Voel je je erg vermoeid de laatste tijd? 5 tips om weer energie te krijgen

Je hebt ‘s morgens geen zin om uit bed te komen, hebt na de lunch altijd een flinke energiedip en hebt ‘s avonds geen fut meer om jezelf naar de sportschool te slepen. Voel jij je de laatste tijd ook zo moe en futloos? We hebben 5 tips om je weer een handje op weg te helpen.

Zo vermijd je niet alleen die middagdip, maar zorg je ervoor dat je extra veel energie hebt om elke dag te rocken.

1. Zorg dat je genoeg ijzer binnenkrijgt

Als je de laatste tijd een stuk vermoeider lijkt te zijn, zou je eens kunnen kijken naar de hoeveelheid ijzer die je binnenkrijgt. Een ijzertekort zorgt namelijk voor lusteloosheid, een bleke huid en vermoeidheid.

Ijzer vind je onder andere in vis en (rood) vlees. Eet je vegetarisch? Groenten als spinazie, boerenkool, veldsla, gedroogde vijgen en verschillende soorten bessen (bramen, frambozen, bosbessen) bevatten veel ijzer. Haver, tarwe en gierst hebben ook een hoog ijzergehalte.

> Meer lezen? Zo zorg je voor een healthy lifestyle ondanks je drukke baan

2. Koffieverslaafd? Stop met cafeïne

Komt jouw interne motor niet op gang zonder twee koppen koffie, en drink je de rest van de dag door ook nog koffie om wakker te blijven? Stop daar dan onmiddellijk mee.

We hoeven het je vast niet te vertellen, maar je bent verslaafd aan koffie. Of beter gezegd, aan cafeïne. Daarom is het een goed idee om je cafeïne-levels te resetten, en cold turkey te stoppen met cafeïne. Dat gaat even niet leuk zijn, en je gaat hoofdpijn krijgen, maar na twee weken zal je je beter voelen. Geloof me, I’ve been there.

3. Moe en futloos? Ga eens ‘s morgens sporten

Als je ‘s morgens voor je werk een work-out inplant, heb je de hele dag door meer energie. Dit komt onder andere door de endorfine rush die jouw lichaam aanmaakt na het sporten. Het is daarom ook niet ongebruikelijk dat je na een ochtend work-out de hele dag happy bent, gestructureerder werkt én meer energie hebt. Ja, ook als je daarvoor iets eerder je bed uit moet.

Daarbij komt: ‘s avonds val je ook lekkerder in slaap. Als je na het avondeten nog kiest voor een heftige work-out, staat jouw lichaam nog te veel ‘aan’ op het moment dat je wilt gaan slapen. Dit komt door de adrenaline die vrijkomt tijdens het sporten. Sport je ‘s morgens, dan gebruik je die adrenaline de rest van de dag en val je ‘s avonds heerlijk in slaap.

> Nog niet overtuigd? 5 redenen waarom ‘s morgens vóór werk sporten een goed idee is

4. Drink de hele dag door genoeg water

We kunnen niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om genoeg water te drinken. Begin je dag daarom met twee glazen lauwwarm water (je lichaam wordt ‘s morgens niet blij van ijskoud water!), eventueel met gember of citroen. Hiermee begin je de dag goed.

Zorg ervoor dat je de rest van de dag minstens twee liter water drinkt. Goed voor je huid, goed voor je energielevels.

5. Houd je bloedsuikerspiegel stabiel

Door bepaalde voeding te vermijden en regelmatig te eten houd je je bloedsuikerspiegel stabiel. Eet liever zes keer per dag gezond (drie hoofdmaaltijden, drie tussendoortjes) dan twee keer per dag een grote hoeveelheid. Zo voorkom je een zogenaamde sugar crash of after dinner dip waardoor je zo moe en lusteloos wordt, en soms in kan blijven hangen.

Ook is het goed om te kijken naar wát je precies eet. Skip die toegevoegde suikers, en ga liever voor onbewerkte en pure voeding. Deze voedingsmiddelen kan je daarom beter vermijden:

  • Toegevoegde suikers
  • Witbrood
  • Ontbijtgranen
  • Witte pasta
  • Witte rijst
  • Frisdranken en vruchtensappen

Het beste wissel je deze voedingsmiddelen in voor volkoren producten, producten met minder tot geen toegevoegde suikers en – uiteraard – water. Daarmee zorg je ervoor dat jouw bloedsuikerspiegel stabiel blijft, waardoor je de hele dag door energie hebt.

Meer tips om je energielevel op peil te hoduen

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Voel je je erg vermoeid de laatste tijd? 5 tips om weer energie te krijgen
Sluiten