
Moeite met slapen? Dit doen slaapexperts als het ze niet lukt in slaap te komen
Sluiten